۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82553207
T T
۰ نفر
نظر كارشناسان مخالف و موافق جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت/ موضوع در مجلس مطرح نیست

تهران - ایرنا - در ماه های پایانی فعالیت دولت یازدهم زمزمه هایی از جداسازی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و ادغام برخی وزارتخانه های دیگر به گوش می رسد، در حالی كه دولت به طور رسمی مطلبی دراین باره عنوان نكرده است و در مجلس شورای اسلامی هم این مطلب مطرح نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این زمزمه ها در شرایطی شنیده می شود كه «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره این طرح می گوید: جدا شدن بازرگانی از بخش صنعت بستگی به كارشناسی و نظر رئیس جمهوری دارد ولی هنوز این مساله در دولت مطرح نشده است.
وی افزود: وقتی دولتی عوض می شود بهترین وضعیت این است كه برای تغییر ساختار اتفاقاتی بیفتد ولی معتقدیم صنعت، معدن و تجارت باید یكپارچه باشد اما هر چه دولت و مجلس تصمیم بگیرد، نهایی خواهد شد.

** چگونگی ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی»
ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» از زمان تدوین برنامه پنجساله سوم توسعه كشور و با هدف سیاستگذاری كلان و یكپارچه در حوزه صنایع، معادن و بازرگانی كشور مطرح شد و در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاكید قرار گرفت. براساس ماده 53 این قانون، دولت مكلف شد یك یا چند وزارتخانه را در وزارتخانه های دیگر ادغام كند تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه ها از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه كاهش یابد.
به موجب این قانون، وظایف و اختیارات وزارتخانه های جدید با پیشنهاد دولت باید به تصویب مجلس می رسید كه برهمین اساس دولت دهم ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» را در اواخر فروردین سال 1390 تصویب كرد و تیرماه همان سال نیز وزارتخانه جدید «صنعت، معدن و تجارت» شكل گرفت. كوچك سازی دولت،كاهش روند بروكراسی، حذف فرآیندهای بی مورد، اصلاح ساختار و ایجاد پنجره واحد برای كاهش سرگردانی مراجعه كنندگان از اهداف این ادغام بود.
به منظور انعكاس نظر كارشناسان بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی درباره طرح جداسازی وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» گفت و گوهایی انجام داده ایم كه در ادامه می آید.

** ادغام وزارتخانه درست بود اما بد اجرا شد
«ابوالفضل روغنی» رئیس كمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، درباره جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت می گوید: جدایی این وزارتخانه كار بسیار غلطی است، البته ممكن است موافق هایی داشته باشد، اما به طور مشخص اكثریت اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران مخالف جداسازی هستند.
وی تاكید كرد: در برنامه پنجساله ششم توسعه كشور و همچنین در برنامه های سالانه مجلس شورای اسلامی دستور كلی كوچك سازی دولت وجود دارد، ادغام دو وزارتخانه نیز به این منظور بوده و تفكیك دوباره این وزارتخانه به این معنی است كه دولت دوباره خود را بزرگ می كند.
فعال بخش خصوصی با بیان اینكه بزرگ شدن دولت هیچ منافعی ندارد، افزود: ادغام وزارتخانه كار درستی بود اما بد اجرا شد كه باید نقاط ضعف این ادغام اصلاح و برطرف شود.

** فرصت سوزی با اصرار بر ادامه ادغام وزارتخانه
«ابراهیم جمیلی» عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ضمن موافقت با طرح جداسازی وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» می گوید: این وزارتخانه به طور قطع باید از هم جدا شود چرا كه هیچ كدام از اهداف ادغام دو وزارتخانه محقق نشده است.
وی با بیان اینكه به هیچ كدام از اهداف تعیین شده برای ادغام وزارتخانه نرسیدیم، افزود: یكی از این اهداف چابك سازی دولت بود كه متاسفانه شاهد هستیم در عمل دولت سنگین تر شده و مشكلات جدیدی در بخش بازرگانی، صنایع و معادن نیز به وجود آمده است.
ابراهیمی تصریح كرد: قبل از ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» پست ها تخصصی تر در نظر گرفته شده بود، اما الان برخی مواقع شاهد هستیم از مقام های بازرگانی در صنعت استفاده می شود و یا بالعكس و در بخش معدن هم توجهی به تخصص گرایی نشده است.
جمیلی با اشاره به برنامه های دولت دوازدهم گفت: با توجه به برنامه هایی كه دولت دوازدهم برای كار خود درنظر گرفته ، نیازمند این است كه چابك تر باشد و در بخش تجارت داخلی و خارجی و معادن پویاتر از گذشته عمل كند و این جداسازی در جهت چابك سازی كمك شایانی می كند.
عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ادعا كرد افرادی كه در سه حوزه صنایع، معادن و بازرگانی فعالیت می كنند از این ادغام ناراضی هستند كه دولت باید این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ببرد و مجلس لایحه را به صورت دو فوریتی مطرح كند.
وی تاكید كرد: خواسته اكثریت دست اندركاران صنعت، معدن و تجارت این است كه این جداسازی باید با دقت بررسی كارشناسی شود و با همكاری مناسب كارشناسان و متخصصان این فرصت سوزی ادامه نیابد.

** وزارتخانه ها ادغام نشد بلكه تجمیع شد
«مظفر علیخانی» معاون بازرگانی اتاق بازرگانی ایران نیز درباره طرح جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: چابك سازی دولت ایجاب می كرد تا وزارتخانه هایی كه شرح وظایف، ماموریت و اهداف همسویی دارند با هم ادغام شوند.
وی تاكید كرد: در این راستا باید معاونت ها، ادارات كل ادغام و تعداد كاركنان كم می شد و بودجه به موضوع های مناسب به نسبت اولویت سیاستگذاری، سرمایه گذاری و برنامه ریزی تخصیص می یافت، اما متاسفانه نه تنها وزارتخانه ها با هم ادغام نشدند بلكه این دو وزارتخانه با هم تجمیع شدند.
مظفری با بیان اینكه این ادغام در كشورهای كره و ژاپن با موفقیت انجام شده، توضیح داد: قبل از ادغام وزارتخانه های «صنایع و معادن» و «بازرگانی» هر كدام از آنها سیاست خاص خود را در زمینه تعرفه، ایجاد محدودیت و ممنوعیت واردات اعمال می كردند.
معاون بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تصریح كرد: هدف از ادغام این دو وزارتخانه همگرایی صنعت و تجارت برای تسهیل فرآیند صادرات، واردات و حمایت از تولید و برقراری موافقت نامه و قطعنامه های تجارت آزاد منطقه ای، بین المللی و چند جانبه با كشورهای دیگر بود.
وی با بیان اینكه در حال حاضر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته نقش تصدی گری امور را دارد، بیان كرد: پس از ادغام این وزارتخانه ها باید مطابق اصل 44 قانون اساسی تصدی گری، واردات و صادرات و تولید كالا به بخش خصوصی واگذار می شد و دولت تنها سیاستگذار و تنظیم كننده قوانین و مقررات ایفای نقش می كرد.

** بحث تفكیك در مجلس مطرح نیست
سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تفكیك « وزارت صنعت، معدن و تجارت» روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح نیست و اگر دولت تمایل به این تفكیك دارد باید لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه كند تا در اولین فرصت به آن رسیدگی شود.
«رمضانعلی سبحانی فر» افزود: این موضوع جای بحث دارد كه آیا اصلا دولت به دنبال تفكیك وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است یا خیر و در صورتی كه تمایل به این كار داشته باشد بهتر است قبل از معرفی اعضای كابینه دولت دوازدهم این كار انجام شود.
وی اظهار داشت: با ارائه لایحه دو فوریتی از سوی دولت در مدت زمان یك ماه این لایحه در مجلس شورای اسلامی بحث و در مورد آن تصمیم گیری می شود.
نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی درباره نظر اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به تفكیك این وزارتخانه نیز گفت: هنوز در كمیسیون این موضوع مطرح نشده است كه اعضا درباره آن بحث و بررسی های لازم را انجام دهند.
سبحانی فر افزود: بنده معتقدم ما به اهداف تعیین شده در ادغام برخی وزارتخانه ها نرسیده ایم و دولت برای چابك سازی و تخصصی كردن كارها هر چه سریع تر بحث تفكیك وزارتخانه هایی همچون «صنعت، معدن و تجارت» و یا حتی برخی وزارتخانه های دیگر كه در آنها نیز مشكلاتی از این دست را شاهد هستیم ، در دستور كار خود قرار دهد.
به گفته سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دولت برای كوچك سازی و چابك سازی خود باید كار را به بخش خصوصی واگذار كند و در واقع برون سپاری داشته باشد و بسیاری از فعالیت ها را از بدنه دولت جدا كند و با تعریف ساختار مناسب شاهد پاسخگویی مناسبی نیز باشد.

** كلام آخر
طرح جداسازی وزارت ادغام شده «صنعت، معدن و تجارت» در شرایطی در بین رسانه ها مطرح می شود كه تا انتقال دولت فرصت زیادی نیست و در شرایطی كه این طرح جداسازی رسمیت یابد باید در مدت زمان باقی مانده دولت لایحه را برای تصویب به مجلس ارائه كند تا در صورت معرفی اعضای كابینه دولت دوازدهم وزیران این دو وزارتخانه نیز به مجلس معرفی شوند.
در صورتی كه این جداسازی اتفاق بیفتد نخستین تغییر در ساختار دولت یازدهم نیست ، بلكه پیش از این نیز شاهد تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به دو نهاد «سازمان برنامه و بودجه» و «سازمان اداری و استخدامی» بودیم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132**1561**گزارشگر: فرزانه سلامت بخش** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر