۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۴
کد خبر: 82591421
T T
۰ نفر
نمایشگاه خودروی ارومیه و دغدغه  فعالان عرصه قطعه/ بازار قطعه در تصاحب چینی ها است

تهران- ایرنا- اعمال تحریم های اقتصادی در سال های گذشته منجر به سیل واردات قطعات بی كیفیت خودرویی بویژه از كشور چین شده است، موضوعی كه بازار این محصولات را تا حد اشباع پیش برده و نارضایتی های زیادی از سوی فعالان این عرصه و مصرف كنندگان به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ارومیه، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته آذربایجان غربی، آوردگاهی برای حضور خودروسازان و همچنین شركت های مختلف تولید كننده و واردكننده قطعات خودرویی بوده است.
حضور 90 شركت داخلی و خارجی فعال در عرصه قطعات خودرویی و صنایع وابسته و لوازم یدكی چشمگیر بوده و بازار خودروی كشور كه بتدریج رنگ رفع تحریم ها را به خود می بیند، آماده جهش و توسعه است.
در این میان اما آنچه در گفت وگو با فعالان عرصه قطعه مشهود بوده، گلایه از وا دادن بازار كشور به خارجی ها در دوران تحریم و اشباع بازار از قطعات بی كیفیت خودرویی بوده كه قیمت ارزان و حاشیه سود بالای آنها، عرصه را بر داخلی ها تنگ كرده است.
در همین پیوند، «سیاوش رضازاده» فعال اقتصادی و واردكننده قطعات اصلی انواع خودروی پژو در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته، شاهد سیل ورود قطعات بی كیفیت بویژه از كشور چین در بازار خودروی كشور بودیم، موضوعی كه بسیاری خانواده های كشور را با خسارت های جانی و مالی مواجه كرد.
وی اظهار داشت: شركت متبوعش در زمینه واردات قطعات اصلی انواع خودروی پژو از فرانسه اقدام می كند، اما در سال های گذشته با مشكلات عدیده ای از جمله نقل و انتقال پول و حواله ها از طریق بانك ها یا عدم توانایی گشایش ال. سی مواجه شده است.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان كرد: هرچند مشكل نقل و انتقال پول از طریق شركت های ثالث خارجی و با واسطه تا حدودی حل شد، اما هزینه های زیادی گاه تا 20 درصد بیشتر به شركت تحمیل كرد؛ موضوع كه با اجریی شدن برجام همچنان شاهد آن هستیم و هنوز گشایش مناسبی در این زمینه حاصل نشده است.
وی بیان داشت: واردات قطعات خودرو در اولویت دهم كالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و به همین دلیل قادر به گشایش ال. سی برای واردات نیستیم.
رضازاده همچنین با اشاره به ایجاد یك شركت جوینت ونچر (همكار مشترك) با یك شریك فرانسوی، ادامه داد: به دلیل تداوم برخی تحریم ها، امكان صدور ضمانتنامه بانكی برای توسعه همكاری ها برایمان میسر نیست.
وی اضافه كرد: با وجود شعبه بانك تجارت در پاریس، اما این بانك نیز به دلیل كمبود منابع ارزی نتوانسته به صدور ضمانتنامه برای شركتمان اقدام كند و به ناچار مجبور به همكاری با شریك فرانسوی خود با ریسك بالا، بدون هیچگونه ضمانت و فقط برپایه اعتماد هستیم.
این واردكننده قطعات خودرو در ادامه با اشاره به ركود موجود در بازار خودرو بویژه در یك سال اخیر، آن را ناشی از عدم گردش پول در بازار توصیف كرد و گفت: این روزها مردم ترجیح می دهند پول های خود را بیشتر در بانك ها و موسسه های اعتباری نگهداری كنند.
وی ادامه داد: ضعیف تر شدن وضعیت اقتصادی و درآمدی جامعه سبب شده، مردم تا زمانی كه خودروهایشان خراب نشده برای تامین قطعه یا حضور در تعمیرگاه ها مراجعه نكنند، در حالی كه پیش از این با اطلاع از كوچكترین مشكل در خودروها مراجعه می كردند.
رضازاده تصریح كرد: 80 درصد بازار قطعه كشور از محصولات چینی اشباع شده، این در حالی است كه برخی دیگر با واردات قطعات بی كیفیت به صورت فله ای و با شگردهای مختلف از گمركات و تنها با بسته بندی شكیل، آنها را به عنوان جنس ایرانی به مشتریان می فروشند.
وی خاطرنشان كرد: موضوع اخیر ضربه ای بزرگ به برخی تولیدكنندگان داخلی قطعات خودرو است كه با توانمندی و كیفیت بالا به فعالیت مشغولند.
این واردكننده قطعه خودرو، حاشیه سود بالای قطعات بی كیفیت كه گاهی اوقات تا 200 درصد قیمت محصول را شامل می شود، به عنوان عامل اصلی اشباع شدن بازار از این كالاها برشمرد و گفت: این در حالی است كه قطعات اصلی و اوریجینال به دلیل قیمت بالا نهایتا با حاشیه های سود 10 تا 20 درصدی كشش قیمتی دارند؛ اما خوشبختانه مشتریان و صاحبان خودرو امروز تهیه قطعات اصلی را بر این كالاهای بی كیفیت ترجیح می دهند.
«فرشاد امیری» مدیر فروش یك شركت تولیدكننده قطعات جلوبندی خودروهای سواری كه در این نمایشگاه حضور داشت، اما تحریم ها را بر روی فعالیت شركت شان بی تاثیر خواند و گفت: كیفیت بالای تولید قطعات توسط شركت متبوعشان سبب شد تا خودروسازانی مثل ایران خودرو و سایپا همواره ترجیحشان این باشد كه با ما كار كنند.
وی بیان داشت: هرچند ورود چینی ها به بازار ایران در زمان تحریم ها مشكلات عدیده ای برای این شركت ایجاد كرد، اما با حفظ كیفیت تولیدات توانستیم روند صعودی خویش را حفظ كرده و پس از مدتی دوباره بازار خود را به دست آوریم.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان كرد: خرابی های متعدد خودروهای چینی و همچنین خودروهایی كه از قطعات چینی استفاده می كردند، كم كم مشتریان را بر آن داشت تا به استفاده از قطعات كیفی هرچند با صرف هزینه بالاتر بپردازند.
وی بیان داشت: به تازگی امكان گشایش ال. سی برای شركتشان به میزان محدود فراهم شده، اما تا بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها هنوز راه زیادی در پیش است.
امیری همچنین امكان برخورد با واردكنندگانی كه به صورت فله ای اقدام به واردات قطعات بی كیفیت به كشور و سپس بسته بندی و فروش آن به نام جنس ایرانی می كنند را بسیار بعید بر شمرد و تصریح كرد: باید نظارت گسترده تری بر آنها وجود داشته و برخورد شدیدتری انجام شود.
وی تصریح كرد: محال است با تداوم شرایط كنونی شاهد ارتقای سطح كیفی قطعات خودرویی در كشور باشیم، زیرا عمده كالاها با واسطه و از طریق كسانی كه فقط به منافع خود می اندیشند وارد می شود.
پیش تر حسن بشارت نیا عضو شورای عالی برگزاری نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبك و سنگین) و ماشین آلات تهران به ایرنا گفته بود: بی كیفیتی كه در برخی قطعات خودرویی شاهدیم، مربوط به كالاهای وارداتی است كه بی نام و نشان و به صورت فله ای، بدون كارتن و بسته بندی وارد می شوند و پس از آن با انجام یك بسته بندی بر روی آنها به نام قطعه ایرانی فروخته می شوند كه بی كیفیت هستند.
بشارت نیا تصریح كرد: در صورتی كه از اتحادیه فروشندگان لوازم یدكی یا انجمن های تولیدكنندگان لوازم یدكی حمایت حقوقی شود، می توانیم با كالاها، لوازم و قطعاتی كه نام و نشان مشخصی ندارند برخورد كنیم.
وی گفت: تولیدكنندگان باید از كارگاه یا كارخانه برخوردار باشند، اما در برخی موارد مشاهده شده افرادی با اخذ موافقت اصولی یك كارخانه، در عمل به جعبه سازی روی می آورند و اجناس وارداتی خود را با بسته بندی در جعبه ها به فروش می رسانند.
بشارت نیا تاكید كرد: برخورد با چنین افراد و گروه هایی كه حتی فروشندگان لوازم یدكی نیز دل خوشی از آنها ندارند از سوی اتحادیه فروشندگان در شرایط كنونی میسر نیست، زیرا از اختیار لازم برخوردار نیستند.
وی تصریح كرد: در چند سال گذشته كیفیت بسیاری قطعات خودرویی و لوازم یدكی موجود در بازار ایران در یك مسیر سراشیبی قرار گرفته و هر روز در حال تنزل است.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته آذربایجان غربی از روز سه شنبه (13 تیرماه) لغایت جمعه (16 تیرماه) با حضور 60 شركت تولیدكننده داخلی و بیش از 50 شركت تولید كننده خارجی از كشورهای كره جنوبی، ژاپن، چین، تركیه، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ... در محل پارك جنگلی ارومیه و با حضور مسئولان كشوری و استانی برگزار شد.
این نمایشگاه در سه بخش خودروهای سبك، خودروهای سنگین و قطعات خودرویی و لوازم یدكی برپا شد.
اقتصام ** 3065 ** گزارش : محمد ملك دار ** انتشار:مرضیه فاتحی **