۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82573139
T T
۰ نفر

وصول 200 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن كرمان

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82573139
وصول 200 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن كرمان

كرمان - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان گفت: 200 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان كرمان وصول و به خزانه كشور واریز شده است.

به گزارش ایرنا مهدی حسینی نژاد روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و رسیدگی به مشكلات معادن استان كرمان با حضور حسین امیری خامكانی رئیس مجمع نمایندگان استان كرمان و جمعی از كارشناسان حوزه معدن افزود: امروز 200 میلیارد تومان بابت حقوق دولتی و موارد دیگر در استان كرمان وصول و به حساب خزانه كشور واریز شده كه طبق قانون، 15 درصد این مبلغ باید به خزانه استان برگشت داده شود.
وی خاطرنشان كرد: مجموع پولی كه از خزانه به حساب استان كرمان واریز شده 0.05 درصد است و مجموع اعتباری كه به حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز شده 14 درصد در گذشته و سه درصد در سال های اخیر بوده و همین امر موجب می شود كه وزارت صنعت و معدن هم اعتباری نداشته باشد كه بخواهد در توسعه زیرساختهای استانها هزینه كند.
وی تصریح كرد: از مجموع پولی كه استان به حساب خزانه واریز می كند، باید 15 درصد به حساب استان كرمان و 65 درصد هم به حساب سازمان مربوط واریز شود كه این اتفاق رقم نمی خورد.
وی با بیان اینكه درخواست ما تنها دریافت سهم استان كرمان است عنوان كرد: از این 200 میلیارد تومان كه به حساب خزانه واریز شده می توانیم حداقل 60 میلیارد تومان را در استان برای كارهای زیادی كه برنامه ریزی كرده ایم هزینه كنیم.
حسینی نژاد بیان كرد: برای استان كرمان اولویت هایی را مشخص كرده ایم و می گوییم در یك مرحله بخش زغال این استان تعیین تكلیف شود و در مراحل بعدی هم به ترتیب یك بخش را احیا و توانمند كنیم زیرا این پول سالها در اختیار استان كرمان نبوده است.
وی تصریح كرد: معتقدیم باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه 15 درصد پول در ابتدای امر به حساب خزانه استان كرمان و مابقی به خزانه كشور واریز شود با این كار اشتغالزایی زیادی در این استان رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینكه تعیین تكلیف وضعیت زغال سنگ یكی از چالش های بزرگ استان كرمان است گفت: طی سه سال گذشته در راستای ساماندهی وضعیت زغال سنگ این استان تلاش های زیادی انجام شده اما بنا به دلایل مختلفی به نتایج مطلوبی نرسیدیم.
حسینی نژاد عنوان كرد: عامل اصلی زیان انباشته شركت های زغال استان كرمان، قیمت تمام شده زغال است و با بررسی هایی كه صورت گرفت برخی از فاكتورهایی كه این شركت را درگیر كرده شناسایی شده است كه باید برای رفع آنها اقدام كنیم.
حسینی نژاد گفت: امروز می توانیم 60 میلیارد تومان اعتبار دولتی را به استان كرمان تخصیص دهیم و این حقوق دولتی اگر طبق قانون به حساب خزانه استان واریز شود در تمام حوزه های رفاهی، زیرساخت های عمرانی و معدنی استان یك تحول بزرگ بر جای خواهد گذاشت و مشكلات معادن استان نیز مرتفع می شود.
سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان كرمان استخراج می شود كه 21 درصد استخراج كل كشور را در بر می گیرد.
42 نوع ماده معدنی از 380 معدن در استان كرمان استخراج می شود و مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،كرومیت و تیتانیوم از مواد معدنی شاخص این استان است.
شمال كرمان شامل شهرستان های كوهبنان، زرند و راور از معادن غنی زغال سنگ و سنگ آهن برخوردار است.
خبرنگار: كمیل بهشتیان ** انتشاردهنده: نجمه حسنی
7429/3029