۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸
کد خبر: 82640719
T T
۰ نفر

باكتري ها در خدمت تهيه سوخت زيستي

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸
کد خبر: 82640719
باكتري ها در خدمت تهيه سوخت زيستي

تهران-ايرنا- محققان در محيط آزمايشگاه باكتري هايي ابداع كرده اند كه از نيمه_رساناهاي كوچكي پوشيده شده اند و مولد يك منبع بالقوه سوخت زيستي از نور خورشيد، دي اكسيد كربن و آب هستند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي بي.بي.سي نيوز، محققان دانشگاه كاليفرنيا در آمريكا كه اين باكتري ها را ابداع كرده اند، مي گويند: اين باكتري هاي به اصطلاح سايبورگي اسيد استيك توليد مي كنند، ماده اي شيميايي كه مي توان آن را به سوخت و پلاستيك تبديل كرد.
در آزمايش هاي انجام شده، مشخص شد كه اين باكتري ها در قياس با گياهان كارايي بسيار بيشتري در جذب نور خورشيد دارند.
دانشمندان از سال ها قبل تلاش مي كنند كه راهكاري را جايگزين فتوسنتز كنند.
در طبيعت، رنگدانه سبز كلروفيل كليد فتوسنتز به شمار مي رود و به گياهان كمك مي كند تا دي اكسيد كربن و آب را با استفاده از نور خورشيد، به اكسيژن و گلوكز تبديل كنند.
اما اين روند از نظر محققان نسبتا ناكارامد است و براي اغلب سيستم هاي مصنوعي هم كه تاكنون ابداع شده است، مشكل بزرگي به شمار مي رود.
بر اين اساس محققان دانشگاه كاليفرنيا در فرايندي جديد، تجهيز باكتري ها را با 'پنل هاي خورشيدي' مد نظر قرار دادند.
آنها متوجه شدند كه برخي باگ ها (باكتري ها) سازوكاري طبيعي براي دفاع از خود در برابر كادميوم، جيوه يا سرب برخوردارند كه به آنها امكان مي دهد فلز سنگين را به كريستال هاي سولفيد آن فلز تبديل كنند كه پس از چند روز به صورت نيمه رساناهاي كوچك كريستالي بر سطح باكتري انباشته مي شوند.
اين باكتري هاي جديد تقويت شده از دي اكسيد كربن، آب و نور، اسيد استيك -اساسا سركه - توليد مي كنند و بازدهي آنها تقريبا 80 درصدي است كه چهار برابر بازدهي پنل هاي خورشيدي متعارف و بيش از شش برابر كلروفيل است.
به گفته محققان، استفاده از اين باكتري ها براي استحصال انرژي سبز از منابع بيولوژيكي مزايايي بر ديگر تكنيك ها دارد.
ساير روش هاي فتوسنتز مصنوعي به الكترودهاي جامد گران قيمت نياز دارند.
اما براي فرايند فعاليت باگ سايبورگي تنها به خمره هاي بزرگ حاوي يك مايع نياز است كه در نور خورشيد قرار داده مي شوند؛ همچنين اين باكتري ها خود تكثير شونده و خود بازسازي كننده هستند كه باعث مي شوند اين فناوري به طور بالقوه يك تكنولوژي با ضايعات كم باشد.
اين مطالعه در نشست انجمن شيمي آمريكا در واشنگتن ارائه شد.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@ https://telegram.me
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش