۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82633877
T T
۰ نفر
بیژن كامكار: صدای ناظری هماهنگی عجیبی با دف دارد/ ناظری: كامكار اسطوره دف است

تهران- ایرنا- بیژن كامكار نوازنده برجسته دف كه در سال 53 این ساز را به طور رسمی وارد موسیقی ایرانی كرده است، می گوید كه صدای شهرام ناظریی هماهنگی عجیبی با دف دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا، این استاد موسیقی روز چهارشنبه در جریان اكران مستند «دف، به روایت استاد بیژن كامكار» به كارگردانی مهدی طالبانی در سالن آمفی تاتر روزنامه ایران افزود: دف، سازی است كه همه موسیقی ها را در ایران متحد كرده و بخاطر این برای این ساز احترام قائل هستم.
در مستند «دف، روایت استاد بیژن كامكار» به تاسی از روایت مستقیم یكی از اعضای خانواده هنرمند كامكارها، مهدی طالبانی به بازنمایی و تشریح پیشینه و جایگاه ساز «دف» در موسیقی ایران زمین می‌پردازد.
كامكار معتقد است كه یكی از منابع الهام مولانا در سرودن شعر دف بوده است و می گویید: حس می كنم مولانا وقتی شعر می سروده، دف می نواحته و می رقصیده است.
كامكار اظهار داشت: دف ساز اصیل ایرانی است و حضور دف در نوشته ها و سنگ نوشته های ما تاریخی دو هزار ساله دارد.
این استاد موسیقی گفت: دف به‌رغم صدای پرطنین و اثرگذارش، پیشتر سازی گوشه‌نشین بود و تا آن زمان تنها در خانقاه‌های دراویش قادریه كردستان و مراسم آئینی آن خطه نواخته می‌شد، اما اكنون وارد موسیقی سنتی ایرانی شده است.
**شهرام ناظری: كامكار اسطوره دف است
شهرام ناظری خواننده برجسته موسیقی نیز گفت: ما پیش از انقلاب با خانواده كامكارها به ویژه بیژن و پشنگ كامكار در ارتباط دایم بودیم چرا كه سایر فرزندان استاد كامكار هنوز كوچك بودند.
وی افزود: بیژن كامكار نخستین كسی كه دف را معرفی كرد و این ساز با نام او به عنوان اسطوره دف هك شده است.
وی همچنین اظهار داشت: دلیل آنكه امروز موسیقی روح خود را از دست داده، این است كه عشقی كه قبلا در قلبها می جوشید وجود ندارد.
ناظری با بیان اینكه اغلب آثارش با دف اجرا شده است، گفت: دف جزیی از فرهنگ من است، امیدوارم دوستانی كه در حوزه موسیقی اسطوره هستند همچنان سلامت باشند.
مهدی طالبانی كارگردان مستند «دف، به روایت استاد بیژن كامكار» نیز گفت: ساخت این فیلم به سالها قبل بازمی گردد. دغدغه من این بود كه در مورد سازهای كوبه ای و دف مستندی بسازم و در عرصه دف نوازی و موسیقی كردی هیچ استادی بزرگتر از بیژن كامكار نیست و وی پذیرفت این مستند را بسازم.

**در ایران بین 20 تا 60 زبان وجود دارد
سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به اهمیت ثبت ملی دف نوازی اشاره كرد و گفت: با ثبت ملی، گویی هم خود و هم جامعه را هوشیار می كنیم كه چنین ثروتی داریم. هر چند كه قبل از ثبت، این ارزش وجود دارد اما ممكن است همه از اهمیت آن اطلاع نداشته باشند.
وی با بیان اینكه ایران دارای تنوع فرهنگی بسیار است، گفت: شاید تنوع فرهنگی ما به اندازه كل اروپا باشد، بر اساس برآوردها در ایران بین 20 تا 60 زبان وجود دارد.
بهشتی با اشاره به اینكه كردها نقش بسیار مهمی در حفظ و صیانت از فرهنگ دارند، اظهار داشت: باید از آنها قدردانی كرد كه بسیاری موضوعات را حفظ كرده اند همچون ساز دف كه توسط آنها حفظ شده است.
كیخسرو پورناظری دیگر استاد موسیقی نیز در این زمینه گفت: سابقه دوستی من و بیژن كامكار به دوران نوجوانی و همچنین همكلاسی در دانشكده باز می گردد.
وی افزود: خوشحالم كه 2 ساز دف و تنبور از خطه كردستان به موسیقی كشورمان بازگشته است، چرا كه این 2 ساز متعلق به فرهنگ كهن ایرانی است.
در این مراسم جمعی از هنرمندان سینما همچون میترا حجار و سایر اساتید موسیقی كشورمان نیز حضور داشتند.
فراهنگ**9012
خبرنگار: زهرا امیری
۰ نفر