۷ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۵
کد خبر: 82613290
T T
۰ نفر
پياز، ستاره سهيل و باني اشك شوق دلالان و اشك اندوه خريداران

سنندج- ايرنا- اين روزها پياز در بازار ميوه و تره بار كردستان همانند ستاره سهيل ناياب شده و در نهايت كمبود اين محصول و سوء استفاده واسطه ها از اين فرصت باعث گراني غير منتظره و تعجب خريداران اين استان شده است.

به گزارش ايرنا، پياز از كالاهاي اساسي جامعه ايراني است كه اين روزها در اثر خسارت هاي وارده به مزارع پياز جيرفت كرمان باعث ورود محدود اين محصول در اكثر بازارهاي كشور از جمله كردستان شده كه اين مساله عمده دليل گراني آن در بازار است.
هم اكنون خريداران كردستان براي هر كيلو پياز حدود 44 هزار ريال پرداخت مي كنند كه به اعتقاد مدير تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي كردستان، علت اين گراني خسارت به مزارع جيرفت كرمان و آغاز نشدن فصل برداشت اين محصول در استان هايي از جمله فارس و خوزستان است.
شهريار حنيفي با بيان اينكه وجود واسطه ها در بازار از ديگر دلايل گراني پياز است افزود: طبق پيگيري هاي سازمان جهاد كشاورزي كردستان فروش محصول پياز در مزارع جيرفت حدود 23 هزار بوده اما به علت وجود واسطه ها اين محصول در مغازه ها حدود 44 هزار ريال به فروش مي رسد.
به گفته وي، سازمان جهاد كشاورزي كردستان با سازمان هاي جهاد كشاورزي استان هاي خوزستان و فارس هماهنگي هاي لازم را به عمل آورده تا بلافاصله پس از شروع فصل برداشت محموله هاي اين محصول به بازارهاي ميوه و تره بار كردستان منتقل شود.
وي افزود: برداشت محصول در اين استان حداكثر 10 تا 12 روز به طول مي انجامد كه در اين بين كاهش واسطه گري و كنترل قيمت نيازمند همكاري هاي بين بخشي تمامي استان ها است.
پياز جيرفت پيش از ديگر مناطق كشور كه پياز كشت مي كنند به مرحله برداشت مي رسد و زودتر از ديگر مناطق محصول آن وارد بازار مي شود.
3034/6108
**خبرنگار: حسن حسين زاده/**انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg