۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82558764
T T
۰ نفر

افزايش سه برابري خريد محصول كلزا در زنجان

۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82558764
افزايش سه برابري خريد محصول كلزا در زنجان

زنجان - ايرنا - مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 استان زنجان گفت: امسال يكهزار تن محصول كلزا از كشاورزان اين استان خريداري مي شود كه در مقايسه با سال گذشته كه 360هزار تن بود، افزايش سه برابري نشان مي دهد.

رسول منصوري روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: خريد محصول كلزا در اين استان از روزهاي گذشته آغاز و تا كنون 100 هزار تن آن، از كشاوزان طارمي خريداري شده است و اين روند همچنان ادامه دارد.
وي يادآوري كرد: بر اين اساس خريد كلزا در شهرستان طارم اين استان به پايان رسيده كه محصول خريداري شده براي استحصال به يكي از كارخانه هاي روغن كشي در استان گيلان ارسال شده است.
منصوري افزود: قيمت تعيين شده براي هر كيلوگرم دانه روغني كلزا 27 هزار و 300 ريال اعلام شده كه اين ميزان در سال گذشته 25 هزار ريال بود.
وي بيان كرد: دولت و وزارت جهاد كشاورزي برنامه مدوني براي خوداتكايي در اين بخش و گسترش توليد دانه هاي روغني در كشور دارند و براي اولين بار نيز شركت هاي غله به امر خريد اين محصول ورود پيدا كرده اند.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 استان زنجان ادامه داد: با توجه به نياز توليد به اين نوع محصول در كشور، سازمان جهادكشاورزي نسبت به ترغيب كشت اين محصول اقدام كرده و تمامي فرآيندهاي آن را مورد توجه قرار داده است.
وي ابراز كرد: كشت محصول حساسيت هاي خاص خود را دارد و در صورت نبود بارندگي مناسب هزينه اي كه كشاورز بابت كشت اين محصول انجام مي دهد به صرفه نخواهد بود.
به گفته وي، محصول كلزا با رطوبت 18 درصد خريداري مي شود در صورتي كه اين ميزان بيشتر باشد، كشاورز بايد نسبت به كاهش رطوبت آن مبادرت كند.
منصوري افزود: كشت كلزا طي 2 سال گذشته در اين استان ترويج يافته و بر اين اساس كارخانه روغن كشي در آن وجود ندارد و محصولات خريداري شده به استان مجاور (گيلان) ارسال مي شود.
وي يادآوري كرد: بهاي محصول نيز پس از ثبت و طي فرآيندهاي لازم در كوتاه ترين زمان ممكن پرداخت مي شود.
به گزارش ايرنا، خريد محصول كلزا در اين استان از اوايل خرداد امسال شروع شده و تا پايان شهريور ادامه داد.
كلزا به منظور تامين روغن خوراكي و در كشور به عنوان يك كشت استراتژيك محسوب مي شود زيرا افزون بر 90 درصد روغن موردنياز كشور از خارج وارد مي شود.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامي ** انتشار دهنده: رويا رفيعي