۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82559479
T T
۰ نفر

همدردي جهان با ايران

۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82559479
همدردي جهان با ايران

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در گزارشي به بررسي بازتاب جهاني حمله تروريستي گروهك داعش در تهران پرداخت و نوشت: حادثه تروريستي روز چهارشنبه در تهران نه تنها بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي بين‌المللي داشت، بلكه خشم و اندوه مردم و مسئولين در بسياري از كشورهاي جهان را نيز به دنبال داشت.

در اين گزارش مي خوانيم: به ويژه آنان كه اين روزها خود درگير مبارزه با گروهك‌هاي تروريستي در خاك كشورشان هستند. پس از حمله‌هاي تروريستي به مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر امام خميني(ره) بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران، سياستمداران فرانسوي همچون امانوئل مكرون، رئيس‌جمهوري و ژان ايو لودريان، وزير امور خارجه فرانسه، اين حمله‌ها را محكوم و با ملت ايران اعلام همبستگي كردند. آن هيدالگو، شهردار پاريس نيز در توييتر اعلام كرد كه چراغ‌هاي برج ايفل جمعه شب به احترام جانباختگان حوادث تروريستي تهران خاموش مي‌شوند. فرانسه خود از جمله كشورهايي است كه اين روزها درگير مبارزه با تروريسم است؛ مبارزه با گروهكي كه تا به حال بيش از 200 كشته در اين كشور به جاي گذاشته‌ است. حمله تروريستي به قلب ايران، باثبات و امن‌ترين كشور در خاورميانه كه توانسته تاكنون امنيت مردمش را با وجود التهابات منطقه‌اي حفظ كند، اين روزها مورد شگفتي و ناراحتي براي بسياري از مردم جهان به ويژه آنهايي شد كه زخم خورده تعرض و دست‌اندازي برخي كشورها به خاك خود هستند. از همين رو نيز سران كشورهاي تركيه، لبنان، فرانسه، عراق، روسيه و ديگر كشورهايي همچون ارمنستان، پاكستان و ... هركدام در پيام‌هايي جداگانه اين حملات را محكوم و با مردم ايران اعلام همدردي و همبستگي كردند.

پرچم بريتانيا نيز در سفارت اين كشور در تهران به نشانه اداي احترام به شهيدان حمله تروريستي تهران به حالت نيمه برافراشته درآمد. سازمان ملل نيز در اقدامي اين چنيني پرچم خود در دفتر اين سازمان در تهران را نيمه افراشته كرد. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد در گفتگوي تلفني با غلامعلي خوشرو، نماينده دائم ايران در سازمان ملل ضمن محكوميت حملات تروريستي تهران مقابله با اين اقدام زبونانه را نيازمند هماهنگي‌هاي جهاني و جمعي دانست. وي همچنين با ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران ابراز همدردي كرد و افزود سازمان ملل در اين مسير در كنار ملت ايران ايستاده است. پيش‌تر، دبير كل سازمان ملل و اعضا شوراي امنيت اين سازمان در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي اين حمله را محكوم كرده بودند. درست همزمان با اين حادثه در تهران، سران حاضر در نشست شوراي عالي امنيت آمريكا به احترام مردم ايران و شهيدان روز چهارشنبه تهران يك دقيقه سكوت كردند.

جولي بيشاپ، وزير امور خارجه استراليا حملات به مجلس ايران و مرقد امام خميني (ره) در تهران را كه دست‌كم 12 كشته و بيش از 40 زخمي درپي داشت محكوم كرد و گفت: با خانواده‌هاي قربانيان اين حملات و مردم ايران ابراز همدردي مي‌كنيم و به آنها تسليت مي‌گوييم. سفارت استراليا در تهران نيز اعلام كرد اوضاع را زير نظر دارد و با مقامات ايران براي مشخص شدن اينكه آيا اتباع استراليا در اين حملات تحت تاثير قرار گرفته‌اند يا خير در تماس است. خبرها حاكي از آن است كه تيم‌هاي برزيل و آرژانتين قبل از بازي دوستانه خود در استراليا به مردم و شهداي ايراني در اقدام تروريستي گروهك داعش، اداي احترام كردند.

ايرانيان مقيم در كشورهاي ديگر از آمريكا گرفته تا بريتانيا و ديگر نقاط جهان هم با روشن كردن شمع و قراردادن گل به ياد 17 شهيد اين حملات در سفارت‌ تهران در كشورها‌شان غم و اندوه خود نسبت به اين اقدام را نشان دادند.

غيرت فاضل اف، معاون آسيايي وزارت امورخارجه ازبكستان در غياب وزير امور خارجه اين كشور با حضور در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران، نسبت به شهداي حادثه تروريستي روز چهارشنبه در مجلس شوراي اسلامي و حرم حضرت امام (ره) اداي حترام و دفتر ياد بود را نيز امضا كرد. همچنين شماري از مقام‌هاي ازبكستاني و ديپلمات‌هاي مقيم در اين مراسم تسليت و همدردي خود را با خانواده شهدا و ملت ايران ابلاغ و عمليات تروريستي صورت گرفته را محكوم كردند. شوكت ميرضيايف، رئيس جمهور ازبكستان با ارسال پيامي به حسن روحاني همتاي خود ضمن ابراز تاثر عميق خود، اقدام‌هاي تروريستي در تهران را به شدت محكوم و با دولت و ملت ايران و همچنين خانواده‌هاي قربانيان ابراز همدردي كرد. از سويي ديگر نيز دفتر يادبود شهداي حوادث تروريستي در تهران روز جمعه در سفارت جمهوري اسلامي ايران در جاكارتا پايتخت اندونزي، آستراخان روسيه، مينسك پايتخت بلاروس، بانكوك پايتخت تايلند داير شد. سركنسول قزاقستان و تركمنستان نيز با حضور در آستراخان دفتر يادبود را امضا و به خانواده شهداي اين عمليات اداي احترام كردند.

همزمان با ابراز همدردي مقام‌هاي بلندپايه سياسي، مذهبي، فرهنگي و علمي ارمنستان با جمهوري اسلامي و ملت ايران در محكوميت اقدام‌هاي تروريستي روز چهارشنبه، ارمنستاني‌ها نيز با ايرانيان اعلام همبستگي مردمي مي‌كنند. شماري از شهروندان ارمنستاني با حضور در محل سفارت جمهوري اسلامي همراه دسته‌هاي گل سفيد به نشانه دوستي دو ملت و ابراز تاسف از بروز اين فاجعه با مردم و خانواده‌هاي داغديدگان ابراز همدردي كرده و اقدام تروريست‌ها و گروه‌هاي تروريستي عليه ملت ايران و كشورهاي منطقه را محكوم مي‌كنند. ويگن سركيسيان، وزير دفاع ارمنستان در نخستين ساعت گشايش دفتر يادبود با حضور در سفارت، تسليت شهادت ايرانيان در دو حمله تروريستي روز چهارشنبه را به سفير ايران ابلاغ و دفتر يادداشت را امضا كرد. همچنين سفيران بلاروس، جمهوري چك، بلغارستان، سوريه، هند، چين، لبنان، لهستان، قزاقستان، تركمنستان، كاردارعراق و معاونان سفارت خانه‌هاي ژاپن و روسيه در ديدار با سجادي سفير ايران تسليت خود را اعلام و در دفتر يادبود، يادداشت همبستگي ثبت كردند. سرژ سركيسيان، رئيس‌جمهوري و آرا بابلويان رئيس مجلس ملي ارمنستان نيز ساعتي پس از وقوع عمليات تروريستي در تهران در روز چهارشنبه در پيام‌هاي جداگانه‌اي به همتايان خود، عمليات تروريستي در تهران را محكوم كرده و ضمن تسليت گويي با دولت و ملت ايران ابراز همدردي كردند.

*منبع: روزنامه ابتكار، 1396.3.20
** گروه اطلاع رساني**9368**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصي
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش