۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82596167
T T
۰ نفر
رهبر حزب مخالف تركيه: هواداران در تمامي مراسم گراميداشت سالگرد كودتا شركت كنند

آنكارا- ايرنا- كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه خواستار حضور حاميانش در مراسم گراميداشت نخستين سالگرد كودتاي نافرجام جولاي 2016 تركيه شد.

به گزارش ايرنا و به نقل از سايت خبري جمهوريت، قليچداراوغلو روز چهارشنبه در جلسه نمايندگاه اين حزب در سراسر تركيه گفت: از همه استانداران، اعضاي حزب و حاميان خود مي‌خواهم كه در مراسم سالروز كودتاي 15 ژوئيه 2016 شركت كرده و با اهداي گل، به شهداي اين كودتا اداي احترام كرده و با خانواده‌هاي قربانيان و زخمي شدگان ديدار و گفت و گو كنند.
رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه با اشاره به ادعاهاي مطرح شده مبني بر همراهي برخي از متهمان كودتا در راهپيمايي عدالت اظهار كرد: از اعضاي حزب مي‌خواهم در تمامي مراسم سالروز كودتاي 15 جولاي شركت كنند تا از اقدامات حزب عدالت و توسعه براي سوءاستفاده و توهين جلوگيري شود.
وي بيان كرد: راهپيمايي عدالت ما به اهدافش رسيد و مبارزه ما براي دموكراسي و عدالت تازه در آغاز راه است و من به مردم تركيه مي گويم كه حزب جمهوري‌خواه خلق امروز بسيار متفاوت تر از گذشته شده است.
به گزارش ايرنا، برنامه هاي ويژه سالگرد كودتاي نافرجام 15 جولاي 2016(25 تيرماه 1395) تركيه آغاز شده و قرار است در شب كودتا، مراسم شب زنده داري به همين مناسبت در 90 هزار مسجد در سرتاسر تركيه برگزار شود.
برگزاري مراسم بزرگداشت نخستين سالگرد كودتاي نافرجام تركيه به مدت 6 روز در سراسر تركيه برنامه ريزي شده است.
دولت تركيه 15 جولاي را 'روز دموكراسي و اتحاد ملي' نامگذاري كرده و آئين كشيك هاي دموكراسي با فراخوان و حضور رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري اين كشور برنامه ريزي شده است.
تركيه بعد از كودتا در چهار دوره متوالي حالت فوق العاده و با استفاده از اختيارات قانوني متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه هاي در حكم قانون'، به تصفيه همه اركان حكومتي و دولت از افراد متهم به كودتا پرداخته است.
تركيه مدعي است كه فتح الله گولن با تشكيل گروهي موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي 15 جولاي(25 تيرماه سال 1395) را سازماندهي كرده است.
در كودتاي 15 جولاي سال 2016 (25 تيرماه 1395) تركيه 249 نفر كشته و 2 هزار و 193 نفر نيز زخمي شدند.
محاكمه عوامل كودتاي نافرجام 15 جولاي تركيه با كيفرخواست 2581 صفحه اي تنظيم شده در مركز ستاد كل ارتش تركيه عليه 221 متهم در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري