۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82599127
T T
۰ نفر
مجوز انتقال آب درياي خزر به سمنان حداكثر تا 2 ماه آينده نهايي شود

سمنان- ايرنا- نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي گفت : مجوز انتقال آب درياي خزر به سمنان به دليل افزايش خشكسالي ها و كمبود آب در بسياري از مناطق شهر و روستايي اين استان حداكثر تا 2 ماه آينده نهايي شود.

ابوالفضل حسن بيگي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و مسوولان مربوط براي انتقال آب درياي خزر به سمنان تاكنون تلاش هاي زيادي انجام داده اند و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده اميدواريم اجراي اين طرح مهم در كمترين زمان ممكن عملياتي شود.
وي اظهارداشت : با توجه به اين كه تغيير اقليم سمنان و شرايط خشكسالي رو به شديدترشدن است، راهي جز انتقال آب درياي خزر نداريم و همه بايد در اين خصوص به جمع بندي نهايي برسيم.
حسن بيگي خاطرنشان كرد : انتقال آب درياي خزر به سمنان براي ريشه كني روند خشكسالي در استان ضروري است و مسوولان استاني و براي عملياتي شدن اين طرح همصدا شوند.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي سهم آب بخش صنعتي از كل آب استان را حدود چهار درصد اعلام كرد و گفت : به ازاي هر ليتر آب تخصيصي به صنعت، زمينه اشتغال براي 70 نفر فراهم شده است كه در صورت تامين آب براي بخش صنعت حداقل به ميزان يك تا 2 درصد، ايجاد اشتغال بسيار بالاتري را شاهد خواهيم بود.
وي تصريح كرد : اكنون حفر حدود 18 حلقه چاه با آب دهي حدود 340 ليتر بر ثانيه براي تامين نياز آب واحدهاي صنعتي اقدام شده است كه براي واحدهاي بزرگ صنعتي استان سمنان در شهرك صنعتي دامغان، گرمسار و سمنان نياز به تامين 60 ليتر آب در ثانيه هستيم.
حسن بيگي در رابطه با سياست مسوولان استاني در زمينه مقابله با برداشت بي رويه و سوء استفاده از منابع آبي، افزود : اعمال مديريت و نظارت دقيق، صحيح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگيري از قانون شكني برخي افراد ناآگاه و سودجو براي اجراي سياست ها و اهداف راهبردي نظام و احقاق حقوق عموم مردم نيازمند هم افزايي همكاري و هماهنگي مسئولان قضايي با ماموران و كاركنان مربوط در صنعت آب كشور و استان است.
وي با تاكيد بر مديريت مصرف و صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف به خصوص بخش كشاورزي، پيگيري مسئولان جهاد كشاورزي براي تجهيز باغات و مزارع به سامانه آبياري نوين خواستار شد.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه هر ساله بايد چهار درصد شبكه‌هاي آبرساني اصلاح شود، ادامه داد: با اصلاح سالانه چهار صد از شبكه آبرساني استان سمنان، اصلاح و بهسازي كامل اين بخش 25 سال زمان نياز دارد.
ميانگين سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود كه هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
6026/7339
*خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلي فتحي
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMAN@ كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.