۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82571548
T T
۰ نفر

الجزاير و ميانجيگري ميان كشورهاي عربي

۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82571548
الجزاير و ميانجيگري ميان كشورهاي عربي

تهران – ايرنا - الجزاير از ابتداي بحران در روابط قطر و برخي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس موضع بي طرف اتخاذ كرد و از كشورهاي درگير اين بحران خواست تا 'منطق گفت وگو' را به عنوان تنها راه حل پايان دادن به اختلافات ميان اين كشورها در پيش بگيرند.

به گزارش ايرنا، الجزايرهمچنين آمادگي خود را براي ميانجيگري اعلام كرد و اين همان نقشي است كه به ايفاي آن به ويژه از دوران روساي جمهوري فقيد هواري بومدين و شاذلي بن جديد به آن عادت كرده است.
عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري فعلي در دوران رياست جمهوري بومدين به عنوان وزير خارجه وقت در عمليات هاي پادرمياني نقش برجسته اي ايفا كرد و در آن زمان ديپلماسي الجزاير با موفقيت همراه شد.
خط مشي بوتفليقه به عنوان وزير خارجه آن زمان الجزاير بر تلاش جهت دستيابي به راه حل در ميان كشورهاي برادر و دوست مبتني بود و همين رويكرد و انديشه همچنان بر انديشه هاي بوتفليقه به عنوان رئيس جمهور كنوني سايه گسترده است.
چنين رويكردي در بحران هاي شكل گرفته در ميان كشورهاي موسوم به مغرب عربي در دوران اخير هم خود را نمايان كرده است.
رسانه هاي گروهي الجزاير عادت كرده به موفقيت هاي كشور خود در اين زمينه ، دولت بوتفليقه را به سمت در پيش گرفتن نقش ميانجيگرانه مستقيم ميان دو طرف بحران در خليج فارس سوق مي دهند.
بسياري از تحليل گران الجزايري به چند دليل معتقدند الجزاير توانمندترين كشور در زمينه ايفاي چنين نقشي است .
اولين دليل آنها آن است كه الجزاير در ميانجيگري داراي رويكرد ديپلماتيك مستحكم و موفقي است .
دومين دليل اينكه بوتفليفه از دوران رياست جمهوري بومدين به ايفاي چنين نقشي علاقه مند بوده و به آن عادت كرده است .
سومين دليل موضع بي طرفانه اي است كه الجزاير از همان ابتداي بحران اتخاذ كرد.
سياست مداران و اصحاب رسانه در الجزاير معتقدند به كشوري با مساحت وسيع و منابع بسيار و اعتبار در صحنه بين الملل تعلق دارند و همين امر به الجزيره شايستگي مي بخشد تا در اين بحران به ايفاي نقش بپردازد.
الجزاير در گذشته ميان ايران و عراق و همچنين پاكستان و هند و ديگر كشورها پادرمياني كرده و از نظر تحليل گران سياسي الجزاير كشوري است كه توانسته اين همه اختلافات به هم پيچيده را حل كند ، پس از حل و فصل بحران قطر با ديگر كشورهاي عربي كه قابل حل به نظر مي رسد، عاجز و ناتوان نيست.
'سلطان بن سعد سلطان المريخي' وزير مشاور در امور خارجه قطر در سفر اخير خود به الجزاير موضع الجزايري ها را در خصوص اين بحران ستود و آن را 'شرافتمندانه' توصيف كرد.
وي در اين سفر با صراحت هر چه تمامتر الجزاير را به پادرمياني جهت حل و فصل اختلاف دعوت كرد.
البته هيچكس با قاطعيت نمي تواند بگويد كه اين اظهارنظر نمايانگر تمايل واقعي قطر در خصوص ميانچي گري الجزاير است و يا اينكه صرفا يك تعارف ديپلماتيك معمول در كشور ميزبان است به ويژه با توجه به اينكه ' عبدالقادر مساهل' وزير خارجه الجزاير به دنبال ديدار با همتاي قطري خود اعلام نكرد كه كشورش اقدام به پادرمياني خواهد كرد و تنها مقام قطري اش از آن سخن به ميان آورد.
ناظران سياسي معتقدند، اگر الجزاير بخواهد به ايفاي چنين نقشي بپردازد با موضع مخالف سعودي مواجه خواهد شد به ويژه با توجه به اين واقعيت كه رياض و الجزيره به دليل موضع الجزاير نسبت به سوريه و حمايت الجزايري ها از دولت سوريه روابط خوبي با هم ندارند.
الجزاير از تحولات جاري در سوريه به عنوان يك تجاوز آشكار عليه يك كشور داراي تماميت ارضي و استقلال نام مي برد.
همچنين حمايت سعودي از كشور نازپرورده خود يعني مغرب در خصوص موضوع صحراي غربي باعث شده تا روابط رياض و الجزيره همواره متشنج باشد و همين امر ميزان موفقيت آميز بودن ميانجيگري احتمالي الجزاير ميان دوحه و رياض را زير سوال مي برد زيرا يك ميانجي مي بايست با دو طرف دعوا روابط خوبي داشته باشد.
خاورم ** 1487 ** 1324
گزارش از : قاسم غضبانپور // انتشار دهنده: فردين پازوكي
۰ نفر

سرخط اخبار جهان