۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۴
کد خبر: 82596638
T T
۰ نفر
خضوع در برابر اراده بیگانگان عین ذلت است

مشهد- ایرنا- دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: خضوع در برابر اراده بیگانگان، عین ذلت است و دولت اسلامی حق اظهار ضعف یا حتی احساس ضعف در برابر دشمن و بیگانگان را ندارد.

به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراكی عصر چهارشنبه در سلسله نشست های رویش فرهنگ با موضوع 'اصول كلی تعامل با بیگانگان در نظام سیاسی اسلام' در حرم مطهر رضوی افزود: منظور از دولت های بیگانه، دولت های خارج از حاكمیت اسلامی است و مقصود از تعامل با آنها ایجاد ارتباط از نوع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می باشد.
وی اظهار كرد: برای تعامل با بیگانگان براساس نص قرآن كریم باید پنج اصل كلی را از دیدگاه فقه اسلامی مورد توجه قرار داد كه اصل اول، اصل مشروعیت و جواز تعامل با بیگانگان براساس نیكی كردن و برقراری روابط عادلانه با آنهاست.
وی با بیان اینكه اصل تعامل با بیگانگان براساس نیكی كردن و برقراری روابط عادلانه دارای چهار شرط است، گفت: شرط اول، دشمن نبودن دولت بیگانه است زیرا دشمن از آسیب رساندن به ما دریغ نمی ورزد، رفتار او به گونه ای است كه نشان می دهد از ما متنفر است و در گفتار و رفتار خود علیه ما تبلیغ می كند و كاری می كند كه ما دچار سختی شویم.
دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: با دشمن باید قطع ارتباط كرد زیرا دشمن منشا آسیب رساندن به كشور اسلامی است، از سوی دیگر دوستی با دشمن، ناشی از حماقت یا ناشی از خیانت است.
وی اظهار كرد: شرط دوم آن است كه تعامل با بیگانگان در چارچوب حفظ عزت و شوكت جامعه اسلامی باشد زیرا حفظ عزت از اهم واجبات است كه در شرع نیز بر آن تاكید شده لذا دولت اسلامی مجاز نیست رفتاری انجام دهد كه منشا ذلت جامعه اسلامی باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خضوع در برابر اراده فرد بیگانه، عین ذلت است زیرا همانطور كه در روایات پیشوایان دین آمده است، درخواست از فرد بیگانه و هرگونه اظهار نیاز و عجز به دیگری جز پروردگار متعال، نشانه پذیرش ذلت است.
آیت الله اراكی افزود: در حكومت اسلامی اظهار ضعف نسبت به بیگانگان ممنوع است و حتی دولتمردان در هیچ عرصه ای حق احساس ضعف یا اظهار ضعف ندارند و ویژگی پیشوایان دین و جامعه ایمانی این است كه به رغم داشتن نیروی انسانی یا تسلیحات كمتر از دشمن و بیگانگان، هیچ گاه احساس ضعف نمی كردند زیرا دولت یا فردی كه اظهار عجز كند، از دایره ایمان خارج است.
وی اظهار كرد: اصل دوم تعامل با بیگانگان، این است كه جامعه اسلامی تلاش كند برتر از دولت مقابل باشد زیرا لازمه داشتن ایمان، برتری جویی است.
وی گفت: اصل سوم تعامل با بیگانگان، این است كه باید با آنان روابط متقابل مثبت یا منفی برقرار كرد به این معنا كه در مواجهه با رفتار مثبت، برخورد مثبت داشت و در مواجهه با رفتار منفی، برخورد منفی نشان داد.
آیت الله اراكی افزود: روابط متقابل با بیگانگان در پیمان ها و معاهده ها بسیار حایز اهمیت است و اگر دشمن یا دولت بیگانه در پیمان خود وفادار نبود و نقض پیمان كرد، دولت اسلامی باید پیمان را نقض شده و ملغی بداند و حق ندارد به پیمان نامه عمل كند.
وی اظهار كرد: اینكه آمریكا در گفتار بگوید به برجام متعهدیم یا آن را محترم می شماریم و در عمل خلاف این تعهدنامه عمل كند، بی فایده است، شرع، دولت اسلامی را موظف كرده كه پیمان نامه را باطل شده و ملغی بداند و جایز نیست كه عمل به مفاد آن را ادامه دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اصل چهارم تعامل با بیگانگان این است كه دولت اسلامی شرعا نسبت به مستضعفین جهان مسئول و متعهد است و وظیفه دارد از آنها حمایت كند.
وی گفت: اصل پنجم تعامل با بیگانگان نیز این است كه دولت اسلامی باید تلاش كند، عدل جهانی را برقرار نماید و موظف به اقامه عدل در جهان و بسترسازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) است.
وی افزود: اگر نظام اسلامی به صورت كامل با عمل به همه موازین آن در جامعه پیاده شود، وعده های الهی محقق خواهد شد و مشكلات فعلی نتیجه آن است كه ما در عرصه های مختلف به وظیفه دینی خود عمل نكرده ایم.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم