۱ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۱
کد خبر: 82607631
T T
۰ نفر
لاریجانی: دولت عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع كند

تهران-ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع كند تا در آینده شاهد یك عراق قدرتمندتر، امن و دموكراتیك در منطقه باشیم و این امر با حفظ وحدت سیاسی امكان پذیر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی امروز-یكشنبه- در دیدار با «عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق با بیان این مطلب افزود :عراق با كمك رشادت های نیروهای مسلح و مردم توانست به پیروزی بزرگی دست پیدا كند و باید قدر این دستاورد را به خوبی دانسته و از آن حفاظت نماید.
وی افزود: عراق توانست قدرت و تدبیر خودش را نشان داده و جایگاه ارزشمندی در منطقه پیدا كند زیرا این كشور هم دارای جمعیت زیاد و هم امكانات و منابع فراوانی است و باید بتواند از این ذخایر ارزشمند استفاده نماید.
رئیس قوه مقننه تصریح كرد: مسئله داعش باعث شد كه شما نسبت به نواقص خود اطلاع كسب كنید و البته باید به این نكته اشاره داشت كه كه این جنگ و درگیری شاید برای شما هزینه ایجاد كرد اما توانستید كه تجربه بسیار عمیقی به دست آورید و این تجربه شما را نسبت به حوادث آینده واكسینه می كند.
لاریجانی با اشاره به لزوم حفظ وحدت میان مردم و دولت، تاكید كرد: همانگونه كه همدلی و همراهی میان مردم و نیروهای مسلح باعث چنین دستاورد بزرگی شد، ادامه چنین روندی ظرفیت خیلی خوبی برای عراق ایجاد خواهد كرد زیرا برخی از كشورها به دنبال ایجاد تفرقه در داخل هستند و بحث تجزیه عراق را مطرح می كنند كه مسلما آنها دوستان شما نیستند.
وی در ادامه اظهار داشت: البته با به دست آوردن این پیروزی به آرامش كامل دست نخواهید یافت و نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد زیرا اسرائیل نمی خواهد كه به منطقه به آرامش برسد و دائما به دنبال طرح سناریوهای جدید است.
رئیس مجلس حفظ امنیت در عراق را امری ضروری دانست و خاطرنشان كرد: نیروهای تروریستی مدام به دنبال راه نفوذ هستند و به همین دلیل تقویت بخش امنیتی و اطلاعاتی خیلی اهمیت دارد و ما به عنوان كشور همسایه و دوست همچنان پشتیبان شما خواهیم بود.
لاریجانی با بیان این كه جمهوری اسلامی ایران از وحدت گروه ها و اقوام در عراق حمایت می كنیم گفت:همانطور كه در زمان مبارزه با تروریست ها در كنار ملت و دولت عراق بودیم، در مرحله بازسازی نیز همراه شما خواهیم بود.
رئیس مجلس گفت: ما معتقدیم كه همه اقوام باید در كنار یكدیگر در صحنه های سیاسی و حكومتی حضور داشته باشند و به دشمنان اجازه مداخله در تعیین سرنوشتشان را ندهند، زیرا اگر در عراق اختلافات سیاسی بروز نمی كرد، داعش نمی توانست در آنجا نفوذ كند.
وی اظهار داشت: اكنون سطح روابط پارلمانی و اقتصادی میان دو كشور خوب است ولی در حد مطلوب نیست و مناسب است كه باتوجه به شرایط منطقه، رایزنی های بیشتری میان دو كشور وجود داشته باشد

**ملت و دولت عراق هرگز حمایت كسانی كه دراین جنگ آنها را تنها نگذاشتند فراموش نخواهند كرد
«عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق در این دیدار گفت: من به شما این بشارت را می دهم كه برادران شما با حماسه ای كه آفریدند توانستند بدین پیروزی دست پیدا كنند و مسلما ملت و دولت عراق هرگز حمایت كسانی كه دراین جنگ آنها را تنها نگذاشتند فراموش نخواهند كرد، همانطور كه كسانی كه داعشی ها را به داخل عراق فرستادند هرگز از یاد نخواهند برد.
وی افزود: مابه عنوان دولت عراق از تمامی بخش ها و اقشار نیروهای مسلح عراق در كنار مردم یك كل واحد بوده و با تروریست ها مبارزه كردیم تا عراق مقر استوار و باثبات باشد و در اصل عراق پس از نابودی داعش جایگاهی برای عدم تفرقه خواهد بود.
وزیر دفاع عراق تصریح كرد: البته هنوز گروهك های كوچك داعش وجود دارد كه آنها هم به زودی نابود خواهند شد زیرا رابطه عمیقی كه میان مردم و دولت وجود دارد جایی برای فعالیت این هسته های كوچك باقی نخواهد گذاشت.
وی خاطرنشان كرد: ما به هیچ طرف سیاسی اجازه نخواهیم داد كه باعث تجزیه عراق شوند چون این پیروزی را كه مدیون خون شهدای آن هستیم نمی گذاریم پایمال شود زیرا آنها جانشان را از دست دادند تا وحدت میان ما از بین نرود . ما از تجارب گذشته استفاده می كنیم و آینده بهتری را می سازیم.
عرفان محمود الحیالی در ادامه با اشاره به توانایی نیروهای حشدالشعبی، گفت: این گروه با فتوای مرجعیت شكل گرفت و این فتوا برای آنان بسیار ارزشمند است و هیچكس نمی تواند حشدالشعبی را كنار بگذارد زیرا براساس قانون كار كرده و از طرف پارلمان فعالیت آنان تصویب شده است و نقش قهرمانانه ای در این درگیری ها ایفا كرده اند.
به گزارش خانه ملت، عرفان محمود الحیالی وزیر دفاع عراق در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشكر از همكاری های دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش روابط میان دو كشور شد.
سیام**3070**1449**تنظیم: داود نخ كوب نیاسر**انتشار: امیر كاردان راد
۰ نفر