حضرت معصومه(س)؛ گوهري پاك سرشت در كرامت و احسان

تهران- ايرنا- حضرت معصومه(س) بانوي عصمت و كرامت است كه وجود گرانبهايش سرشار از حقيقت ها و موهبت هاي الهي و ترجمان و تفسيري از ذات مقدس خداوند به شمار مي رود و اينك آرامگاه مطهر ايشان در شهر قم، مركز ترويج و گسترش آموزه هاي گرانبهاي ديني محسوب مي شود.

يكم ذي العقده ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) بانويي از تبار پاكان است. وارسته اي كه در خاندان حضرت محمد(ص) عنوان كريمه اهل بيت را از آن خود كرد و نگين درخشان شهر قم لقب گرفت.

حضرت معصومه(س) از محضر پدر بزرگوار خويش بهره هاي فراواني برد و به همراه امام رضا(ع) برادر خود از جمله آموزگاران تقوا، احسان و كرامت براي تمامي اعصار شد.

اين بانوي پرهيزگار در نبود حضرت موسي كاظم(ع) به پرسش شيعيان پاسخ مي داد و آنچنان افراد را قانع مي كرد كه تحسين همگان را بر مي انگيخت. ايشان علوم ديني و سخنان بزرگان را به صورت نقل حديث از خود به يادگار گذاشت.

حضرت معصومه(س) كه فاطمه ثاني نيز ناميده مي شود، درحديث ها و روايت هايي كه از ائمه معصومان(ع) رسيده به نيكي ياد شده است و او را «شفيعه روز جزا» ناميده اند. بي شك بايد علت اين تكريم را در شخصيت تاثير گذار آن والامقام در تاريخ اسلام جست وجو كرد.

ايشان در ميان زناني كه از آنان، حديث روايت شده جزو برترين ها و مورد وثوق امامان عصر خويش بودند و به وسيله نقل حديث به هدايت جامعه مي پرداخت. از آن بانوي علم و كرامت حدود پنج حديث در منابع حديثي به يادگار مانده است، كه چهار حديث آن بر محور امامت و ولايت دور مي زند.

حضرت معصومه(س) با احاديث ريشه دار و محكم، پايه هاي امامت شيعه را تقويت و بازسازي كرد و به بيان حديث منزلت پرداخت، روايتي كه در صحت آن سني و شيعه ترديدي ندارند و بزرگترين سندي بر امامت حضرت علي(ع) است كه مي فرمايد: «آيا سخن رسول خدا(ص) كه فرمود: جايگاه تو (اي علي) نسبت به من مانند (جايگاه) هارون (در برابر) موسي است فراموش كرديد.»

روشنگري فاطمه معصومه(س) درباره امامت تنها به اين جا ختم نمي شود و آن بانوي فرهيخته با روايت حديث غدير بار ديگر با ژرف انديشي تمام جايگاه امامت حضرت علي(ع) و امامان پس از وي را براي همگان بيان كرد تا مبادا جامعه مسلمانان به واسطه گرفتاري در زندگي دنيوي از امانتي كه رسول خدا(ص) براي آنها به يادگار گذاشته بود، غافل شوند و راه سعادت را به گمراهي ابدي وانهند. آنجا كه حضرت معصومه(س) از زبان حضرت فاطمه زهرا(س) نقل كرده است: «آيا سخن رسول خدا در روز غدير را فراموش كرديد كه فرمود: هر كه من مولاي اويم علي مولاي اوست.»

بزرگان دين براي آن بانوي گرانقدر احترام و جايگاه خاصي قايل بوده و همگي در برابر آستان با عظمت ايشان سر تعظيم فرود آورده و زيارت وي را مايه سعادت و خوشبختي دنيا و آخرت دانسته اند.

پس آغاز امامت امام رضا(ع) هنگامي كه مامون خلافت را به دست گرفت، براي استحكام پايه هاي خلافت خود با تدارك تبعيدي اجباري، آن امام بزرگوار را به خراسان فراخواند. در اين ميان حضرت معصومه(س) با گذشت يك سال از هجرت امام(ع) به منظور ديدار ايشان براي به همراه گروهي از ياران و نزديكان خويش به ايران سفر كرد.

كريمه اهل بيت(س) در ميان راه همگان را نسبت به مظلوميت و غربت امام رضا(ع) آگاه مي ساخت كه اين موضوع تاب تحمل حكومت وقت را ربود و هنگامي كه كاروان حضرت معصومه(س) به شهر ساوه رسيد، عده اي از مخالفان آن بزرگوار با پشتيباني نيروهاي حكومت با كاروانيان به جنگ پرداختند و افراد زيادي را به شهادت رساندند. اين بانوي والامقام نيز پس از آن رويداد تلخ بيمار شدند و به همين علت در شهر قم اقامت كردند.

سرانجام حضرت معصومه(س) در 10 ربيع الثاني 201 هجري قمري در 28 سالگي در راه سفر به توس پس از تحمل درد و رنج حاصل از بيماري در شهر قم ديده از جهان فروبست و به ديار حق شتافت.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دليل جايگاه ارزشمند كريمه اهل بيت(س) در ميان شيعيان در 1385 خورشيدي روز ميلاد ايشان را «روز دختران» نامگذاري كرد تا با گراميداشت مقام دختران از وجود آنها در مسير رشد و پيشرفت جامعه بهره برد و اينگونه سبب حضور فعال آنان در جامعه شد تا بتوانند به خوبي چهره زن مسلمان را به جهانيان نشان دهند.

اينك به مناسبت سالروز ميلاد حضرت معصومه(س) بر گزيده اي از سخنان عالمان و بزرگان دين درباره ايشان مروري كوتاه داريم:

- امام صادق (ع): «خداوند حرمي دارد كه مكه است پيامبر حرمي دارد و آن مدينه است و حضرت علي (ع) حرمي دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8هشت در بهشت، سه در آن به قم باز مي شود. زني از فرزندان من در قم از دنيا مي رود كه اسمش فاطمه دختر موسي(س) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مي شوند.»

- امام رضا(ع): «هر فردي نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در ري يا خواهرم را در قم زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مي يابد.»

- امام جواد(ع): «فردي كه آرامگاه حضرت فاطمه معصومه(س) را زيارت كند پاداش او بهشت است.»

- حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري: «بدون ترديد نقش حضرت‏ معصومه‏(س) در قم شدن قم و عظمت يافتن اين شهر عريق مذهبي تاريخي، يك نقش ما لا كلام فيه است. اين بانوي بزرگوار، اين دختر جوان تربيت شده دامان اهل بيت پيغمبر، با حركت خود در جمع ياران و اصحاب و دوستان ائمه (ع) و عبور از شهرهاي مختلف و پاشيدن بذر معرفت و ولايت در طول مسير در ميان مردم و بعد رسيدن به اين منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است كه اين شهر به‏ عنوان پايگاه اصلي معارف اهل بيت (ع) در آن دوره ظلماني و تاريك حكومت جباران بدرخشد و پايگاهي بشود كه انوار علم و انوار معارف اهل بيت را به سراسر دنياي اسلام از شرق و غرب منتقل كند.»

- آيت الله بروجردي: «نسبت به مقام والاي حضرت فاطمه (س) از شهر قم و آن بزرگوار همواره به نيكي ياد مي‌كرد.»

- علامه‌ حسن‌زاده آملي: «اگر براي من ممكن بود و مواجه با مشكل نمي‌‌‌شدم، براي تجليل از شخصيتي مانند فاطمه معصومه (س) اين مسير را سينه‌خيز مي‌‌آمدم!»

- شيخ صدوق پيشواي محدثان شيعه: «هر فردي حضرت معصومه(س) را زيارت كند بهشت از آنِ اوست.»

- شيخ عبدالجليل قزويني: «اهل قم به زيارت حضرت معصومه روند كه ملوك و امرا و علماي حنفي و شافعي به زيارت آن تربت، تقرب كنند.»

- محدث قمي: «... و اما از ميان فرزندان موسي بن جعفر (ع)، افضل آن ‌ها حضرت معصومه (س) است كه مزار شريفش در بلده طيبه قم است و روشني چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمين قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه (س) است.»

- علامه شيخ محمد تقي شوشتري: «در ميان فرزندان امام كاظم(ع) با آن همه‏كثرتشان پس از امام رضا(ع)، فردي همسنگ حضرت معصومه (س) نبود.»

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مريم همتي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.