۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82564273
T T
۰ نفر
ایران با كشورهای همسایه برای مبارزه با آفت خرما همكاری می كند

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: ایران با كشورهای كویت و عراق برای مبارزه با آفت موسوم به 'سرخرطوم حنایی' كه سلامت درختان خرما را تهدید می كند، همكاری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، محمد علی باغستانی، سه شنبه در نشست بررسی مشكل آفت نخیلات در شهرستان لارستان افزود: برای پایش این نوع آفت، طرح جامع پیش بینی شده و ایران نقش بسزایی در این زمینه دارد تا جایی كه آموزش و ردیابی با محوریت ایران انجام خواهد شد.
وی، از ایران به عنوان یكی از كشورهای موفق در كنترل این نوع آفت در دنیا نام برد و اظهار داشت: در زمینه تحقیقات و نیز امور اجرایی، كشورمان در این مورد سرآمد است.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به ورود آفت 'سرخرطوم حنایی' به منطقه لارستان گفت: بدون تردید این آفت از خارج كشور به این منطقه وارد شده است.
باغستانی ادامه داد: پیشتر و در سال های قبل نیز این آفت در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان و همچنین شهرستان پارسیان در استان هرمزگان مشاهده شد و هم اینك شهرستان لارستان به عنوان سومین منطقه در كشور است كه با این معضل رو به رو شده است و باید با كنترل به موقع از گسترش آن جلوگیری شود.
وی بیان كرد: آفت سرخرطوم حنایی در 2 ماه گذشته از جمله دغدغه های مهم وزارت جهادكشاورزی و سازمان حفظ نباتات بوده است.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه باید از انتقال این آفت از باغ های لارستان به مناطق دیگر جلوگیری شود گفت: سازمان حفظ نباتات به لحاظ فنی، مالی و تامین تداركات لازم در این زمینه، آماده هر نوع همكاری است.
باغستانی افزود: باید با ایجاد پست های قرنطینه به ویژه در فرودگاه بین المللی لارستان و همچنین كنترل نخلستان ها و باغ های این منطقه از انتشار این آفت از باغ های این شهرستان به مناطق دیگر جلوگیری كرد.
وی بیان كرد: در صورت گسترش این آفت در درختان نخل، نسل این نوع درخت در معرض تهدید جدی قرار می گیرد اما با كنترل به موقع آفت، می توان علاوه بر ریشه كن كردن آن، درختان نخل را هم بدون صدمه دیدن حفظ كرد.
معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات هم در این نشست گفت: با استناد به مستندات و تصاویر ارسال شده، این نوع آفت در جنوب فارس مشاهده شده است.
محمدطاهر رجبی، با هشدار نسبت به خطرناك بودن آفت سرخرطوم حنایی افزود: با توجه به پرواز روزانه 900 متری این نوع آفت، می تواند بعضی از شهرستان های جنوبی فارس را در معرض خطر قرار دهد.
معاون قرنطینه داخلی سازمان حفظ نباتات، ورود غیرمجاز درختان نخل از كشورهای حوزه خلیج فارس را یكی از علت های انتشار این آفت در منطقه لارستان دانست و گفت: با اعزام یك تیم كارشناسی ماهر و با همكاری اهالی این منطقه و مسئولان امیدواریم از گسترش این آفت در منطقه لارستان و مناطق همجوار جلوگیری شود.
رجبی افزود: باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی باغبانان و استفاده بهینه از امكانات موجود، این آفت ردیابی و كنترل و تا هنگام مهار كامل آن از انتقال پاجوش ها خودداری شود.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان هم گفت: حل این مشكل اضطراری نیازمند تامین اعتبار است و با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با منبع درآمدی مردم، انتظار می رود برای این امر مهم منابع مالی لازم اختصاص یابد.
جلیل حسنی در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: با توجه به پیشرفت مناسب عملیات احداث سد خاكی شرفویه و صحرای باغ لارستان انتظار داریم اعتبار مورد نیاز نیز در این زمینه تخصیص داده شود.
آفت 'سرخرطوم حنایی' حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی است كه 30 تا 35 میلیمتر طول دارد و دارای خرطومی بلند و خمیده است. این نوع آفت از جوانه مركزی غلاف‌های تازه درختان تغذیه می‌كند و در نهایت باعث خشك شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
در این نشست، رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس به همراه معاونان و كارشناسان حفظ نباتات و باغبانی این سازمان حضور داشتند.
شهرستان لارستان به مركزیت لار در فاصله 378 كیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله اعظمی ** انتشار دهنده: مجید ملازاده
7367 /6118/1772
۰ نفر