۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82602603
T T
۰ نفر
دام مجرمان سایبری برای دسترسی به اطلاعات بانكی با ترفند كارت هوشمند سلامت

تهران-ایرنا-رئیس مركز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا هشدارداد: مجرمان و كلاهبرداران سایبری از هر ترفندی استفاده می‌كنند تا بتوانند با به دست آوردن اطلاعات بانكی افراد حساب بانكی آنها را خالی كنند ؛ بنابراین شهروندان به هیچ عنوان اطلاعات شخصی و بانكی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم علی نیك نفس افزود: یكی از ترفندهای جدید این مجرمان تماس با شهروندان و معرفی خود به عنوان نماینده بیمه است مبنی براینكه قرار است اطلاعات شهروندان را برای دریافت كارت هوشمند سلامت جمع آوری كنند.
وی ادامه داد: این مجرمان در كنار جمع آوری اطلاعات فرد، مثل اطلاعات ثبت شده در شناسنامه و كارت ملی از افراد، شماره كارت و مرز بانكی می خواهند.
سرهنگ نیك نفس ادامه داد: شهروندان باید به این نكته توجه داشته باشند كه در صورت تماس تلفنی به هیچ عنوان اطلاعاتی مثل مشخصات كامل فردی ثبت شده در كارت ملی یا شماره شناسنامه را در اختیار این افراد نگذارند، چرا كه جمع آوری اطلاعات به اینگونه درست نیست.
رئیس مركز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا گفت: همچنین شهروندان هنگام دریافت پیامك و معرفی سایتی برای ثبت اطلاعات شخصی برای دریافت كارت هوشمند سلامت، باید مطمئن شوند كه این سایت از سوی سازمان‌های مربوط معرفی شده باشد؛ ضمن اینكه در این سایت به هیچ عنوان اطلاعات بانكی افراد را جمع‌آوری نمی‌شود.
این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان باید به این نكته توجه داشته باشند كه هیچ دستگاه و نهادی حق ندارد اطلاعات بانكی افراد را به صورت تلفنی دریافت كند و حتی در مراجعه به سازمان‌ها، متصدیانی كه با ارباب رجوع سر و كار دارند نباید اطلاعات بانكی مثل شماره كارت، تاریخ انقضاء، سی وی وی كارت و رمز آن را از مشتری یا ارباب رجوع بخواهند.
وی تاكید كرد:مشتریان، حتی در جمع آوری اطلاعات از طریق سایت‌های سازمانی فیلدهای مربوط به این دست اطلاعات را به هیچ وجه پر نكنند، چرا كه اطلاعات كارت بانكی محرمانه است و نباید در اختیار هیچ فرد یا نهاد و سازمانی قرار داد.
سرهنگ نیك‌نفس با بیان اینكه ضرورت دارد تا بیمه‌ها در خصوص كارت هوشمند سلامت اطلاع رسانی دقیقی انجام دهند، گفت: روابط عمومی بیمه‌ها باید در این خصوص فعال شوند و از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی لازم را ارایه دهند تا مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این طرح ، شهروندان را به دردسر نیندازند و باعث بدنامی این طرح نشوند.
اجتمام9105**1776
تنظیم:معصومه نیكنام ** انتشار: لیلا خطیب زاده