۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82624171
T T
۰ نفر
هدف كنگره آمريكا از تصويب تحريم ها نقض برجام توسط خود ايران است

تهران- ايرنا- سفير سابق ايران در انگليس هدف آمريكا از اتخاذ سياست مقابله با ايران و تصويب تحريم‌ها را اعمال فشار بيشتر براي واداشتن ايران به اتخاذ واكنشي تند دانست و گفت: كنگره آمريكا مي خواهد با اين ادعا كه ايران خود، برجام را نقض كرده است، اين توافق را از بين ببرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي،‌ «سيدجلال ساداتيان» در نشست تخصصي دفتر سياسي مركز پژوهش هاي مجلس كه درخصوص الزامات روابط ايران و اروپا در پرتو نقض برجام، با حضور «علي صباغيان» استاد دانشگاه تهران و تعدادي از پژوهشگران و كارشناسان برگزار شد، اين مطلب را بيان كرد.
سفير سابق ايران در انگليس افزود: از ديدگاه آمريكا، ايران در برجام منافع عيني كسب كرده، در حالي كه منافع واشنگتن از اين توافق به آينده موكول شده است.
ساداتيان ادامه داد: اين در حالي است كه با لغو تحريم‌هاي شوراي امنيت توسط برجام، ايران از قدرت بازيگري بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شده است.
*روابط اروپا و آمريكا در عين درهم‌تنيدگي، دچار شكاف‌هايي نيز است
سفير سابق ايران در انگليس در پاسخ به چگونگي واكنش عملي اتحاديه اروپا در صورت نقض برجام توسط آمريكا و امكان‌سنجي حمايت يا ناديده گرفتن تحريم‌هاي آمريكا توسط اروپايي‌ها اظهار داشت: روابط اروپا و آمريكا در عين درهم‌تنيدگي، دچار شكاف‌هايي نيز هستند و رقابت‌هاي بنياديني ميان آنها وجود دارد كه بايد از سوي ايران مورد توجه ويژه قرار گيرد.
**تلاش اروپا همواره بر نقش موازنه‌گري در روابط آمريكا با كشورهاي ديگر است
«علي صباغيان» استاد دانشگاه تهران نيز در ادامه اين نشست، گفت: اصولا اروپا همواره در همه زمينه‌ها تلاش مي‌كند، نقش موازنه‌گري را در روابط آمريكا با كشورهاي ديگر ايفا كند.
وي افزود: در كشور درخصوص روابط ايران با اتحاديه اروپا صرف‌نظر از توافق برجام،‌ هيچ راهبرد اساسي مشخصي وجود ندارد و اين در حالي است، كه اروپا با همه كشورهاي جهان در سطح روابط دوجانبه، چندجانبه و گروهي داراي مبناي خاص و تعريف‌شده‌اي است.
صباغيان در ادامه به ترجيحات تجاري اروپا با ايران و مقايسه آنها با آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت: در حوزه فراآتلانتيك، مناسبات اروپا و آمريكا به حدي در‌هم‌تنيده و عميق است كه نمي‌توان آنها را جداي از يكديگر تصور كرد.
وي عنوان كرد: بنابراين نبايد انتظار داشت، كه اروپايي‌ها در صورت نقض برجام توسط آمريكا، دچار چالش اساسي با اين كشور شوند، يا به طور كامل از ايران حمايت كنند.
اين استاد دانشگاه تهران تأكيد كرد: پارلمان اروپا در پيشبرد روابط اتحاديه اروپا با كشورهاي جهان نقش مهمي دارد، اما متأسفانه در ايران درك درستي از پارلمان اروپا وجود ندارد. صباغيان اضافه كرد: بنابراين به نظر مي‌رسد، حل مسئله روابط ايران و اروپا مستلزم شناخت دقيق از مجموعه نهادهاي اروپايي از جمله پارلمان اروپاست.
وي ادامه داد:‌ ايران در گذشته روابط بالايي با اروپايي‌ها داشته و اكنون نيز صرف‌نظر از توافق برجام بايد به اين روابط ادامه دهد و اين مسئله نيازمند تدوين سندي راهبردي براي تنظيم روابط با اروپا در سطوح مختلف دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌اي و گروهي از سوي ايران است.
در اين نشست سخنرانان مجدداً تأكيد كردند: ميان آمريكا و اروپا منافع و ارزش‌هاي مشترك و درهم تنيده‌اي وجود دارد، كه نبايد مورد غفلت قرار گيرد. بنابراين رويكرد، ايران به اروپا نبايد بر محور رقابت آنها با آمريكا شكل گيرد.
همچنين در ادامه اين نشست تصريح شد: ايران بايد منافع خود را با اروپا از حالت بالقوه به بالفعل تبديل كند و در اين راستا لازم است، از چالش‌ها و شكاف‌هاي محدودي كه در روابط اروپا و آمريكا وجود دارد به نحو احسن استفاده كند.
*طرح الزاماتي براي ارتقاء روابط ايران با اروپا
در نهايت نيز الزاماتي براي ارتقاء روابط ايران با اروپا مطرح شد، كه از جمله اساسي‌ترين آنها، انجام برنامه‌ريزي‌هاي دقيق پيرامون تنظيم روابط ايران و اتحاديه اروپا بود.
نشست تخصصي دفتر سياسي مركز پژوهش هاي مجلس درخصوص الزامات روابط ايران و اروپا در پرتو نقض برجام، با حضور «سيدجلال ساداتيان» سفير سابق ايران در انگليس و «علي صباغيان» استاد دانشگاه تهران و تعدادي از پژوهشگران و كارشناسان برگزار شد.
در اين نشست رويكردهاي منفي دولت و كنگره آمريكا به برجام و احتمال نقض آن توسط اين كشور بررسي شد و الزامات و راهبرد ايران در قبال اروپا مورد تحليل قرار گرفت.
در اين نشست تصريح شد: بدين منظور لازم است كميته‌هاي تخصصي از نمايندگان كميسيون‌هاي مربوطه در مجلس، اساتيد دانشگاه‌ها، ديپلمات‌هاي برجسته و متخصصين تشكيل و در هر يك از آنها براي سياست‌گذاري و نظارت در تنظيم روابط ايران و اروپا راهبردهايي ارائه شود.
سيام*3061*1449*تنظيم: ميترا بلندقامتي*انتشار: امير كاردان راد
۰ نفر