اهمیت بندر چابهار اثبات شده است/ باید برای عملیاتی شدن این بندر بین المللی كوشش كرد

كابل - ایرنا - شركت كنندگان در نشست سه جانبه همكاری های ایران، افغانستان و هند، بر اطمینان داشتن از اهمیت بندر بین المللی چابهار ایران تاكید كردند و گفتند كه از این پس باید مطالعات و كوشش ها به عملیاتی شدن آن معطوف شود.

به گزارش ایرنا، «سید محمد كاظم سجاد پور»، رئیس مركز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، «داود مرادیان»، رئیس مركز مطالعات راهبردی افغانستان و «جایانت پراساد»، رئیس مركز مطالعات دفاعی وزارت دفاع هند، شركت كنندگان در این نشست بودند.
سجادپور گفت كه این نشست ها، اگرچه جنبه علمی و پژوهشی دارد و غیررسمی است، اما این نشست ها می تواند دانشمندان و پژوهشگران سه كشور را بیش از پیش به یكدیگر نزدیك كرده و در تعمیق و گسترش روابط میان ایران و افغانستان و هند تاثیرات مثبت داشته باشد.
رئیس مركز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار «بی بی سی» در باره موضوع آب میان ایران و افغانستان در این نشست، گفت كه افغانستان و ایران دو كشور دوست و برادر هستند و همه مسائل فی مابین خود را می توانند از طریق گفت و گو حل كنند.
مرادیان نیز در این نشست گفت كه این دومین نشست پس از نشست سال گذشته در همین ایام در ایران، می باشد كه در این نشست ها، چهار موضوع، مورد بحث و بررسی قرار گفت كه بخش اول آن وضعیت عمومی افغانستان از دیدگاه افغان ها و دوستان هندی و ایرانی بود.
وی افزود كه نشست دوم در باره اقتصاد بود با محوریت بندر چابهار برگزار شد. بهره برداری از این بندر برای سه كشور یك طرح راهبردی است و هر سه كشور در این زمینه اتفاق نظر دارند.
رئیس مركز مطالعات راهبردی افغانستان گفت كه موضوع سوم، بحث و تحلیل در باره تروریسم بود. مردم افغانستان قربانی تروریسم هستند و دوستان ایرانی و هندی ما قبول دارند كه افغانستان در خط اول مبارزه با تروریسم قرار دارد.
وی تاكید كرد كه در بحث سوم این موضوع در زمینه مشكلات افغانستان مطرح شد كه اشتراك نظر در باره تروریسم، در میان كشورهای منطقه، سازمان ملل متحد و غرب وجود ندارد و غرب و سازمان ملل، تاكنون طالبان را به عنوان گروه تروریستی نشناخته است.
مرادیان گفت كه در منطقه نیز اجماع نظر در این باره وجود ندارد و تا زمانی كه یك اجماع نظر كلی در این باره به وجود نیاید، مشكلات افغانستان حل نخواهد شد.
وی افزود كه در بخش چهارم و موضوع چهارم كه در پایان این نشست مطبوعاتی برگزار خواهد شد، از نمایندگان «ناتو» و سازمان ملل متحد و مقامات افغان دعوت به عمل آمده است تا نقش بازیگران دیگر را در افغانستان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
مرادیان گفت كه نشست سال آینده در دهلی نو برگزار خواهد شد و ما تلاش خواهیم كرد كه این نشست را از سالی یك بار به دوبار یا بیشتر افزایش دهیم.
«جایانت پراساد» رئیس مركز مطالعات دفاعی وزارت دفاع هند نیز در این نشست بندر چابهار را برای افغانستان و هند مهم ارزیابی كرد و گفت كه هند سال ها پیش یك دیدگاه راهبردی در باره این بندر داشت و جاده كشی در استان نیمروز افغانستان را به همین دلیل انجام داد تا در آینده از این مسیر به چابهار وصل شود.
وی گفت: چابهار در آینده، قدرت چانه زنی افغانستان را در برابر پاكستان بالا می برد و می تواند گزینه ای دیگر علاوه بر بندر كراچی به حساب آید.
آساق*291* 1610