۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82551168
T T
۰ نفر
ابداع سيستم دسته بندي و جستجوي خودكار فايل هاي صوتي و تصويري

تهران- ايرنا- پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ايران با همكاري محققاني از دانشگاه 'لون' بلژيك سيستمي براي تحليل محتواي صوتي و تصويري ارائه كردند كه در ميان انبوهي از تصاوير، تصوير مورد نظر را جستجو مي كند، و امكان رصد خودكار ويدئو نيز در آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از دانشگاه علم و صنعت، محمدمهدي ارزاني دانشجوي مقطع دكتري اين دانشگاه و از محققان طرح، زمينه تحقيقات اين تيم تحقيقاتي را پردازش صوت و تصوير عنوان كرد و گفت: محصولي كه ما در اين مطالعات عرضه كرديم، دستگاه تحليل معنايي بينايي است؛ به اين معني كه اين سيستم هر معناي ويدئويي كه به آن داده مي‌شود را تحليل و ويدئو را آناليز مي كند.
وي تعيين دسته‌بندي كلي ويدئو را از ديگر قابليت‌هاي اين سيستم نام برد و اظهار كرد: اين سيستم با تحليل ويدئو قادر است دسته‌بندي فيلم را در رده‌هاي ورزشي، حيات وحش و ساير دسته‌ها تعيين و اتفاقات جديدي را كه در ويدئو رخ داده اعلام مي‌كند.
ارزاني به بيان كاربردهاي اين سيستم اشاره كرد و يادآور شد: يكي از كاربردهاي سيستم «تحليل معنايي ويدئو» براي حوزه‌هايي چون صدا و سيما يا سايت‌هايي مانند آپارات است كه آرشيوهاي صوتي و تصويري گسترده اس را در اختيار دارند.
اين محقق اضافه كرد: اين حوزه‌ها داراي محتواي زياد صوتي و تصويري هستند و در صورتي كه ويدئوها برچسب مناسبي نخورده باشند، پيدا كردن محتواي مد نظر از ميان حجم عظيم ويدئوها و فايل‌هاي صوتي غير ممكن است.
وي با بيان اينكه موتورهاي جستجو تنها بر مبناي جستجوي متن كار مي‌كنند، خاطر نشان كرد: بر اين اساس ما سيستم تحليل معنايي را طراحي و پياده‌سازي كرديم و اين سيستم محتواي متني كار جستجو را انجام مي‌دهد.
ارزاني در بيان جزئيات اين سيستم توضيح داد: اين سيستم پس از دريافت ويدئو، همه مفاهيم را در آن مي‌بيند و در قالب متن ارائه مي‌كند و از اين طريق جستجوي ويدئو از طريق متن ميسر مي‌شود.
وي پايش محتوا را از ديگر كاربردهاي سيستم ذكر كرد و يادآور شد: در حال حاضر شبكه‌هاي مجازي و اجتماعي رو به افزايش است و موارد ممنوعه‌اي مانند خشونت، مواد مخدر و ساير محتواي غير اخلاقي ديگر در حال رد و بدل شدن است، از اين رو امكان رصد دستي اين محتوا وجود ندارد.
اين محقق با تاكيد بر اينكه اين سيستم مي‌تواند خودكار رصد كند، گفت: اين سيستم با استفاده از يك سرور قوي مي‌تواند كاري كه توسط چند نفر انجام گيرد، به تنهايي انجام دهد.
ارزاني همچنين به اجزاي اين سيستم تحليل ويدئو اشاره و اظهار كرد: اين سيستم شامل يك نرم‌افزار است كه روي سخت‌افزار كارت گرافيكي نصب مي‌شود و قادر است حجم زيادي از صوت و تصوير را پردازش كند.
وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر هشت هزار مفهوم در آن بارگذاري شده، اضافه كرد: امكان افزودن داده‌هاي جديد در اين سيستم وجود دارد؛ به اين صورت كه براي كاربران امكاني فراهم شده تا بتوانند مفاهيم جديد را تعريف كنند.
ارزاني با بيان اينكه فناوري اين سيستم در اختيار چهار شركت بزرگ است، گفت: شركت‌هاي آي بي ام/ IBM، گوگل و ماكروسافت اين سيستم را پياده سازي كردند و ايران نيز همزمان با اين فعاليت ‎ها در دنيا وارد اين حوزه شده است.
وي در پايان با بيان اينكه از اين طرح دو شركت در ايران و بلژيك تاسيس شد، گفت: اين پروژه با همكاري محمدحسن بهاري و علي ديبا از دانشگاه لون (KU Leuven) بلژيك اجرايي شده است.
علمي**9157*
*منصوره شوشتري*انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر