۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82629178
T T
۰ نفر

اشپیگل : تهدید ترامپ علیه كره شمالی گزافه گویی است

۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82629178
اشپیگل : تهدید ترامپ علیه كره شمالی گزافه گویی است

تهران - ایرنا - تارنمای نشریه آلمانی ' اشپیگل ' با تحلیل تشدید تنش ها و جنگ لفظی اخیر میان آمریكا و كره شمالی، تهدیدات دونالد ترامپ علیه كره شمالی را گزافه گویی دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای اشپیگل افزود : دو رئیس دولت ( دونالد ترامپ، و كیم جون اون ) به جنگ هسته ای دامن می زنند . به نظر می رسد كه دیپلماسی شكست خورده است و شاید یك جنگ نزدیك باشد .
یك رئیس جمهور درباره كتاب ' آگوست 1914' در مورد جنگ جهانی اول یادآور شد : ما نباید اجازه دهیم كه چنین كتابی درباره زمان حال نوشته شود . این رئیس جمهور جان اف كندی است و در زمان وی در ماه اكتبر 1926 هواپیماهای آمریكایی از سكوهای پرتاب موشك‌های در حال ساخت روسی عكس گرفتند. این سكوها قادر به پرتاب كردن موشكهایی با برد 1600 كیلومتر بودند .
جان اف كندی رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریكا به محض آگاهی از استقرار موشك‌های روسی، در پیام خود در شب 22 اكتبر 1962 آماده باش نیروهای آمریكایی را اعلام و حركت تمامی كشتی‌های شوروی به مقصد كوبا را ممنوع اعلام كرد. وی همچنین از نیكیتا خروشچف رهبر اتحاد شوروی خواست موشك‌ها را تحت نظارت سازمان ملل از كوبا خارج كند.
با پذیرش درخواست كندی از سوی كرملین در 28 اكتبر بحران موشكی كوبا كه جهان را تا آستانهٔ جنگ اتمی پیش برد، پایان یافت. كندی این روزها درباره مقایسه این جنگ با كشمكش آمریكا و كره شمالی بسیار می نویسد .
تارنمای این نشریه آلمانی در ادامه افزود : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا كتابهای معروف را نمی خواند و به مقایسه تاریخی علاقه ای ندارد، بجای این كار، مدام در حال توییت است و به تهدید پیونگ یانگ می پردازد ، در پشت صحنه مشاوران ترامپ از یك جنگ هسته ای تصادفی جلوگیری می كنند .
تارنمای اشپیگل در ادامه اضافه كرد : اما جدیدترین تهدید توییتری ترامپ به چه معناست ؟ ترامپ نوشته است : در صورتی كه كره شمالی غیرعاقلانه رفتار كند، راه حل نظامی در حال حاضر كاملا آماده و مطمئن است. اما این امر فراتر از گزافه گویی است و هیچ ارتش كامل و عظیمی در برابر كره شمالی وجود ندارد .اما این جنبش های نظامی عظیم در جنوب شرقی آسیا برگزار می شود و ترامپ در ماه آوریل به دروغ اعلام كرد كه یك 'ناوگان' در راه كره شمالی است .
اما در پشت صحنه همیشه مبارزه قدرت بین مشاوران دونالد ترامپ وجود داشته است . كه در حال حاضر بیشتر نمایان شده است . یك جناح ایدئولوگ اصلی استیو بنن است كه ابتدا در شورای امنیت آمریكا بود ، اما سپس از آن حذف شد . این جناح به عنوان مشكلی برای پیونگ یانگ به حساب نمی آمد اما مشاور امنیت ملی آمریكا هربرت ریموند مك مستر در مقابل، موضع تهاجمی تر دارد .
با این وجود، مك مستر، در حالی كه همه از سخنرانی شدید اللحن دونالد ترامپ غافلگیر شده بودند ، تلفنی به آرام كردن كره جنوبی پرداخت . همینطور بحران كره شمالی باعث شد كه وزیر خارجه آمریكا ركس تیلرسون نیز سخنان را به عنوان شعار بداند و بر یك رویكرد دیپلماتیك تاكید نماید .
به گزارش تارنمای اشپیگل ، اما آیا با این وجود، ارتش ایالات متحده آماده است؟ دونالد ترامپ، ژنرالها را بسیار دوست دارد . او تعدادی نظامی در دولت خود قرار داده است . از جمله مك مستر، جان كلی ژنرال سابق كه اكنون رئیس كاركنان كاخ سفید است. البته باید گفت شعار 'راه حل نظامی' ترامپ درباره كره شمالی البته مزخرف است. در واقع حتی یك حركت نامتعارف علیه كره شمالی برای غیرفعال كردن قابلیت های هسته ای این كشور ، ویرانگر خواهد بود، و موجب می شود ضد حمله ای سریع بر علیه پایتخت كره جنوبی سئول شكل بگیرد . دانشمند علوم سیاسی ریچارد نفیو به 'واشنگتن پست' گفت : این دشوار است كه سناریویی را تصور كنیم كه سئول 'در شعله های آتش' نخواهد سوخت .
اما می توان پرسید آیا ترامپ می تواند یك جنگ هسته ای را خود شروع كند ؟ از لحاظ تئوری، بله. فقط در كیف معروف فوتبال رئیس جمهور آمریكا مجوز و دستورالعمل برای یك حمله هسته ای قرار گرفته است . اما در واقعیت، با اینكه هنوز نگرانی هایی در این باره وجود دارد ، اما از آن جلوگیری می شود.
اروپام **9419 **1908
مترجم : شیرین كسرائی ** ناشر : افشار دارابی