۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82582038
T T
۰ نفر
آیت الله غرویان: جامعه باید رنگ و بوی علم بگیرد/بی توجهی بسیاری از خطبا به دانش

تهران- ایرنا- آیت الله محسن غرویان گفت: فضای كشور به سمت مداحی رفته است در حالی كه باید فضای علم و دانش حاكم باشد تا پیشرفت صورت گیرد.

غرویان استاد 58 ساله فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، مسلط به زبان های انگلیسی و عربی، حدود 60 عنوان كتاب را به رشته تحریر در آورده است. كلام، فلسفه، سیاست و بالاخص مباحث مربوط به حكومت اسلامی و نسبت دین و مردم سالاری، فقه و اخلاق اسلامی و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه مطالعاتی وی است.
وی دروس حوزه را زیر نظر اساتیدی همچون آیات عظام وحید خراسانی، فاضل لنكرانی، مكارم شیرازی، مصباح یزدی و جوادی آملی گذرانده است.
غرویان اكنون عضو هیات علمی جامعة المصطفی(ص) است. گفت و گوی ایرنا با ایشان در ادامه می آید:

* ایرنا: اخیرا حملات جناح رقیب به آقای رییس جمهور شدت گرفته است. دلیل آن را چه می دانید؟ ایشان باید چه مشی ای را در مقابل این تخریب ها اتخاذ كند؟
غرویان: این هجمه ها سابقه دارد و تازگی ندارد. ادامه تخریب هایی است كه علیه شخصیت های چون آیت الله شهید بهشتی و آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت می گرفت.
اكنون همچون جناب رییس جمهور نماد یك شخصیت روحانی با منش اعتدالی شده است مانند سلف خود مورد این تهاجمات قرار می گیرد.
دو گرایش فكری در بین روحانیون و مذهبیون كشور ما وجود دارد؛ یكی تندرو افراطی و دیگری معتدل و اصلاح گرا.
تفكر دوم دارای بینش علمی كاربردی متناسب با جهان امروز است كه نماد آن آقای روحانی است. در مقابل جریان افراطی وجود دارد كه قادر به تحمل این گفتمان اعتدالی نیست و از سویی خود نیز با عدم اقبال مردمان در انتخابات روبرو شد.
جامعه با رای خود نشان داد كه هم طرفدار دین، مذهب و روحانیت است و هم اسلام و فقاهت اما در سبك معتدل آن. آقای روحانی باید با ادامه اعتدال و با حفظ آرامش راهش را ادامه دهد و روشنگری های علمی و فكری خود را نیز داشته باشد. مردم هم پشتیبان این دین اسلام و مشی اخلاقی هستند كه ایشان ارایه می دهد.

* ایرنا: چه تفاوتی میان مشی رییس جمهوری با جریان رقیب وجود دارد؟
غرویان: روحانی براساس قرایتی اعتدالی از اسلام عمل می كند كه ما را به پرهیز از افراط و تفریط توصیه می كند. روایت معروفی كه « چپ و راست را گمراه و جاده وسط را راه حقیقی» می داند. اعراب به جای «اعتدال»، لغت« الوسطین» یعنی حد وسط را به كار می برند.
آقای رییس جمهور بر پایه همین روایت، معتقد است كه در مسایل دینی نباید افراط و تفریط داشته باشیم. همچنین بر اساس روایت رسول اكرم(ص) كه اسلام را دین سهل و آسانی می دانند آقای روحانی می گوید كه نباید در دین بر مردم سخت گرفت. زیرا مردم در عین اینكه اعتقاد به مبدا و معاد دارند زندگی دنیوی توام با رفاه و آرامش را هم می خواهند. آنها حق دارند از تنعمات و لذات در حد مشروع آن استفاده كنند. حكومت دینی می باید در این جهت حركت كند. اما عده ای هستند كه قرایت بسیار خشن و تند و تیزی از دین و مذهب دارند و بر مردم سخت می گیرند و تفاوت این دو طرز فكر منجر به بروز این اختلافات شده است.

* ایرنا: آقای روحانی از سوی برخی رقبا به سهل انگاری در امور دینی متهم می شود. این اتهامات را چقدر وارد می دانید؟
غرویان: اصلا. روحانی اسلام را در جامعیت آن می داند. ایشان می گوید اسلام فقط این نیست كه به دو تار موی زنان گیر دهیم بلكه دین مبین به فكر خشك نشدن دریاچه ارومیه هم است. بی توجهی به محیط زیست هم منكر است.
آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری مملكتی 80 میلیون نفری معتقد است اسلام متعلق به همه این مردم است نه یك قشر خاص. تفسیر ما از دین باید به گونه ای باشد كه بتواند سلیقه های گوناگون را زیر چتر خود قرار دهد و آنها را اشباع كند و این جز با در پیش گرفتن حد وسط و اعتدال امكان ندارد.

* ایرنا: چه پیشنهادی برای كابینه دوم رییس جمهوری دارید؟
غرویان: نخست اینكه این مسیر اعتدال را با حفظ اخلاقیات و همراهی مردم ادامه دهد.
كابینه اش نیز از نیروهای جوان تر و خوش فكر تر تشكیل شود. وزرایی را برگزیند كه آخرین داده های علمی دنیا را مطالعه و در كشور پیاده كنند. باید تاكید بسیاری بر علم و دانش شود تا جامعه رنگ علمی بگیرد. متاسفانه علم و دانش از طرف روحانیون و بسیاری از خطبا و منبریان مورد توجه قرار نمی گیرد و سرزمین ما رنگ مداحی به خود گرفته است.
جریانات تاسف انگیر اخیر نشان داد كه عده ای به اسم مداحی حرف هایی را می زنند كه بحران ایجاد می كند و انتخاب مردم را زیر سوال می برد. این نشانگر این است فضای كشور به سمت مداحی رفته است در حالی كه باید جو علم و دانش غلبه كند تا كشور پیشرفت كند.
میزگرد3081*1436* خبرنگار: ناصر غضنفری* انتشار: داود پورصحت
۰ نفر