۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82626037
T T
۰ نفر
آمار شركت كنندگان جشنواره كتابخواني رضوي رو به افزايش است

تهران- ايرنا- معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخواني نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور كتاب خوب را يكي از عوامل ترغيب افراد به مطالعه دانست و گفت: ميزان شركت كنندگان جشنواره كتابخواني رضوي در هر دوره در حال افزايش است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، محمد الهياري روز چهارشنبه در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره كتابخواني رضوي استان تهران اظهار كرد: همواره گفته مي شود ميزان مطالعه در كشور پايين است و مردم كتاب نمي خوانند در حاليكه جشنواره رضوي در دوره ششم و هفتم نشان داد، روز به روز بر تعداد كتابخوان ها افزوده مي شود.
وي با بيان اينكه در دوره پنجم جشنواره كتابخواني رضوي حدود 25 هزار نفر از سراسر كشور شركت كردند، ادامه داد: از سال گذشته كه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور متولي برگزاري اين جشنواره شد به دليل برنامه ريزي خوب، طراحي استاندارد سوالات و تبليغ مناسب، بر تعداد شركت كننندگان اين مسابقه افزوده شد به طوري كه سال گذشته، 238 هزار نفر در آن مشاركت داشتند.
اين مقام مسئول در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تعداد شركت كنندگان اين دوره از جشنواره را بيش از 648 هزار نفر ذكر كرد و گفت: اين عدد قابل توجه و از چند نظر اهميت دارد و نشان مي دهد در صورتي كه يك كتاب خوب به خوبي معرفي شود مردم رغبت بيشتري به خواندن آن پيدا مي كنند.
وي با بيان اينكه كتابداران در معرفي منابع مسابقه و تشويق به خواندن آنها نقش موثري داشتند، ادامه داد: از اين مساله هم مي توان فهميد كتابداران در نوك پيكان ارتباط با مردم هستند و مروجان خوبي براي كتابخواني هستند.
الهياري اضافه كرد: همزمان با اين مراسم، در 31 استان كشور نيز از برترين هاي جشنواره تجليل مي شود و قرار است 148 هزار كودكي كه در اين مسابقه شركت كردند، لوح سپاس دريافت كنند هرچند در هر كتابخانه، علاوه بر 3 كودك از 3 بزرگسال عضو نيز تجليل مي شود.

** حضور بيش از 19 هزار نفر از استان تهران در جشنواره كتابخواني رضوي
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان تهران نيز در اين مراسم گفت: امسال 19 هزار و 781 نفر در هفتمين جشنواره كتابخواني رضوي استان تهران شركت كردند كه از اين تعداد، 13 هزار و 724 نفر در بخش فردي و چهار هزار و 935 نفر در بخش الكترونيكي مشاركت داشتند.
علي نيكنام با بيان اينكه مسابقه به دو شيوه مكتوب و اينترنتي برگزار شد، ادامه داد: در بخش كودك، افراد مي توانستند به دو شيوه نقاشي و نقل داستان (ضبط كليپ) برداشت هاي خود را از كتاب هايي كه به عنوان منبع مسابقه براي اين گروه سني در نظر گرفته شده بود، ارسال كنند.
وي اضافه كرد: يك هزار و 116 خانواده در اين مسابقه شركت كردند و تعداد شركت كنندگان كودك، 6 هزار و 528 نفر بود.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان تهران هدف از اين جشنواره را ترويج فرهنگ رضوي و آشنايي با سبك زندگي امام رضا (ع) دانست و گفت: امسال در مقايسه با سال گذشته، رشد 2.5 درصدي را در تعداد شركت كنندگان شاهد بوديم.
نيكنام از استانداري، ائمه جماعت، بانك تجارت و اداره كل ارشاد اسلامي تهران به عنوان نهادهايي ياد كرد كه دربرپايي اين جشنواره با اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان تهران همكاري داشتند.

** ارتباطات عاطفي در خانواده ها كمرنگ شده است
نويسنده كتاب «مهارت هاي زندگي در سيره رضوي» نيز در اين آيين گفت: به دليل اينكه احساس شد ارتباطات عاطفي در بيشتر خانواده ها در حال كمرنگ شدن و خانواده نيز تبديل به يك خوابگاه شده است، تصميم به تاليف اين كتاب گرفتم.
محمدرضا شرفي افزود: در اين كتاب به برخي مهارت ها از جمله فرزند پروري و داشتن يك خانواده متعادل از سيره عملي و علمي امام رضا (ع) اشاره شده بنابراين كتاب «مهارت هاي زندگي در سيره رضوي» نگاهي به زواياي مختلف خانواده و نقش همسران و ارتباط با فرزندان دارد.
وي سپس به داستاني از امام رضا (ع) اشاره كرد كه در آن ارتباط بين فردي و حل مساله توسط ايشان مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، در اين مراسم از برگزيدگان با اهداي لوح تجليل شد.
«10 قصه از امام رضا(ع)»‌، «ماه غريب من»، «امام رضا(ع) و زندگي»، «مهارت هاي زندگي در سيره رضوي»، «‌بانوي ملكوت» و «چلچراغ شيراز» عناوين كتاب هايي است كه شركت كنندگان در اين مسابقه به عنوان منبع از آن استفاده كردند.
آئين اختتاميه هفتمين دوره جشنواره كتابخواني رضوي نيز دهم مردادماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار و از برگزيدگان با اهداي لوح، تجليل شد.
فراهنگ**1880**1055
خبرنگار:پروين اروجي**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر