۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۴۵
کد خبر: 82637884
T T
۰ نفر
معاون نخست وزير تركيه: آلمان بهشت تروريست هاي پ.ك.ك و گروه گولن است

آنكارا- ايرنا- بكير بوزداغ معاون نخست وزير تركيه گفت كه كشور آلمان بهشت گروههاي تروريستي پ.ك.ك و گروه گولن محسوب مي شود و اين كشور حامي اين دو تشكيلات شده است.

به گزارش ايرنا به نقل از وبسايت خبرتورك، بوزداغ روز يكشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در شهرداري شهر 'آكداغ معدني' درباره واكنش آلمان به سخنان اردوغان بيان كرد: واكنش آلمان به سخنان اردوغان گستاخانه و بي شرمانه بود و من لحن اين واكنش غيرمحترمانه را به شدت محكوم مي كنم.
وي افزود: افرادي كه چنين سخناني را بيان كردند، لازم است در افكار و اقدامات خود تجديدنظر و بازنگري كنند.
بوزداغ با اشاره به حمايت غرب از تروريست ها مدعي شد: مواضع سياستمداران آلمان در جريان همه پرسي 16 آوريل بسيار آشكار بود و آنها با حمايت از بلند گوهاي تروريست ها در راستاي 'نه' گفتن به همه پرسي قانون اساسي تركيه، تبليغات فراواني داشتند و امروز آنها آشكارا از گروههاي تروريستي حمايت مي كنند.
به گزارش ايرنا، در پي دعوت روز گذشته اردوغان از ترك تبارهاي آلمان براي راي ندادن به احزاب ضدترك، زيگمار گابريل وزير امور خارجه آلمان اظهارات رئيس جمهوري تركيه را محكوم و آن را مداخله بي سابقه در حق حاكميت آلمان قلمداد كرد.
گابريل، رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه را متهم كرد كه مي خواهد مردم آلمان را رو در روي يكديگر قرار دهد و خطاب به راي دهندگان آلماني گفت: 'به آنهايي كه مي خواهند ما را در برابر هم قرار دهند نشان دهيد كه ما در اين بازي شرورانه مشاركت نمي كنيم.'
رئيس جمهوري تركيه روز گذشته اظهار كرد: معلوم بود كه از دعوت ما از ترك تباران آلمان در خصوص راي ندادن به احزاب ضد تركيه ناراحت خواهند شد و اكنون خطاب به برادران خود در اروپا اعلام مي كنم كه حق دموكراتيك خود را پاي صندوق هاي راي و به بهترين شكل ممكن استفاده كرده و درس خوبي به آنها بدهيد.
تنش در روابط تركيه و آلمان از زمان تبليغات همه پرسي تغييرات قانون اساسي تركيه در زمستان گذشته و ممانعت دولت برلين از سخنراني وزراي تركيه در اجتماع ترك تبارهاي آلمان آغاز شده است.
طرفين در ماه هاي گذشته سخنان تندي عليه همديگر بيان كرده اند به طوري كه رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه مقامات آلمان را به نژادپرستي متهم كرده و اقدامات آنها را ناشي از تفكرات فاشيستي، اسلام هراسي و بيگانه ستيزي توصيف كرده است.
در پي اين تنش ها، دولت تركيه نيز حدود سه ماه پيش با بازديد نمايندگان مجلس آلمان از مقر يگان هاي نظامي اين كشور در پايگاه نظامي اينجرليك مخالفت كرد و پس از آن، دولت آلمان تصميم به خروج از اين پايگاه و استقرار در پايگاهي در خاك كشور اردن گرفت.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري