۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82616300
T T
۰ نفر
96، سال طلایی افتتاح شبكه ریلی كشور است/اتصال 5 مركز استان به شبكه راه آهن

سنندج- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور گفت: امسال با افتتاح 919كیلومتر راه آهن، پنج مركز استان به شبكه ریلی كشور متصل می شوند كه این اقدام ها باعث شده سال 96 سالی طلایی در شبكه راه آهن باشد.

به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی پنج قطعه كریدور شمال - جنوب در كردستان افزود: هم اكنون سه هزار و 400 كیلومتر راه آهن در شبكه ریلی كشور در حال اجرا است.
به گفته وی، متوسط ساخت ریل در كشور حداكثر 200 كیلومتر در هر سال است كه بهره برداری از 919 كیلومتر در سال جاری باعث رقم خوردن سالی پربار در این شبكه بوده و امسال حدود 280 كیلومتر در كشور ریل گذاری شده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: هم اكنون یك هزار و 260 كیلومتر طرح در شبكه آزادراهی كشور در حال احداث بوده و اجرای عملیات 300 كیلومتر دیگر نیز به زودی آغاز می شود.
خادمی، با بیان اینكه این طرح ها در قالب هشت طرح بزرگ مقیاس در حال احداث است افزود: 300 كیلومتر از یك هزار و 260 كیلومتر طرح شبكه آزادراهی در حال احداث سال 97 به بهره برداری می رسد.
به گفته وی، طرح های آزادراهی كشور برای 15 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد كرده و بیش از پنج هزار ادوات راه سازی در این طرح ها بكارگیری شده است.

** سالانه 1200 كیلومتر بزرگراه در كشور احداث می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش بزرگراهی كشور نیز سالانه یك هزار و 200 كیلومتر بزرگراه به عنوان باند دوم مورد بهره برداری قرار می گیرد.
خادمی افزود: طی سال جاری در بخش آزادراهی 100 كیلومتر در غرب و 180 كیلومتر نیز در جنوب كشور به بهره برداری می رسد.

** كردستان سهم ویژه ای از خدمات توسعه راه ها را در دولت یازدهم كسب كرده است
وی با بیان اینكه كردستان در دولت یازدهم سهم ویژه ای از خدمات توسعه راه ها را كسب كرده است، گفت: در این دولت میزان شبكه بزرگراهی كردستان از 67 به 120 كیلومتر رسید.
به گفته وی، 316 كیلومتر كریدور شامل - جنوب كشور از كردستان عبور می كند كه هم اكنون 149 كیلومتر آن در حال اجرا بوده و 117 كیلومتر آن نیز زیر بار ترافیك است.
وی افزود: عملیات اجرایی 74 كیلومتر این طرح، امروز در قالب پنج قطعه همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
وی گفت: هم اكنون حدود 49 كیلومتر از این كریدور باقی مانده كه وزارت راه و شهرسازی به زودی 37 كیلومتر آن را پس از انجام اقدامات فنی به مناقصه می گذارد.
وی افزود: طرح های درحال احداث كریدور شمال - جنوب در كردستان در صورت تامین اعتبار به موقع طی چهار سال به بهره برداری می رسد.
قطعاتی كه امروز عملیات اجرایی آن آغاز شده شامل باقی مانده عملیات اجرایی كریدور شماره 10 كشور (شمال - جنوب) شامل 75 كیلومتر بوده كه 2 هزار و 250 میلیارد ریال برای اجرای آنها اعتبار پیش بینی شده و در محورهای كامیاران - سنندج، سنندج - دیواندره، دیواندره - سقز و سقز - بوكان قرار دارند.
بازدید از سه قطعه گردنه صلوات آباد (بزرگراه سنندج به همدان) از دیگر برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان كردستان است كه عملیات اجرایی این سه قطعه به طول 21 كیلومتر با 310 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در سفر گذشته وزیر راه و شهرسازی آغاز شده بود.
در این سفر 10 كیلومتر از قطعه پنج سنندج- دیواندره به بهره برداری می رسد كه بخشی از كریدور شمال - جنوب كشور است كه برای اجرای آن 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
آخوندی ضمن بازدید از سایر قطعات در حال احداث كریدور شمال - جنوب از مراحل ساخت فرودگاه سقز نیز بازدید می كند تا از نزدیك در جریان مشكلات آن قرار گرفته و نسبت به حل آن برنامه ریزی شود.
حضور در شورای هماهنگی مسكن و حمل و نقل كردستان از دیگر برنامه های وزیر راه و شهرسازی به استان كردستان است كه این آیین نیز عصر دوشنبه در محل استانداری كردستان برگزار می شود.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه 6 هزار كیلومتر آن راه روستایی و هزار و 850 كیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
3034/7355/ 1772
**خبرنگاران: وریا كرمی و حسن حسین زاده **انتشار: مجید ملازاده
۰ نفر