۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82563496
T T
۰ نفر

شهردار كلانشهر رشت بركنار شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82563496
شهردار  كلانشهر رشت بركنار شد

رشت - ایرنا - سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت صبح امروز (سه شنبه) با رای دو سوم اعضای شورای اسلامی این كلانشهر بركنار شد.

نائب رئیس شورای اسلامی كلانشهر رشت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جلسه استیضاح شهردار كلانشهر رشت صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد و سید محمدعلی ثابت قدم با حضور در صحن شورا به پنج سئوال از پیش تعیین شده اعضا پاسخ داد.
مظفر نیكومنش افزود: اعضای شورای اسلامی كلانشهر رشت پس از استماع جواب های شهردار رای گیری نموده و 10 نفر (دو سوم) از اعضا به استیضاح و بركناری شهردار رای دادند.
وی اظهار داشت: هم اكنون اعضای شورای اسلامی رشت در حال گفت و گو و رایزنی برای انتخاب سرپرست شهرداری كلانشهر رشت هستند.
جلسه استیضاح شهردار رشت روز سه شنبه با برگزاری جلسه فوق العاده شورای اسلامی این كلانشهر بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
پنج سئوال اعضای شورا از شهردار رشت عبارتند از این كه چرا با وجود تاكید و تذكرات مكرر و ابراز نگرانی اعضا شورا در رابطه با پرداخت به موقع حقوق، مزایا و كسور بیمه ای كاركنان شهرداری و نیروهای خدماتی شركت اعم از پاكبانان، رانندگان، نگهبانان هنوز شاهد تاخیر در پرداختی های مطالبات پرسنل هستیم و چرا به بهانه كارهای عمرانی ، این بخش از وظیفه شهرداری رشت مغفول مانده است؟
سئوال بعدی این كه با عنایت به بند یك مصوبه 145 و تذكرات مكرر اعضا در رابطه با جمع آوری عابر بانك های بانك شهر نصب شده در چهار نقطه از سطح شهر، به چه دلیل شهردار تاكنون به تعهد خود در این خصوص عمل نكرده است؟
سوم این كه چرا به رغم تذكرات پیشین مبنی بر ترمیم آسفالت خیابان ها و اجتناب از كنده كاری های پی در پی و بی برنامه در سطح شهر، شهرداری در زمینه رفع این نقیصه كه سبب واردآمدن خسارت های فراوان به شهروندان بوده و به كرات مورد اعتراض واقع شده، هیچ اقدامی نشده است؟
به استناد ماده 67 قانون شهرداری ها موظفند تفریغ بودجه هر سال را تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه دهد، بنابراین به چه دلیل شهردار به رغم صراحت قانون و تذكرات متعدد اعضای شورای شهر، تفریغ بودجه سال های 92 تا 94 شهرداری را با تاخیر چند ساله به این شورا ارائه كرده است؟
دلیل وضعیت نابسامان ناوگان اتوبوسرانی كه موجب نارضایتی شهروندان به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه شده چیست؟
شهردار كلانشهر رشت سه شنبه هفته گذشته نیز با حضور در صحن شورا به سئوالات یاد شده پاسخ داد كه از 13 عضو حاضر در شورا، هفت نفر قانع نشدند، پنج نفر قانع شدند و یك نفر رای سفید دادند.
بر اساس ماده 73 قانون شورا، اگر پاسخ شهردار قانع كننده تشخیص داده نشود، طی جلسه دیگری از شورا موضوع دوباره به صورت استیضاح كه حداقل به توافق یك سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه خواهد شد.
فاصله بین ابلاغ تا تشكیل جلسه از طرف رئیس شورا تعیین می شود كه حداكثر 10 روز خواهد بود كه بعد از این، شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار، رای موافق یا مخالف خواهد داد.
در صورتی كه شورا با اكثریت دو سوم كل اعضا رای مخالف دهد، شهردار از كار بركنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
شورای اسلامی كلانشهر رشت 15 عضو دارد. شهروندان كلانشهر رشت در شورای پنجم 11 عضو خواهند داشت.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: بابایی
7286 / 6030