والدين نقش اساسي در پيشگيري از اعتياد فرزندان دارند

خرم آباد - ايرنا - دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر استان لرستان با بيان اينكه يكي از عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر عدم ارتباط صحيح آنها با والدين است گفت: والدين نقش اساسي در پيشگيري از اعتياد فرزندان دارند.

به گزارش ايرنا،غلامرضا آقاميرزايي عصر يكشنبه در همايش سالروز جهاني مبارزه با موامخدر در محل كانون امام علي(ع) دورود افزود:در حوزه مقابله با اعتياد در سالهاي 94 و 95 نزديك به هشت هزار كيلوگرم انواع موادمخدر در استان لرستان كشف و ضبط شد.
وي بيان داشت:در چهار سال گذشته تهيه طرح پاكسازي مناطق آلوده و راه اندازي قرارگاه مبارزه با خرده فروشي مواد دو اتفاق مهم در حوزه مقابله با مواد مخدر در لرستان بوده است.
وي با اشاره به حوزه درمان اعتياد در شهرستانهاي استان نيز بيان كرد:در شهرستان دورود به اندازه كافي كلينيك،كمپ هاي ترك اعتياد،تيم مجرب پزشكي و همچنين مراكز اقامتي وجود دارد.
آقاميرزايي با بيان اينكه مهمترين مشكل در حوزه درمان اعتياد عدم انتخاب مسير صحيح است افزود:انتظار داريم مردم و خانواده هاي دربند اعتياد به كلينيك هاي ترك اعتياد مراجعه كنند زيرا در اين كلينيك ها تمام مسائل مطرح شده محرمانه مي ماند.
وي با اشاره به حوزه پيشگيري از اعتياد خاطرنشان كرد:توانمند سازي دانش آموزان مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي استان در سال گذشته به علت نبود اعتبار انجام نشد اما در سال جاري اين مهم با برنامه ريزي دقيق تري به اجرا درخواهد آمد.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر لرستان با تاكيد بر آموزش والدين تصريح كرد:آموزش دانش آموزان به تنهايي موثر نخواهد بود به همين دليل اولويت اصلي آموزش والدين و سپس دانش آموزان است.
وي گفت:راهكار مقابله با مواد مخدر از بين بردن تقاضا است كه در اين راه كمك خانواده ها، سازمانهاي مردم نهاد،كلينيك ها و مراكز ترك اعتياد بسيار موثر است.

**فرهنگ مبارزه با اعتياد بايد به خانواده ها منتقل شود
در اين همايش فرماندار دورود نيز از اعتياد به عنوان زلزله خاموش نام برد و گفت:بر اساس آمار سازمان جهاني مبارزه با مواد مخدر حدود 247 ميليون نفر از جمعيت 15 تا 64 سال در بيش از 170 كشور جهان از مواد مخدر استفاده كرده اند كه حكايت از رشد 19 درصدي در بين مصرف كنندگان دارد.
ماشاءاله نعمتي بيان داشت:علي رغم يك قرن مبارزه با اعتياد،اين پديده شوم به يك ابزار سياسي و اقتصادي تبديل شده كه گردش مالي از فروش آن از 1400 ميليارد دلار به 1600 ميليارد دلار رسيده است و زمينه را براي فعاليت هر چه بيشتر قاچاقچيان فراهم آورده است.
وي اضافه كرد:از لحاظ منطقه اي متاسفانه سطح زير كشت خشخاش در افغانستان در سال 95 نسبت به سال 76 حدود 247 درصد رشد داشته است كه از 51 هكتار به 201 هكتار رسيده است.
نعمتي اظهار داشت:علي رغم مبارزه گسترده جمهوري اسلامي با اعتياد و تقديم شهداي زيادي در اين راه همجواري با كشور افغانستان و نقش وسيع تهاجم فرهنگي و اجتماعي از جانب دشمنان و عوامل ساختاري معيوب به واسطه دخالتهاي استكبار باعث شده همچنان اين معضل اولويت اول در كشور باشد.
وي با بيان اينكه دولت ها تمام تلاش خود را در راه مبارزه با موادمخدر انجام داده اند افزود:مبارزه با اين پديده شوم توسط دولت به تنهايي تأثيري ندارد به همين دليل كليه نهادهاي آموزشي و فرهنگي،دستگاه ها،عموم مردم،ائمه جمعه،صداوسيما،معلمين و استاتيد دانشگاه بايد پاي كار باشند.
گفتني است در پايان همايش امروز از خانواده شهداي مبارزه با موادمخدر در شهرستان دورود با اهداي لوح تقدير و هدايايي تجليل به عمل آمد
7268/6060
خبرنگار:ميلاد باقري**انتشار دهنده:محمد عليدوستي