۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82623867
T T
۰ نفر

رابطه مخدر جويدني با ابتلا به سرطان كف دهان

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82623867
رابطه مخدر جويدني با ابتلا به سرطان كف دهان

تهران- ايرنا- 'ناس' ماده مخدر جويدني است كه ذهنيت نادرستي در ميان برخي افراد درباره بي ضرر بودن آن وجود دارد، اما به گفته متخصصان، سبب ابتلا به سرطان بسيار خطرناك، دردناك و صعب العلاج كف دهان مي شود كه عوارض بسيار سنگيني به همراه دارد.

به گزارش ايرنا، ماده مخدر ناس مخلوطي از برگ خشك شده تنباكو و آهك است كه بوي و طعم بسيار تندي دارد و زادگاه آن كشورهايي مانند هند، پاكستان و افغانستان است، اما در مناطق جنوب شرقي ايران نيز به صورت سنتي مصرف مي شود و آنچه نگراني ها را بيش از پيش كرده، مشاهده ردپاي آن در ساير استان ها حتي پايتخت كشور است.
اين تنباكوي جويدني كه در بين جوانان بيشتر با نام 'پان' شناخته مي شود، جزو مواد مخدر تعريف شده در مفاد قانوني نيست و بيشتر در قالب مواد خوشبوكننده دهان به فروش مي رسد و نام هاي ديگري نيز مانند راجا، ويتامي، ملوان زبل، نيسوار، پان اسفناج، گوتكا، تايتانيك و آدامسي دارد كه به گفته دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات كشور، شايد براي جذب بيشتر جوانان بر آن نهاده شده است.
محمدرضا مسجدي در اين خصوص مي گويد: اين ماده مخدر در اشكال مختلف به ‌صورت پودر، آدامس، پاستيل، قرص‌هاي مكيدني يا جويدني و با قيمت بسيار ارزان عرضه مي‌شود و به همين دليل شمار زيادي از دانشجويان و حتي دانش آموزان به مصرف آن روي آورده اند؛ به طوري كه 23.7 درصد دانشجوياني كه سال 1392 از آنها تحقيق شد، در شهر زاهدان اعلام كردند كه تجربه مصرف ناس را دارند و تحقيقي از 504 دانش‌آموز در مدارس اين شهر نيز نشان داد كه 10.4 درصد آنان اين ماده مخدر را مصرف مي كنند.
دكتر زهرا رحماني متخصص گوش، حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در خصوص افزايش خطر ابتلا به سرطان كف دهان به واسطه مصرف مواد مخدر جويدني گفت: اين ماده مخدر جويدني كه مصرف آن در برخي مناطق كشور رواج دارد (ناس)، در داخل دهان و زير زبان گذاشته مي شود تا به تدريج حل شود و برخي نيز آن را مي جوند.
وي اظهار كرد: اين ماده تاثير بسيار زيادي در ابتلا به سرطان كف دهان دارد كه يكي از سرطان هاي پيشرفته و خطرناك است و از نظر درمان و بازتواني بيماران، كاري بسيار مشكل براي پزشكان و جراحان به شمار مي رود.
متخصص گوش، حلق و بيني گفت: هرگونه لكه قرمز يا سفيد رنگ يا زخم هاي داخل دهان كه با انجام روش هاي درماني بيش از سه هفته درمان نشوند، مي تواند از علائم بروز سرطان كف دهان باشد.
رحماني با تاكيد بر پرهيز از مصرف اين گونه مواد گفت: كنترلي روي اين مواد مخدر نيست و به صورت برگ يا اشكال ديگر مانند پودر مصرف مي شود و مشخص نيست كه چه مقدار غلظت دارد و داراي چه آلودگي هايي است.
وي در خصوص آمار ابتلا به سرطان كف دهان در كشور اظهار كرد: آمار دقيقي در اين زمينه نداريم اما بروز بيشتر اين بيماري در مناطق جنوب شرقي كشور دليل محكمي در اثبات رابطه بين مصرف مواد مخدر جويدني با ابتلا به اين سرطان است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين كه تومورهاي مرتبط با اين سرطان در كف دهان يا در ناحيه لپ و لثه ها بروز مي كند، افزود: تاثير ابتلا به سرطان كف دهان با مصرف موادمخدر جويدني كاملا ثابت شده است.

**سرطان كف دهان
سرطان كف دهان بافت زير زبان را درگير مي‌كند و اساسا ۲۸ تا ۳۵ درصد كل سرطان‌هاي دهان را شامل مي‌شود.
اين نوع سرطان اغلب از سلول‌هاي نازك و صاف داخل دهان (سلول‌‌هاي سنگفرشي يا فلسي) آغاز مي‌شود و تغييرات در احساس و ظاهر بافت كف دهان – به‌عنوان مثال توده يا دردي كه علائم بهبودي از خود نشان نمي‌دهد، عموماً از نخستين نشانه‌هاي آن هستند.
پروسۀ درمان اين بيماري شامل جراحي، پرتودرماني و شيمي‌درماني است.
علمي**1834
خبرنگار: ناهيد شفيعي **انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر