بازماندگی از تحصیل، اعتیاد و بحران هویت تهدیدات مهم حوزه كودكان

گرگان - ایرنا - دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك گفت كه بازماندگی از تحصیل، مصرف انواع مواد مخدر، داشتن برخی باورهای غلط و مباحث مرتبط با هویت از تهدیدهای مهم حوزه حقوق كودكان در ایران به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مظفر الوندی روز دوشنبه در كارگروه تخصصی زنان و خانواده استان گلستان در گرگان اظهار كرد: راه حل برطرف شدن كامل این مشكلات و نارسایی ها كه آسیب های جدی به بدنه جامعه در همه بخش ها وارد می كند، همكاری دستگاه ها و كمك گرفتن از خیرین و سازمان های مردم نهاد است.
وی بیان كرد: رعایت حقوق كودكان فقط به منزله كمك به كودكان كار یا افراد بی سرپرست نیست بلكه همه بچه های زیر 18 سال را شامل می شود كه گستردگی كار و فراوانی افراد تحت پوشش نیازمند دخالت و همكاری مستمر همگانی است.
دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك ابراز داشت: ایده آل این است كه به همه كودكان زیر 18 سال خدمات ارایه كنیم اما گسترده بودن نیازهای افراد آسیب پذیر مانند كودكان كار و بی سرپرست اولویت اجرای برنامه ها را به هم ریخته و به طبع آن دست یابی به اهداف را دچار مشكل جدی كرده است.
الوندی ادامه داد: یكی از رویكردهایی كه در مسیر احقاق حق كودكان باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد حركت در مسیر حق مدارانه به جای نگاه دلسوزانه است.
وی همچنین گفت: راه اندازی مجلس دانش آموزی و شورای مدارس اقدامی مناسب و گامی بلند برای ورود دانش آموزان به صحنه های برنامه ریزی است اما تا زمانی كه این برنامه ها منجر به تصمیم گیری نشود؛ اجرای آن بی فایده است.
دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك ایران افزود: استفاده از ظرفیت های موجود در استان ها مانند تشكل ها و خیریه ها برای رفع نابرابری، توجه به بنیان خانواده و دانش بنیان بودن طرح ها از جمله موارد ضروری و مهم در زمان تصویب و اجرای برنامه های مرتبط با كودكان و خانواده است.
به گزارش ایرنا مدیر كل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان هم در این جلسه بدون ذكر آماری از جمعیت اتباع بیگانه ساكن در استان گفت: بحران هویت و فقر تحصیلی و فرهنگی به عنوان آسیب جدی این افراد عواملی است كه احتمال پیوستن آن ها به گروه های تكفیری را افزایش می دهد.
مهدی دهرویه اظهار كرد: اگر چه حضور و سكونت اقوام گوناگون در گلستان تاثیر پذیری آن ها در یكدیگر را فراهم كرده اما بی توجهی به خواسته های آنان و فراهم نكردن شرایط مناسب و مورد نیاز امكان ایجاد معضل و بحران های گسترده را اجتناب ناپذیر می كند.
وی بیان كرد: یكی از معضلاتی كه در بخش اتباع بیگانه و مهاجرین خارجی با آن مواجهیم وجود شناسامه ها و مدارك جعلی است كه از جمله آسیب های آن ازدواج با شهروندان ایرانی و تبعات فراوان ناشی از آن است.
وی افزود: از آن جا كه پنهان كاری همیشه مخفی نمی ماند پس از آشكار شدن موضوع ازدواج ها؛ بحران هویت همسران و به خصوص فرزندان آنان را فرا گرفته و آسیبب های جدی و بی پایانی هم به همراه خواهد داشت.
دهرویه بازماندن از تحصیل را یكی از مشكلات بزرگ فرزندان اتباع خارجی ساكن گلستان دانست و گفت: برای حل این مشكل با رایزنی فراوان 5 میلیارد ریال اعتبار از منابع بین المللی برای ساخت یك مدرسه در گرگان دریافت شد كه با بهره برداری از آن یكی از جدی ترین دغدغه های مرتبط با اتباع خارجی از میان خواهد رفت.
به گزارش ایرنا مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان هم در این جلسه گفت: منظور از كودك، كودكان زیر 18 سال است و مسائل قابل پیگیری می تواند مربوط به كودكان كار، كودكان معتاد، كودكان بزهكار، كودكان بازمانده از تحصیل، كودكان خانواده های كم بضاعت، كودكان حاصل از ازدواج با اتباع بیگانه، كودكان مبتلا به بیماریهای خاص، كودكان دارای فقر غذایی و كودكان عشایری و روستایی باشد.
كلثوم غفاری اظهار كرد: شناسایی و تعیین اولویت های حوزه كودك و رده بندی نیازهای آنان در استان گلستان می تواند ما را در برنامه ریزی بهتر و پیشبرد اهدافمان یاری كند.
غفاری نقش سازمان های مردم نهاد را در این زمینه بسیار پررنگ دانست و خواستار زمینه سازی برای حضور بیشتر از توان آنان برای حل مشكلات مرتبط با كودكان شد.
3091/2729
* خبرنگار: میثم محسنی