۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82609725
T T
۰ نفر
ایران با روسیه، نروژ و چین برای توسعه میدان های نفتی خزر مذاكره كرد

تهران- ایرنا- رییس امور بین‎الملل شركت نفت خزر اعلام كرد: در چند هفته گذشته با هدف بررسی فرصت‎های همكاری در فعالیت‎های توسعه‎ ای دریای خزر, نشست های مشتركی با نمایندگان صندوق‎های انرژی و شركت‎های فعال در حوزه حفاری و اكتشاف نفت و گاز از نروژ، روسیه و چین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در سال های گذشته توجه اصلی وزارت نفت به توسعه میدان های نفتی در خلیج فارس و مناطق جنوبی معطوف بوده و كمتر به اكتشاف در مناطق شمالی كشور پرداخته شده است.
در واقع، به دلیل ساختار های زمین شناختی پیچیده و عمق زیاد، دریای خزر از مناطق پر ریسك برای حفاری و اكتشاف نفت به شمار می رود و انجام مطالعات میدان، اكتشاف و تولید به فناوری های جدید و منابع مالی گسترده نیاز دارد.
عمق زیاد آب در دریای خزر در نواحی جنوبی (موقعیت ایران) به بیش از یك هزار متر می رسد و نبود فناوری های لازم در ایران برای اكتشاف در آبهای عمیق، سبب شده است برنامه اكتشاف در این مناطق جزو اولویت های اصلی و جاری قرار نگیرد.
همچنین بیشتر میدان های نفتی و گازی ایران در خلیج فارس و مناطق جنوبی كشور قرار دارد و اكتشاف و تولید نفت در آنها بسیار ارزان تمام مكی شود و تمركز اصلی فعالیت صنعت نفت نیز در این مناطق است.
وزارت نفت با توجه به رفع تحریم ها و تسهیل مشاركت با شركت های خارجی در نظر دارد كه توسعه میدان های نفتی در دریای خزر را در دستور كار قرار دهد و منابع مالی و فناوری های لازم برای حفاری در آبهای عمیق را جذب كند.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، رییس امور بین‎الملل شركت نفت خزر از تشكیل كمیته سرمایه‎گذاری در این شركت خبر داد و گفت: این كمیته با هدف انجام فعالیت‎های هدفمند برای جذب سرمایه و فناوری و تحقق اهداف توسعه‎ای در خزر تشكیل شده است و مذاكرات متعددی را در این زمینه دنبال می‎كند.
«رامین خودآفرین» به مذاكره با شركت‎های بین‎المللی برای جذب مشاركت و سرمایه‎گذاری در مطالعه، اكتشاف، توسعه و تولید نفت در دریای خزر اشاره كرد و افزود: با شركت‎های فعال در حوزه حفاری و اكتشاف مذاكره شده است.
پیش‌تر «محسن دلاویز» مدیرعامل شركت نفت خزر، نیز از امكان امضای تفاهمنامه مطالعاتی با شركت لوك‎اویل روسیه در آینده‎ای نزدیك خبر داده و اعلام كرده بود: این تفاهمنامه همكاری با هدف مطالعه بخش جنوبی دریای خزر امضا می‎شود.
شركت نفت خزر به عنوان یكی از شركت‎های تابع شركت ملی نفت ایران، مسوولیت اكتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروكربوری در حوضه خزر جنوبی و سه استان ساحلی مازندران، گلستان و گیلان را بر عهده دارد.
نظارت بر اجرای همه قراردادهای منعقد شده بین شركت ملی نفت ایران و شركت‎های بین‎المللی برای مطالعه و توسعه میدان‌های نفتی در دریای خزر و همچنین نظارت بر مسائل زیست محیطی مرتبط با عملیات اكتشاف و توسعه ذخایر نفت و گاز در دریای خزر نیز به عهده شركت نفت خزر است.
به گزارش ایرنا، تنها میدان شناخته شده هیدروكربوری در دریای خزر، میدان سردار جنگل به شمار می رود كه وجود منابع نفت و گاز در آن اثبات شده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر