۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82594672
T T
۰ نفر

روسیه از كوپن نان تا تولید كننده اول گندم جهان

۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82594672
روسیه از كوپن نان تا تولید كننده اول گندم جهان

مسكو - ایرنا - روسیه كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 تا مدتی از نظام توزیع نان با كوپن استفاده می كرد، اكنون صادر كننده اول محصولات غله ای در جهان است و فقط سال گذشته بیش از 25 میلیون تن گندم به كشورهای مختلف فروخت.

به گزارش ایرنا، روسیه پس از فروپاشی شوروی با مشكل بزرگ كمبود مواد غذایی مواجه و دولت وقت مجبور به سهمیه بندی كالاهای اساسی همچون نان شد، زیرا بخش عمده مواد غذایی از غرب به ویژه آمریكا خریداری می شد كه ضربات سختی به تولیدكنندگان روسی وارد آمد و بر اثر آن هزاران مركز تولیدی و تعاونی های كشاورزی یا «كالخوز» ورشكست شد و از بین رفت.
كمیته آمار دولتی روسیه در گزارش تازه انتشار خود مربوط به سال 2016 اعلام كرده كه این كشور توانسته 120 میلیون و 670 هزار تن غلات برداشت كند و براساس اطلاعات دیگر بخشی از آنها به 100 كشور صادر شده است.
برپایه آمار رسمی، گندم 73 میلیون و 290 هزار تن از غلات برداشت شده در روسیه را تشكیل داد.
روسیه در سال گذشته در مجموع 25 میلیون و 100 هزار تن گندم به كشورهای مختلف صادر كرد كه نسبت به سال پیش از آن 19 درصد رشد داشته و توانست موقعیت پیشرو خود در بازار گندم جهان را تثبیت كند.
آركادی زلوچفسكی رئیس اتحادیه تولیدكنندگان غلات روسیه نیز روز سه شنبه اعلام كرد: تولید غلات در سال 2016 در دوره پس از فروپاشی شوروی بی سابقه بوده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی اینوسمی، رئیس اتحادیه تولیدكنندگان غلات خاطرنشان كرد: روسیه با كنار زدن آمریكا در مكان نخست صادرات گندم جهان قرار گرفت.
وی افزود: روسیه در مجموع هشت درصد غلات جهان را تولید كرده و آمریكا و كانادا در مكان های دوم و سوم قرار گرفته اند.
رئیس اتحادیه تولیدكنندگان غلات روسیه گفت: تولید بی سابقه غلات در روسیه امكان داد، 34 میلیون تن غلات ازجمله گندم به كشورهای مختلف صادر شود.
در همین حال به گزارش رسانه های روسی، وزارت كشاورزی روسیه برنامه ریزی كرده است تولید غلات این كشور را تا سال 2025 به 130 میلیون تن افزایش دهد.
رسانه های روسی اعلام كردند، افزایش گسترده تولید محصولات كشاورزی از جمله غلات در روسیه در نتیجه تحریم مواد غذایی توسط غرب حاصل شده كه از سال 2014 به اجرا درآمده است.
پایگاه اینترنتی اینوسمی نوشت: تثبیت موقعیت روسیه در بازار غلات جهانی موجب ناخرسندی آمریكا و برخی كشورهای اروپایی متحد واشنگتن شده است و با ناخرسندی این موفقیت های روزافزون را می نگرند.
در همین حال بر اساس اطلاعات سامانه اینترنتی یاندكس، روسیه 79 میلیون هكتار اراضی كشاورزی دارد كه شش درصد زمین های حاصلخیز جهان را تشكیل می دهد و این امتیاز بزرگ به روس ها امكان افزایش تولید محصولات كشاورزی مانند غلات را می دهد.
ارزیابی نتایج اجرای برنامه های روسیه برای توسعه كشاورزی نیز چندی پیش در روزنامه وال استریت جورنال نیز انتشار یافت و با استناد به پیش بینی وزارت كشاورزی آمریكا نوشت كه مطابق ارزیابی تحلیلگران، روسیه در حال پیشروی در بازار فروش گندم جهان است، ولی ایالات متحده در حال بازگشت به كمترین شاخص های صادراتی خود در 45 سال گذشته است.
روسیه كه سال 2002 صادرات غله را آغاز كرد، تا كنون مواضع خود را تحكیم كرده است.
با توجه به مسیر پرفراز و نشیبی كه روسیه پس از فروپاشی شوروی تا كنون پیموده است، سطح كنونی تولید غلات این كشور دستاورد چشمگیری است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان