ابراز نگرانی دولت فیلیپین از تنش در روابط دیپلماتیك چند كشور عربی با قطر

كوالالامپور- ایرنا - دولت فیلیپین به دلیل حضور حدود یك میلیون كارگر این كشور در كشورهای عربی حوزه خلیج فارس از قطع روابط دیپلماتیك چند كشور عربی با قطر ابراز نگرانی كرد چون احتمال می دهد این اختلافات ممكن است بر كارگران این كشور در خارج تاثیر بگذارد.

به گزارش ایرنا، 'ارنستو آبلا' سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین روز سه شنبه در نشستی خبری گفت كه سازمان های دولتی به دنبال ارائه كمك و حمایت از كارگران فیلیپینی در خارج هستند كه ممكن است تحت تاثیر این مناسبات قرار گیرند.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین فروردین ماه امسال در نخستین سفر خود به منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس از عربستان سعودی، بحرین و قطر دیدن كرد و كارگران این كشور از مهمترین محورهای مذاكراتش با مقامات این كشورها بود.
تقویت تلاش برای حمایت از حقوق كارگران و ارتقاء رفاه بیش از یك میلیون نفر از اتباع این كشور كه در این 3 كشور مشغول كار هستند، از اهداف سفر اعلام بود.
حدود 760 هزار فیلیپینی در عربستان، 60 هزار تن در بحرین و 200 هزار تن دیگر از اتباع این كشور جنوب شرق آسیا در قطر كار می كنند و احتمال دارد بحران در روابط كشورهای عربی بر كارگران فیلیپینی در این كشورها تاثیر منفی برجای بگذارد.
به نوشته تارنمای خبرگزاری رسمی فیلیپین (پنا)، یك سناتور این كشور نیز روز سه شنبه در میان نگرانی از وضعیت كارگران فیلیپینی در كشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از سازمان های دولتی خواست به كارگران فیلیپینی خارجی در قطر و كشورهای همسایه در میان بحران جاری دیپلماتیك در خاورمیانه كمك كنند.
سناتور 'نانسی بینای' در بیانیه ای اعلام كرد با تنش های جاری درخاورمیانه از گروه مرتبط با كارگران در خارج از كشور می خواهم برای هر احتمالی آماده باشند.
وی ابراز نگرانی كرد 'نزاع مستمر بین كشورهای خاورمیانه دلیل نگرانی برای هزاران نفر از كارگران فیلیپینی در خارج است'.
این سناتور گفت كه دولت فیلیپین باید با جامعه فیلیپینی و سازمان ها در قطر به منظور اقدام فوری برای تخلیه شهروندان این كشور در صورت هر احتمالی كه وضعیت بدتر شود، هماهنگ باشد.
عربستان روز دوشنبه (15 خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر كشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیك خود را با دوحه قطع كرد.
در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این كشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت كه ادعاهایی كه موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد كه سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیك میان آنها منجر شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی