۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82553511
T T
۰ نفر
برگزاري دوره آشنايي با بيماري تب كِريمه كنگو در گميشان

گرگان - ايرنا- دوره آشنايي با علائم و آسيب هاي بيماري تب كِريمه كنگو با حضورگروه هاي در معرض خطر در شهرستان مرزي گميشان واقع درغرب استان گلستان برگزار شد.

رييس اداره دامپزشكي شهرستان گميشان ظهر شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در اين دوره اعضاي تعاوني دامداران، متصديان قصابي و مديران دامداري هاي صنعتي اين شهرستان حضور داشتند.
شهريار كتوك افزود كه مدت دوره دو ساعت بود و در خصوص عامل ايجاد بيماري، نحوه انتقال و پيشگيري ازبيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو توضيحاتي داده شد.
به گفته وي؛ با توجه به گزارش هايي از برخي استان هاي مبني بر مشاهده اين بيماري، اقدام به برگزاري دوه آشنايي بيشتر دامداران با علائم بيماري تب كريمه كنگو شد.
به گزارش ايرنا تب خونريزي دهنده كريمه كنگو يك بيماري ويروسي و مشترك بين انسان و دام است كه از طريق گزش كنه، ترشحات دام آلوده، خون دام آلوده، لاشه ذبح شده و له نمودن كنه آلوده به انسان منتقل و مي تواند باعث بيماري در انسان شود.
دام هاي اهلي شامل گاو،گوسفند،بز،شتر و شترمرغ بيشتر در معرض ابتلاي اين بيماري هستند و تشخيص اين بيماري در دام هاي زنده و بازرسي هاي بعد از كشتار بسيار دشوار است.
همچنين با توجه به حساسيت ويروس نسبت به PH اسيدي مهمترين راهكار جلوگيري از سرايت اين بيماري به انسان نگهداري انواع گوشت دام ذبح شده حداقل بمدت 24 ساعت در دماي صفر تا 4 درجه سانتيگراد قبل از مصرف مي باشد.
گروه هاي در معرض خطر اين بيماري عمدتا چوپانان، قصابان، دامداران، كارگران كشتارگاه هاي دام، كشتاركنندگان غير مجاز دام و كادر پزشكي هستند.
وي به شهروندان توصيه كرد گوشت مصرفي را فقط از فروشگاه هاي مجاز تهيه كنند و قبل از خريد حتما به مهر و ليبل دامپزشكي مندرج بر لاشه كشتار توجه نمايند.
شهرستان گميشان در شمال غربي استان گلستان و در حاشيه جنوب شرقي درياي خزر واقع شده است.
7333/1648
خبرنگار: علي قاسمعلي **انتشار: پري سالارنيا