رییس خانه معدن: امروز فعالان معدنی در كنار دولت می توانند نقش تاثیرگذار خود را ایفا كنند

تهران - ایرنا- رییس خانه معدن ایران ضمن تشریح موقعیت كشور در دوره پس از توافق برجام گفت: این تشكل كه زمینه حضور فعالان معدنی را فراهم ساخته، در كنار دولت می تواند نقش مشاور و تاثیرگذار خود را ایفا كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد رضا بهرامن بعدازظهر دوشنبه در مجمع عمومی سالیانه خانه معدن ایران در محل این تشكل، اظهار داشت: اعتماد سازی خانه معدن پیامد نقش آفرینی بیشتر و اثرگذاری افزونتر را به دنبال دارد .
وی خاطرنشان ساخت: امروز بزرگترین كنسرسیوم معدنی در خاورمیانه با همگرایی و هم افزایی برای معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد) شكل گرفته كه سرمایه گذاری 1.2 تا 1.3 میلیارد دلاری را به همراه دارد .
قرار است روز 27 تیر ( فردا) عملیات اجرایی بزرگ ترین معدن سرب و روی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو آغاز شود.
قرارداد سرمایه گذاری معدن و كارخانه های سرب و روی مهدی آباد اسفند ماه 95 امضا شد و كنسرسیوم ایرانی متشكل از شركت معدنی مبین، شركت مهندسی كاهنربا، انجمن سرب و روی ایران، شركت مس مسكنی، شركت معادن سرمك و شركت آریا جنوب ایرانیان، از میان 13 كنسرسیوم متقاضی به عنوان برنده معرفی شدند.
رییس خانه معدن یادآور شد: آخرین بحث پس از توافق برجام موضوع تامین مالی 10 میلیارد دلاری ژاپنی ها بود و به این ترتیب فضای متفاوتی نسبت به دولت پیشین بوجود آمد .
وی خاطرنشان ساخت: امروز در جامعه ایرانی اگر اقتصاد به عنوان یك دستور كار جدی دولت محسوب می شود، بخش معدن به عنوان پیشران آن به حساب می آید .
براساس قرارداد مزبور احداث كارخانه های فرآوری با ظرفیت 800 هزار تن كنسانتره روی و 80 هزار تن كنسانتره سرب و نقره و عملیات 180 میلیون تنی باطله برداری در مدت چهار سال نخست پیش بینی شده است.
رییس خانه معدن ایران اضافه كرد: این تشكل به عنوان ابزار كارشناسی در كنار اتاق ایران قرار دارد و شمار اعضای آن به 200 عضو رسیده و از سال 1381 كه در اتاق به ثبت رسیده، 12 كمیته تخصصی را فعال ساخته، درعین حال در 30 استان كشور نمایندگی دایر كرده است.
وی موضوع سرمایه گذاری خارجی را یك مساله مهم و جدی برای كشور ارزیابی كرد و گفت : خانه معدن با تمام ظرفیت خود این بحث را پی می گیرد و به تازگی با همكاری كمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران سمینار جذب سرمایه گذاری از لندن را برگزار كردیم و قرار است ظرف 45 روز اینده در انگلستان برای معرفی پروژه های ایران حاضر شویم.
براساس این گزارش بهرام شكوری رییس كمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران هم در این مجمع گفت: خانه معدن ایران می تواند نقش كمك كننده به دولت را ایفا كند و با بهره گیری از دیدگاه خبرگان این بخش، چالش های مربوطه را بازگو نماید.
وی یاداور شد: دولت هرگاه از دیدگاه و نظرهای كارشناسی تشكل ها و خانه معدن بهره گرفته، آثار مثبت آن را هم به دست آورده، در عین حال در مواقعی كه به توصیه ها و دیدگاه های بخش خصوصی وقعی ننهاده، با تبعات نامطلوب ان روبرو شده است.
شكوری اظهارامیدواری كرد: فعالان بخش معدن وصنایع معدنی تلاش كنند تا مسیر درست را در برابر دولت و مجلس قرار دهند تا ضمن تامین منافع جامعه، دست اندركاران بخش هم از مزایای آن برخوردار شوند.
وی تصریح كرد : اندیشه همه دست اندركاران بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه ان است و این امر بدون همگرایی اهل حرفه محقق نمی شود.
به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سالیانه خانه معدن ایران برای بررسی عملكرد سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 امروز تشكیل شد و با حضور 150 نفر از اعضای این تشكل، قرار است حاضران هیات مدیره جدید خانه معدن را از بین داوطلبان برای یك دوره سه ساله انتخاب كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام ** 1559 ** 1579 ** خبرنگار : حسین عضدی فسا ** انتشار :مرضیه فاتحی