۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82596091
T T
۰ نفر
نرخ شيوع مستمر مصرف مواد مخدر در كشور 5.4 درصد اعلام شد

كرمان - ايرنا - مديركل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: نرخ شيوع مستمر مصرف مواد مخدر در كشور 5.4 درصد و اين مقدار در كرمان 8.68 درصد است.

به گزارش ايرنا ، حميد صرامي روز چهارشنبه در همايش بزرگداشت سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر در محل سالن شهيد مرتضوي استانداري كرمان افزود: نرخ شيوع مصرف مواد مخدر بين دانش آموزان در اين استان 2.68 و در محيط هاي كارگري كرمان 35 درصد است.
وي با اشاره به اينكه 2.1 درصد دانش آموزان متوسطه دوم به شيوع مصرف مواد مخدر مبتلا هستند ادامه داد: اگر مداخلات در مقطع هاي پائين تر صورت نگيرد مشكلات ما در مقاطع دانشجويي و تاهل در آينده افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه 2.6 درصد دانشجويان كشور گرفتار مصرف مواد مخدر هستند عنوان كرد: 22 درصد از كارگران محيط هاي صنعتي معتاد هستند و اين آمارها نشان مي دهد كه تمام كانون هاي حيات اجتماعي در تيررس شيوع مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند.
وي ادامه داد: تمايل به فعاليت هاي پيشگيرنه در كشور بر اساس آخرين آمارها 69 درصد و در استان كرمان 57 درصد است و بايد اهتمام اجتماعي و زدودن بي تفاوتي هاي اجتماعي را در استان كرمان با جديت دنبال كنيم.
وي گفت: نگرش مثبت به مواد مخدر در ميانگين كشوري 27 درصد و در استان كرمان 39 درصد است كه مي توان چالش جدي در فعاليت هاي پيشگيرانه را ايجاد كند.
وي به مولفه هاي ورود افراد به چرخه مواد مخدر اشاره و بيان كرد: تفريح، جلب توجه، ناآگاهي از مهارت حل مساله و كنجكاوي از جمله دلايل ورود افراد به حوزه جرم است.
صرامي تاكيد كرد: زماني نوجوان و جوان ما دسترسي به تفريح هاي سالم نداشته باشد و در جامعه مورد توجه قرار نگيرد، به سوي اعتياد مي رود.
به گفته صرامي بايد پاتوق هاي نوجوانان و جوانان در فضاي مجازي و حقيقي ايجاد كرده و خوارك لازم را به آنها ارائه كنيم تا درگير تبليغات نادرست نشوند.
وي اظهار كرد: اختلال در ساختارهاي اقتصادي از جمله فقر، اختلال در سيستم هاي اجتماعي و در خرده سيستم فرهنگي، پيش ساختارها را براي زمينه اعتياد ايجاد مي كند و در كنار آن در دسترس بودن مواد، ضعف خود كنترلي و پائين بودن مهارت نه گفتن دامنه آسيب ها را افزايش مي دهد.
مديركل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور با بيان اينكه يكي از مشكلات ما نگاه هاي سياسي و امنيتي به مساله اعتياد در گذشته بوده است گفت: موضوع اعتياد را برخي ها ساده سازي مي كنند و در اين رابطه بايد گفت كه نگاه تك بعدي ما را با مشكل مواجه كرده است.
وي اعتياد را مشكلي جسماني، رواني، اجتماعي، فرهنگي و معنوي دانست و گفت: براي مقابله اثرگذار در اين حوزه بايد به تمام اين موارد در حوزه مقابله و مبارزه دقت كرد.
وي با اشاره به اينكه بايد به مولفه پيشگيري اوليه در مبارزه با مواد مخدر توجه كنيم گفت: در اين زمينه نهادهاي فرهنگي و آموزشي بايد با جديت وارد شوند.
صرامي با بيان اينكه آينده پديده مود مخدر بسيار پيچيده است گفت: بر اساس پيش بيني ها در آينده قطعا با افزايش قاچاق و با افزايش مصرف مواد و نيز با تغيير الگوي مصرف مواد مخدر روبرو خواهيم شد.
وي كاهش سن مصرف افزايش ورود زنان به چرخه اعتياد، كشت خانگي مواد مخدر و افزايش مجدد مصرف مواد مخدر در بين بهبود يافتگان را در آينده مواد مخدر پيش بيني كرد و ادامه داد: 0.6 درصد زنان كشور در مصرف مستمر مواد مخدر گرفتار شده اند كه معادل 156 هزار نفر است.
مديركل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: بر اساس تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي تا پايان سال هزار و 400 بايد سالانه پنج درصد اعتياد را كاهش دهيم و اولين موضوع اين است كه بايد به بنيان هاي اقتصادي قاچاقچيان ضربه جدي زد.
وي ادامه داد: پيشگيري اوليه از اعتياد نيز بايد در اولويت قرار گيرد و در كنار آن به درمان و مقابله نيز توجه لازم صورت گيرد.
وي بر بهره گيري وسيع تر از ظرفيت هاي ديني، توسعه نشاط اجتماعي واگذاري كار مقابله با اعتياد و مواد مخدر به مردم را مورد تاكيد قرار داد و افزود: در سال 1906 ميلادي مجموع مصرف كنندگان مواد مخدر در جهان 26 ميليون نفر بوده كه اين آمار در سال 2014 به 247 ميليون نفر رسيده است و اين سير تحول مصرف در جامعه جهاني در 107 سال اخير معاني بسيار زيادي دارد.
وي ادامه داد: زماني جامعه جهاني به سرعت به عرصه توسعه تكنولوژي و به نشاط افزايي هاي كاذب وارد شد جامعه با رشد چشمگير مصرف مواد مخدر و روانگردان ها روبرو شد و دست اندركاران قاچاق و عرضه مواد مخدر با ورود موادجديدتر، تقاضاهاي جديد را براي مصرف كنندگان جديد ايجاد مي كنند.
صرامي ادامه داد: افراد معتاد نيز در نتيجه خسارت هاي رواني، اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي كه به آنها وارد مي شود خيلي انگيزه اي براي ترك اعتياد نيز نخواهند داشت.
وي به افزايش ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان نيز اشاره و بيان كرد: در سال 1376 ميزان توليد در اين كشور 2 هزار و 800 تن بوده كه با رشد 71 درصدي، به چهار هزار و 700 تن در سال گذشته رسيده است.
وي به افزايش مصرف حشيش و گل در كشور كه در گذشته جايگاهي نداشته اشاره و عنوان كرد: باورهاي غلطي كه در شبكه هاي ماهواره اي و مجازي و نيز در بين گروه هاي همسال مطرح مي شود چرخه مصرف اين مواد را افزايش داده است.
وي به كاهش مصرف شيشه نيز اشاره و بيان كرد: اين موضوع تحرك همه نخبگان، سازمان هاي مردم نهاد و اساتيد را نشان مي دهد و البته به معناي آن نيست كه اين ماده در كشور مصرف نمي شود اما به اين معناست به دليل افزايش مهارت ها توانسته ايم مصرف اين ماده را كنترل كنيم.
مديركل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور يادآور شد: 20 درصد از مصرف كنندگان مواد مخدر داراي مدارك بالاي فوق ديپلم هستند و وقتي مصرف مواد در جامعه نخبه ما رسوخ كند آسيب آن براي جامعه بسيار خطرناك است و براي مقابله با اين موضوع بايد الگوهاي تشكل هاي دانشجويي در اين عرصه قوي تر شود.
وي به اقدامات مقابله اي انجام شده در 25 سال اخير نيز اشاره و عنوان كرد: در اين سالها بالغ بر هفت ميليون نفر از افراد را دستگير كرده، بالغ بر 9 هزار تن مواد مخدر از سوي نيروي قدرتمند انتظامي، اطلاعات ارتش و بسيج كشف شده، بالغ بر 37 هزار درگيري مسلحانه انجام، بيش از 45 هزار باند متلاشي شده و يك هزار و 800 كارگاه شيشه ضربه خورده است.
وي ادامه داد: هنوز هم 91 درصد مردم اولين مشكل اجتماعي را مشكل اعتياد به مواد مخد رو مواد توهم زا مي دانند.
وي اظهار كرد: در حوزه اجتماعي مواد مخدر 65 درصد همسرآزاري ها، 30 درصد كودك آزاري ها، 25 درصد قتل ها، 10 درصد جرايم مالي و 20 رصد جرايم منكراني را به خود اختصاص داده است.
وي با طرح اين سئوال كه چرا در حوزه فرهنگ با فريب هاي فرهنگي روبرو هستيم گفت: 51 دستگاه فرهنگي در كشور بايد هر چه بيشتر و به صورت فعال، هوشمند و خلاق در عرصه مبارزه با مواد مخدر وارد شوند.
خبرنگار: سميه حسن شاهي ** انتشار دهنده: نجمه حسني*
7440/3029/ 5054