۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82593234
T T
۰ نفر
یك مسوول: تدین یزدی ها، عرصه را بر عرضه كالای قاچاق در این استان تنگ كرده است

یزد - ایرنا - دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز یزد، مذهبی بودن مردم این استان و حساسیت آنها به كسب روزی حلال را از دلایل كمرنگ بودن وجود كالای قاچاق در استان اعلام كرد.

به گزارش ایرنا احمد ترحمی روز دوشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد از كاهش 50 درصدی قاچاق كالا و ارز در سطح كشور در دولت یازدهم خبر داد.
وی به برنامه های دولت تدبیر و امید در مبارزه با قاچاق كالا و ارز اشاره كرد و افزود: ارزش حجم قاچاق كالا در كشور در آغاز به كار دولت یازدهم 25 میلیارد دلار بوده كه این رقم در سال 95 به 12 میلیارد دلار كاهش‌یافته كه این میزان كاهش در سطح بازار محسوس است.
وی ادامه داد: تسهیل تجارت فرامرزی و مرزی، اصلاح روندهای واردات و صادرات كالا ، اجرای سامانه‌های الكترونیكی موضوع مواد پنج و 6 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و اصلاح فرایندها و نصب دستگاه‌های جدید ایكس ری در پیشگیری و كاهش قاچاق و ارزش نقش بسزایی داشته است.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و فعالیت های اطلاع رسانی در كاهش قاچاق كالا و ارز گفت: برنامه مشاركت تشكل‌ها و سازمان‌های مختلف مردم‌ نهاد در اصل محور و شاكله فرهنگ‌سازی و اقناع مردم پیرامون حمایت از تولید ملی و عدم مصرف كالای قاچاق را تشكیل می‌دهد.
این مسئول به بیان سهم استان در موفقیت های بدست آمده اشاره و تصریح كرد: تمركز در سه مرحله تشدید مبارزه در مبادی ورودی و گلوگاه‌های مستقر در سطح استان، كنترل انبارها و مراكز نگهداری كالا و كنترل سطح عرضه از مهمترین اقدام های پیشگیرانه و كنترلی است كه حاصل تشریك‌مساعی تمام دستگاه‌های دخیل در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.
ترحمی ضمن قدردانی از همكاری مردم و مسئولان و همچنین عملكرد مثبت نیروهای اطلاعاتی و انتظامی گفت: باید مردم همچنان به حمایت از كالای باكیفیت ایرانی و عدم مصرف كالای قاچاق همكاری كنند.
وی در ادامه به آمار كشفیات نیروی انتظامی استان در سه سال اخیر اشاره كرد و گفت: در سال 1393 تعداد پرونده كشف كالای قاچاق در یزد یك هزار و 96 مورد بوده كه ارزش ریالی كالای كشف شده آن افزون بر 260میلیارد ریال می باشد.
وی افزود: در سال 94 ، یك هزار و 15 پرونده كشف با ارزش ریالی 397 میلیارد ریال و در سال 95 نیز یك هزار و 211 پرونده به ارزش ریالی 875 میلیارد ریال كشف شد.
ترحمی گفت: در سه ماهه امسال 280 پرونده در خصوص كالای قاچاق و ارز در استان تشكیل شده كه ارزش ریالی آن افزون بر 368 میلیارد بوده كه در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از لحاظ ارزش ریالی 68 درصد رشد نشان می دهد.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان یزد تاكید كرد: موضوع مبارزه با قاچاق كالا و ارز از مسائل مهمی است كه همه مردم و مسئولان در بخش های مختلف باید همچنان همكاری جدی داشته باشند .
ترحمی گفت: یكی از الزامات برنامه اقتصاد مقاومتی مورد تاكید مقام معظم رهبری مبارزه با قاچاق كالا و ارز در كشور است كه تاكنون گام های خوبی برداشته شده و باید همچنا با قوت تداوم یابد.
در این بازدید رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد به بیان نقش این رسانه فراگیر و همچنین برنامه ها و آمادگی آن برای انعكاس اخبار و برنامه های كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان مطالبی ارائه داد.
محورهای ارتباطی استان یزد به دلیل اتصال استان های جنوبی به مركز كشور و موقعیت این استان در كانون كریدور شمال - جنوب كشور باعث شده تا راه های این استان مورد سوء استفاده برای انتقال كالای قاچاق قرار گیرد.
7536/ 6197 خبرنگار:كاظم سبحان زاده ** انتشار: فلاح
irnayazdd@

سرخط اخبار استان‌ها