۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82563933
T T
۰ نفر
اتحاد مردم پاسخی به خط خبری تفرقه افكن رسانه های بیگانه

خرم آباد - ایرنا - به دنبال حادثه تروریستی هفدهم خرداد ماه در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره)، ملت ایران فارغ از گرایش، سلیقه، قومیت و مذهب اتحاد خود را به عنوان پاسخی به سیاست تفرقه افكنانه رسانه های بیگانه نشان دادند.

به گزارش ایرنا عملیات تروریستی داعش در تهران به جای اینكه هدف عاملان این جنایت را كه همان ایجاد رعب و وحشت و از هم گسیختگی و تضعیف امنیت كشور بود، محقق كند؛ باعث تقویت اتحاد و انسجام ملی شد.
از همان لحظات آغازین بعد از این عملیات تروریستی، كانال های خبری عرصه مجازی محلی در جای جای ایران با احساس مسئولیت، گزارش لحظه به لحظه این حادثه را به اشتراك گذاشتند و همین احساس مسئولیت در ساعات و روزهای بعد از حادثه نیز به سمت تقویت انسجام و همدردی با سایر هموطنان پیش رفت.
اوج این اتحاد را ملت ایران اعم از چهره های هنری و سرشناس تا چهره های معروف سیاسی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی در قالب تصاویری كه بیانگر اتحاد و وحدت مردم بود، نشان دادند.
مردم، مسئولان و فعالان عرصه های مختلف هنری، سیاسی و اجتماعی همگی در كنار هم با برگزیدن مشی؛ در كنار همیم، متحد با هم در برابر تروریسم، ایران دور از تو اندیشه بدان، هموطن تسلیت و چو ایران نباشد تن من مباد، وحدت ملی خود را به رخ جهانیان كشاندند؛ درحالی كه رسانه های بیگانه بعد از این وقایع با در پیش گرفتن خط خبری كه بیانگر سیاست تفرقه افكنانه آنهاست سعی در خدشه دار كردن روحیه همبستگی مردم داشتند.
بنا به گفته كارشناسان همین اتحاد یكپارچه مردم در برابر عملیات تروریستی در نقاظ مختلف كشور خود خط بطلانی بر اینگونه سیاست های برخی رسانه های بیگانه است كه سعی در ایجاد شكاف های قومیتی، مذهبی و اجتماعی در ملت ایران دارند.
در همین زمینه كیانوش رستمی استاد دانشگاه و نایب رئیس خانه مطبوعات در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تفرقه افكنی رسانه های بیگانه اتفاق تازه ای نیست و از گذشته تاكنون وجود داشته البته در هر شرایطی به تناسب رویدادها ممكن است شدت و نمود بیشتری داشته باشد.
وی افزود: ما در یك گستره جغرافیایی زندگی می كنیم كه تركیبی از قومیت ها و فرهنگ های متنوع و مختلف است و در عین حال با تمام این تنوع ها و تفاوت ها در طول سالیان متمادی با مسالمت در كنار هم بوده ایم و در برابر انواع حملات بیگانگان در عرصه های مختلف با همبستگی از وطن خود دفاع كرده ایم.
این استاد دانشگاه اظهار كرد: در شرایط امروز نیز به ویژه بعد از عملیات تروریستی در تهران، مردم همین روحیه اتحاد و وحدت رویه خود در برابر بیگانگان را به خوبی نشان دادند.
نایب رئیس خانه مطبوعات با اشاره به سیاست های تفرقه افكنانه رسانه های بیگانه از دیرباز تاكنون افزود: یكی از مهمترین رسالت های رسانه تلاش برای نفی مرزبندی های كاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در برابر یكدیگر مانند دسته بندی مردم بر اساس نژاد، زبان، رسوم، سنت و مذهب است.
مجتبی تركارانی پژوهشگر مسائل اجتماعی و رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از اینكه مخالفان ایران سعی در تشدید شكاف های قومی و مذهبی دارند، اتفاق بعیدی به نظر نمی رسد بخصوص در شرایط ناپایدار و آشفته ای كه بر منطقه حاكم شده و هر كشوری هدف خاص خود را دنبال می كند.
وی افزود: سیاست های در پیش گرفته توسط بیگانگان در چنین شرایطی متاثر از این است كه آنها نیز از چارچوب سیاست ها و منافع خود مساله و رویداد رخ داده شده را تحلیل و نگاه می كنند.
وی گفت: در چنین شرایطی در عین حالی كه باید بدنبال خنثی كردن توطئه ها و نقشه های منفی مخالفان و دشمنان باشیم و سیاست هایی بر همین مبنا را در پیش بگیریم در سطح بین الملل نیز باید متوجه عملكرد مخالفان در ابعاد مختلف سخت و نرم باشیم و درمقابل هر كدام رویكرد متناسبی در پیش بگیریم.
این تحلیلگر مسائل اجتماعی افزود: در همین راستا باید زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را كه موجب شكل گیری و فعال شدن شكاف های اجتماعی در كشور می شوند شناسایی و راهكارهای مناسب برای مقابله با آنها اتخاذ كنیم.
رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان با اشاره به تنوع بالای قومی و مذهبی در ایران گفت: این تنوع و تفاوت اگر به شكل مناسبی مدیریت شود می تواند فضای مناسبی برای گفت و گو و تعامل فراهم و فرصت فعال شدن شكاف های اجتماعی را سلب كند و همچنین زمینه منازعه و برخورد بین شكاف های مختلف اعم از قومی و مذهبی را از بین می برد.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: به همین دلیل توجه به شكاف های اجتماعی و اقتصادی بخصوص در استان های مرزی بسیار ضروری است تا زمینه های فعال شدن این شكاف ها كاهش داده شود و در عین حال این مناطق به عرصه ای مناسب برای جذب افراد به سازمان های تروریستی مانند داعش نشوند.
در حوادث تروریستی 17 خرداد در مرقد امام(ره) و مجلس شورای اسلامی 17 تن شهید و 52 تن زخمی شدند.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریكوند ** انتشاردهنده: احسان كردی
۰ نفر