۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82553104
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا / احیای اسلام و عمل به قرآن مهمترین هدف قیام امام خمینی (ره) بود

بیرجند - ایرنا - میز گرد « امام خمینی(ره) و اندیشه های عرفانی» و « امام خمینی و جایگاه قرآن كریم در بین مردم» در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملكوتی امام (ره) با حضور 2 نفر از كارشناسان امور دینی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز بیرجند برگزار شد.

مهمانان در این نشست بر ترویج و تبیین اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه های والای امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف تاكید كردند و به موضوعاتی از جمله رشد یافتگی عرفانی امام راحل، كم توجهی به ابعاد علمی و عرفانی امام(ره) ، ناشناخته بودن كتابهای عرفانی امام(ره) در جامعه و نقش رسانه ها در رفع مشكلات و ... پرداختند.
به گفته آنان، امام خمینی(ره) در ایران و جهان بیشتر به عنوان یك شخصیت سیاسی و مصلح جهانی و انقلابی شناخته شده و كمتر به برخی ابعاد علمی و عرفانی ایشان توجه می شود.
در این میزگرد حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمد هادی شهاب عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف و فلسفه دانشگاه بیرجند ، حجت الاسلام حسین كمیلی رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی و خبرنگاران ایرنا مركز بیرجند حضور داشتند.

** رشد یافتگی عرفانی امام خمینی (ره) دلیل توفیق ایشان در حوزه های مختلف بود
عضو هیات علمی و مدیر گروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند می گوید: یكی از مهم ترین دلیل توفیق حضرت امام خمینی (ره) در حوزه های اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رشد یافتگی عرفانی ایشان بود.
حجت الاسلام والمسلمین شهاب افزود: ریشه و زیربنای توفیق امام خمینی (ره) در طول سال های مبارزه و پس از انقلاب همین خودساختگی ایشان در ابعاد اخلاقی و عرفانی بود به نحوی كه ایشان از همان دوران جوانی تحت تربیت مستقیم اساتید مبرز اخلاقی بودند و مراحل خود سازی را طی كرده بودند.
وی اظهار كرد: اگر صلابت و آرامش امام خمینی (ره) در مقابل دشمن و در بطن حادثه های دشوار را می بینیم همه اش به نوعی از خودسازی و بعد عرفانی ایشان نشات می گیرد.
وی با بیان اینكه به بحث عرفان باید بیشتر پرداخت، شاید بعضی افراد دریافت صحیح از عرفان نداشته باشند و آن را در حد اخلاق تلقی كنند،
تصریح كرد: عرفان اسلامی به نوعی اساس و ریشه معرفت توحیدی ما را تشكیل می دهد و اساس معرفت است و از آنجا كه هدف انسان از زندگی دنیوی و فعالیت هایش رسیدن به معرفت الهی است، عرفان اساس و ریشه رسیدن به این معرفت است.
وی ادامه داد: عرفان در مرتبه های مختلف خود انسان را به معرفت شهودی از خداوند می رساند و نكته مهم این است كه وقتی انسان به چنین معرفتی می رسد بسیاری از ابهام ها در حوزه های مختلف زندگی رفع می شود.
وی یادآور شد: عرفان اسلامی به نحوی بر دیگر علوم سیطره دارد به این صورت كه شخص با طی كردن مراحل عملی عرفان وارد سطوح عمیق تر معرفت می شود و در نتیجه بسیاری از مسایلی كه در دیگر علوم بی پاسخ می ماند در این اینجا به شكل ریشه ای حل می شود.
این صاحب نظر معارف اسلامی تاكید كرد: همچنانكه در روایت میان مراتب علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین تفاوت قایل شده اند، وقتی به چیزی مثل گرم بودن آتش آگاهی داریم همان علم الیقین، وقتی آن را می بینیم عین الیقین و وقتی در آتش بسوزیم به درجه حق الیقین در خصوص گرمی آتش می رسیم.
وی اضافه كرد: شخص عارف همانند كسی است كه گرمای آتش را با همه وجود خودش احساس می كند گویا در درون آتش قرار دارد در حالی كه دیگران نهایتا آتشی را با فاصله می بینند و یا هم تنها خبری از آن را می شنوند، در علوم دیگر ما نهایتا با تعدادی گزاره رو به رو هستیم كه ما را از وجود خدا مطلع می كند اما در اینجا شخص عارف در همه پدیده های هستی، خدا را مشاهده می كند.
مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند گفت: اگر در اشعار عرفانی امام خمینی (ره) دقت شود متوجه نوعی اشراقات و الهامات درونی و قلبی می بینیم و این وقتی برای انسان حاصل می شود كه با همه وجود یك حقیقت را دریافت كرده باشد.
دكتر شهاب افزود: امام راحل(ره) تعبیراتی كاملا منحصر به خود داشتند،جمله هایی مثل « خرمشهر را خدا آزاد كرد» و یا اینكه در جمعی به مسئولان رده اول مملكت با یك آرامش به آنها گفتند كه نه برای خود و نه برای آنها چیزی قایل نیستند چون همه چیز از آن خداست.
وی اظهار كرد: ممكن است بنده نوعی، هم با خواندن یك گزاره چنین جمله ای بگویم اما وقتی كسی با همه وجود این موضوع را دریافت می كند می گوید ما كاره ای نیستیم.
وی ادامه داد: وقتی در هواپیما از امام (ره) خبرنگاری سئوال كرد كه چه احساسی دارید، فرمود هیچ احساسی و این پاسخ نشان از بروز دریافت توحیدی و عرفانی ایشان است.
وی یادآور شد: از آنجایی كه معمولا عرفا خودشان از بیان حالاتشان احتراز می كنند و آن را منافی با عرفان می دانند و معمولا معرفی آنان توسط دیگران صورت می گیرد به بعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) كمتر توجه شده است.

** بسیاری از كتاب های عرفانی امام(ره) در جامعه ناشناخته است
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تصریح كرد: بسیاری از كتاب های عرفانی امام راحل(ره) هنوز در جامعه شناخته شده نیست، كسی نمی داند ایشان در دوره جوانی خود كتاب اسرار الصلاة را نوشته اند در حالیكه اگر این اتفاق می افتاد شاید این 30 سال به گونه دیگری جلو می رفتیم.
وی تاكید كرد: سیاست امام خمینی(ره) هیچ وقت جدا از معرفت، عرفان و شناخت نبود و به همین دلیل است كه اگر سیاست از اخلاق وعرفان خالی شود با یك مصیبت روبه رو می شویم و با دیگر سیاست مداران جهان فرقی نخواهیم كرد، نقطه تفاوت امام راحل با دیگر مصلحان نشات گرفته از درجه بالای معرفتی ایشان بود.
مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند بر این باور است: از طرفی عرفان مربوط به سطوح درونی معرفت انسان است و لذا از انظار عمومی مخفی می ماند و كسی متوجه آن نمی شود مگر اینكه خودش معرفت شناس باشد.
حجت الاسلام والمسلمین شهاب افزود: البته میان فردی كه جملاتی را به صورت تقلیدی می گوید با كسی كه همان جملات را از عمق وجودش بیان می كند تفاوت در تاثیر گذاری هست و همین عامل بود كه سبب می شد سخنان امام خمینی (ره) در عمق وجود افراد تاثیر بگذارد و دلیل شیفتگی مردم به ایشان همین خصوصیت بود.
وی اظهار كرد: جنبه های معرفتی به تامل و تحقیق بیشتری نیاز دارد زیر برخلاف ابعاد سیاسی و اجتماعی كه توسط همگان دیده می شود، این ابعاد مشاهده شدنی نیست.
وی تصریح كرد: در انقلاب اسلامی یاران امام راحل(ره) خیلی در كشور دوام نیاوردند یا در دفاع مقدس شهید یا ترور شدند، طیف وسیعی از كسانی كه آشنا با امام (ره)بودند را بعد از رحلت ایشان در حادثه هایی مثل جنگ و یا ترور از دست دادیم.
وی اضافه كرد: شخصیت هایی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری افراد بی نظیری بوند هرچند ما شعار « ایران پر از بهشتی است» سر دادیم اما آن به دلیل این بود كه تضعیف روحیه نشویم و جای خالی این بزرگان احساس می شود.
شهاب گفت: به دلیل بسیار سخیف، یك گروهك(فرقان) سطحی نگر شهید مطهری را به شهادت رساندند.
وی با اشاره به اینكه گروه های سطحی نگر به حضرت امام(ره) در طول زندگی و بعد از انقلاب لطمه زدند اظهار كرد: تا جایی كه از كوزه ای كه شهید مصطفی خمینی آب می نوشید ، آنها آب نمی خوردند كه ایشان فلسفه می خواند این تفكر متحجرانه و سطحی بیشترین دشمن اندیشه های عرفانی است.
وی افزود: بنظر می رسد عواملی دست اندر كار بوده كه جامعه با اندیشه های ناب امام راحل فاصله بگیرد و به هر حال این عوامل سبب می شود كه جامعه دچار سطحی نگری شده و از اندیشه های امام خمینی (ره) دور شود.
وی یادآور شد: باید حواسمان باشد اگر قرار است نماز اقامه شود كثرت برپایی نماز جماعت را نباید لزوما دلیل بر اقامه نماز بیشتر بدانیم.
وی اضافه كرد: خطری كه بعد از انقلاب ما را تهدید می كند این است كه گسترش صوری و ظاهری اعمال دینی را كافی برای دین دار شدن بدانیم.
شهاب یادآور شد: این یك مقدمه برای تحقق امر دین در زندگی است، قرائت قرآن كریم كار بسیار ارزشمندی است اما كافی نیست برای تحقق قران در زندگی به بیش از این موارد نیاز است.
وی افزود: تفسیر هم به تنهایی كفایت نمی كند، شیرینی قرآن وقتی به جان ما می نشیند كه آگاهی عمقی به آن پیدا كنیم آن وقت است كه به هیچ سندی نیازمند نخواهیم شد.
وی اظهار كرد: كتاب های روانشناسی خارجی در جامعه ما مورد استقبال است چون نویسنده آن مطالب قرآنی را با یك بیان امروزی وكاربردی مطرح می كند و مطلب را به یك فرآورده قابل فهم تبدیل كرده و تا زمانی كه محتوای قرآن به صورت خام استفاده شود ثمره اش را در زندگی نمی بینیم.
وی ادامه داد: گاهی اوقات با مطالعه آیه ای از قرآن كریم احساس می كنم اگر تنها ما به همین یك آیه عمل می كردیم، نتیجه بسیار متفاوت بود.
وی تصریح كرد: در حال حاضر سطح دینداری در جامعه باید به عمق خود برسد و تا هر میزان كه به عمق برسد مشكل جامعه رفع می شود.
وی تاكید كرد: دشمن ما را به مسایل عجیب و قریب بعد از انقلاب درگیر كرد و امروز به موارد آماری اكتفا می كنیم و درگیر شدن با گزارش ها و آمارها، ما را از توجه به مسائل اساسی دور می كند و رسانه ها در این مساله بسیار موثرند.

** رسانه ها به كار تولیدی و پر محتوا بپردازند
این استاد دانشگاه بیرجند در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها اضافه كرد: رسانه ها اگر كار تولیدی پر محتوا داشته باشند در رفع مشكل جامعه تاثیرگذار هستند.
وی بیان كرد: خبرنگار ضمن اینكه باید آزادی بیان داشته باشد، باید سعی كند با طرح مسایل و مشكلات ریشه ای، زمینه حل آنها را فراهم آورد چراكه به هر حال مسئولان هم در مقابل قضاوت های عمومی حساسیت دارند و یك خبرنگار می تواند با استفاده از این مساله و به دور از گروه گرایی ها و بی انصافی ها، به حل مشكلات واقعی جامعه كمك كند.

**مدافعان حرم مهمترین مدافعان قرآن و اندیشه امام خمینی(ره) هستند
همچنین رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در میزگرد یاد شده گفت: امروزه مدافعان حرم مهمترین مدافعان قرآن و اندیشه امام خمینی (ره) هستند، امام امت بعد از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهترین احیا كننده قرآن بود.
حجت الاسلام حسین كمیلی افزود: امام خمینی(ره) بعد از اهل بیت (ع) و شخص رسول الله (ص) مهمترین مهجوریت زدایی را از قرآن انجام داد.
وی افزود: در آیات نخست سوره بقره، قرآن كتاب هدایت متقین معرفی می شود و حضرت امام در بیاناتشان می فرمایند « قرآن آخرین كتاب انسان سازی و كتاب هدایت و مبدا نور است» و در اندیشه های حضرت امام، امام پرچم قرآن را عمل به آن می داند و خود بهترین عامل به قرآن بوده است.
به گزارش ایرنا كمیلی اظهار كرد: یكی از ویژگی هایی كه قرآن برای متقین بیان می كند صبر است و امام خمینی(ره) زمانیكه در جریان شهادت فرزندش سید مصطفی قرار گرفت هیچگونه ناشكری، ناسپاسی و بی صبری نكرد.
وی ادامه داد: یكی از اطرافیان حضرت امام نقل می كند وقتی خبر شهادت سید مصطفی فرزند امام به ایشان رسید، امام مانند همیشه برای انجام فریضه نماز در مسجد حاضر شدند در صورتیكه هیچكس متصور این مهم نمی شد و این حركت امام سبب حیرت بسیاری از مردم شد.
وی عنوان كرد: وقتی امام وارد مسجد شد مردم همه آمدند و بعد از نماز مراسم عزاداری برگزار شد و حضرت برای ابی عبدالله الحسین(ع) گریه كردند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان در ادامه با بیان اینكه یكی از بهترین عمل كنندگان به قرآن حضرت امام راحل بودند، یادآور شد: فرهنگ ایثار مدنظر قرآن را حضرت امام احیا كرد، امام ارفاق را از خود و اطرافیانشان آغاز كردند.

** عرفان یكی از مهمترین معجزه های قرآن
كمیلی افزود: امام خمینی(ره) عامل به قرآن بود، قرآن را كتاب چراغ هدایت ملت می دانست و بر آن پافشاری می كرد، هیچ مكتبی را بالاتر از مكتب قرآن نمی دانست.
وی به فرموده امام خمینی(ره) كه مهمترین سند تربیتی جامعه قرآن است، اشاره كرد و گفت: ایشان در بحث تربیت جامعه می فرماید فرزندانتان را با قرآن تربیت كنید، اگر قرآن نبود در باغ معرفت خداوند بسته بود، عرفان یكی از مهمترین معجزه های قرآن بود.
وی با بیان اینكه امام خمینی(ره) قرآن را كتاب تحرك و جنبش می داند، اظهار كرد: سراسر زندگی امام امت و تمام برنامه های ایشان بر اساس محورهای قرآنی بود.
كمیلی در زمینه استكبارستیزی امام و قرآن گفت: در اندیشه های امام، ایشان می فرماید مادامی كه در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم كرد.
وی ادامه داد: ایشان همچنین فرمودند آمریكا كه اسلام و قرآن مجید را به حال خود مضر می داند می خواهد آنها را از جلوی راه خود بردارد، لذا تمام دشمنی آمریكا با ایران را مساله قرآن و اسلامی می دانند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان به وصیت نامه امام خمینی(ره) اشاره كرد و افزود: در وصیت حضرت امام(ره) به فرزندانشان آمده است، فرزندانم با این كتاب بزرگ معرفت آشنا شوید، با قرائت آن ،راهی به سوی محبت باز كنید، تصور كنید قرائت بدون معرفت اثری ندارد.
كمیلی ادامه داد: قرائت بدون معرفت وسوسه شیطان است، اكنون بسیاری از كشورها كه ادعای اسلام دارند قرآن در دست دارند اما چون معرفت به قرآن ندارند این بلا را سر اسلام در می آوردند.

** نداشتن معرفت به قرآن سبب به آغوش كشیدن استكبار می شود
وی گفت: تمام مشكلاتی كه امروز در یمن، بحرین، عربستان و غیره است به خاطر این است كه خود را جزو حامی و احیاكنندگان قران می دانند اما هیچگونه معرفتی نسبت به آن ندارند.
این كارشناس امور دینی بیان كرد: برخی كشورهای مسلمان چون به قرآن معرفت ندارند مهمترین استكبار جهان كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكاست در آغوش می كشند، قرآن نامه محبوب به بنده هاست گرچه عاشق و محبت مفاد آن را نداند.
رئیس ستاد اقامه نماز استان در ارتباط با قرآن و آزادی هم یادآور شد: امروز متاسفانه از واژه آزادی سوء استفاده می شود، عده ای به نفع كارهای سیاسی از آن استفاده می كنند، در صورتیكه حضرت امام(ره) می فرمایند ما آزادی را در پناه قرآن می خواهیم، اگر تمام آزادی ها و استقلال ها را به ما بدهند و بخواهند قرآن را از ما بگیرند آن آزادی را نمی خواهیم.
كمیلی در زمینه ویژگی های مسئولان در خصوص استفاده از اندیشه های امام خمینی افزود: تمام هدف حضرت امام از انقلاب و قیام در مقابل رژیم شاهنشاهی احیای اسلام و پیاده كردن قرآن در جامعه بود لذا مسئولان جامعه باید در این زمینه بكوشند

** قرآن مهمترین سند تربیتی جامعه
وی بیان كرد: هیچ سندی بالاتر از قرآن نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت، كسی كه در جامعه اسلامی مسئولیتی در اختیار می گیرد باید بر اساس آیه قرآن، امر به معروف و نهی از منكر را مهمترین وظیفه خویش بداند.
وی تاكید كرد: امروز دیده می شود در صورتیكه بهترین سند تربیت و هدایت را در اختیار داریم برخی مسئولان كشوری برای امور تربیتی دنبال سندهای دیگری هستند.
به گفته وی یكی از مهمترین اتفاق هایی كه در كشور رخ داد این بود كه امام خمینی(ره) قرآن را به زندگی مردم برگرداند، به نقل از بزرگترها، قبل از انقلاب آنچنان شاید و باید قرآن در زندگی مردم جامعه شناخته شده نبوده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
كانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*7557* 6054* خبرنگاران : امیرشاهین نایبی فر - رقیه محمدی* انتشاردهنده - مریم پنجابی