۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۴
کد خبر: 82586794
T T
۰ نفر
استاندار خوزستان: ادامه بحران گرد و خاك، بخش هاي وسيعي از منطقه را غيرقابل سكونت مي كند

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان نسبت به مهاجرت و منازعات درون مرزي و برون مرزي در اثر تداوم بحران ريزگردها هشدار داد و گفت: بحران گرد و خاك در صورت بي توجهي بخش هاي وسيعي از منطقه را غيرقابل سكونت مي كند.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي سه شنبه در همايش مقابله با گرد و غبار با حضور 'اريك سولهايم' رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل و گري لوئيس نماينده مقيم سازمان ملل در ايران، اظهار كرد: زندگي امروز بشر بر روي زمين به واسطه بي توجهي گسترده و ناديده گرفتن جوانب توسعه با مخاطره مواجه شده است و امروز اين منطقه از جهان گرفتار پديده قابل پيش بيني گرد و خاك شده است.
وي با بيان اينكه گرد و غبار بحراني است كه بي ترديد با اراده دولت هاي منطقه و با همكاري و تعامل مي توان بر آن فائق آمد افزود: اين بحران در صورت بي توجهي بيشتر، زيست در بخش هاي وسيع از منطقه را غيرممكن مي كند و تبعات گسترده اي بر كيفيت زندگي مردم به دنبال خواهد داشت.
شريعتي تصريح كرد: مهاجرت، منازعات درون مرزي و برون مرزي هشداري است تا گام هاي سريع تر براي كنترل اين بحران برداشته شود.
وي همچنين اظهار كرد: تالاب ها بخش جدايي ناپذير از سيستم بين المللي رودخانه اي هستند و هر گونه ابتكارعمل در اين بخش نه ‌تنها مستلزم اقدامات اصلاحي در داخل كشورهاست، بلكه به همكاري كشورهاي منطقه نياز دارد.
شريعتي اضافه كرد: جامعه بين المللي نقش كليدي در توافق و اجماع كشورهاي زيرنظر دارد چرا كه مي تواند با تسريع و شتاب بخشي به گفت وگو سازنده در چارچوب ساختاري عينيت و شفافيت بيشتر ببخشد.
استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به بهبود رتبه ايران از نظر شاخص هاي زيست محيطي گفت: بر اساس شاخص عملكرد زيست محيطي (EPI) با توجه به معيارهايي مانند آلودگي هوا، انرژي هاي تجديدپذير، دسترسي به آب آشاميدني، ميزان از دست دادن جنگل و ... رتبه كشورها در حوزه محيط زيست اعلام مي شود كه در سال هاي 2012 تا 2016 ايران با ارتقاء 9 پله اي توانست از رتبه 114 به 105دست يابد.
شريعتي اظهار كرد: طبق اين گزارش رتبه ايران از سال 2006 كه سال هاي آغازين دولت نهم بود تا سال 2012 كه اوايل دولت يازدهم است، 64 پله سقوط كرده كه بزرگترين سقوط يك كشور در شاخص هاي عملكردي به شمار مي آيد.
وي با بيان اينكه دولت يازدهم يكي از اولويت هاي خود را محيط زيست قرار داده گفت: دولت يازدهم به دولت محيط زيست نامگذاري شده و همانطور كه رئيس جمهوري گفته اولين تصميم اين دولت نيز زيست محيطي بوده است.
شريعتي تصريح كرد: در صورت نبود اين مهم، امروز در غرب كشور نه تنها با طوفان خاك و شن بلكه با طوفان نمك روبه رو بوديم و 14 ميليون نفر از مردم كشور كه در غرب زندگي مي كنند ناچار به مهاجرت مي شدند.
وي احياء درياچه اروميه را يكي از افتخارات دولت يازدهم و الگوي زيست محيطي در منطقه دانست و افزود: اقدام براي مقابله با ريزگردها، احياء هورالعظيم كه امروز در حدود 80 درصد آبدار شده است همچنين احياء درياچه هامون از اقدامات اين دولت بوده اند.
شريعتي تاكيد كرد: مسير ديپلماسي دكتر ظريف وزير امور خارجه و خانم ابتكار رئيس سازمان محيط زيست نيز در اين روند براي تعامل منطقه اي، مكمل بوده كه تصويب چهار قطعنامه بين‌المللي در حوزه گرد و غبار در سازمان ملل و با پيشنهاد ايران از اين موارد است.
وي اظهار اميدواري كرد كه با همكاري و همراهي سازمان ملل، راهكارهاي سازنده تري براي تسريع در حل مشكل گرد و غبار فراهم شود.
اولين اجلاس بين المللي سازمان ملل با موضوع مقابله با گرد و غبار 12 تا 14 تيرماه سال جاري در تهران در حال برگزاري است و از 58 كشور مدعو ، 43 كشور در اين اجلاس شركت كرده اند.
امروز حدود 30 نفر از مهمانان اجلاس، براي ديدن اقدامات بيابان زدايي و جنگلكاري و تالاب هورالعظيم به خوزستان سفر كردند. همچنين صبح امروز معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، اريك سولهايم رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل و گري لوئيس نماينده مقيم سازمان ملل در ايران از تالاب هورالعظيم و كانون هاي گرد و غبار و روند مقابله با آن در خوزستان ديدن كردند.
خوزستان از اوايل دهه 80 با پديده گرد و غبار درگير است و اين پديده اكنون بيش از 20 استان كشور را دچار مشكل كرده است.
حدود 30 درصد گرد و غبار خوزستان منشاء داخلي و مابقي منشاء خارجي دارد.
بر اساس مطالعات شناسايي كانون هاي گرد و غبار در خوزستان، تالاب هورالعظيم و كانون هاي اطراف اهواز، اصلي ترين كانون هاي گرد و غبار در اين استان هستند. طبق همين مطالعات 35 درصد گرد و غبارهاي خوزستان ناشي از كانون هاي داخلي است كه به دليل نزديكي به شهرها به ويژه شهرستان اهواز، بسيار مشكل آفرين هستند.
حدود600 هزار هكتار از زمين هاي خوزستان كانون گرد و غبار اعلام شده اند كه 350 هزار هكتار از آنها بحراني است. در حال حاضر مهار 40 هزار هكتار از اين كانون ها به عنوان اولويت نخست در دستوركار قرار دارد.
هورالعظيم يك تالاب مرزي در غرب خوزستان است كه يك سوم آن در ايران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
۰ نفر