۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴
کد خبر: 82550499
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا/دایره شمول امربه معروف تنها معطوف به مسایل عبادی نیست

یاسوج - ایرنا- امر به معروف ونهی از منكر فریضه ای است كه ازنظر كارشناسان، صاحبنظران و تحلیلگران دینی یكی از ضرورت های مهم و پیش نیازهای اساسی در فرآیند اجرای درست، منطقی، عقلانی و اثرگذار این امر الهی، در گام نخست شناخت درست و كامل از محتوا، اهداف و مفهوم واقعی آن است.

به گزارش ایرنا، گر چه مسایل و امور دینی، باورها و اعتقادهای مذهبی به طور معمول و به باور كارشناسان همچون بسیاری از علوم انسانی به دلیل بسط و گسترش روزافزون آنها در جامعه تا حدودی دستخوش تحلیل ها و تفسیرهای بعضا ناصحیح و دچار برخی عوام زدگی ها می شوند اما در آن سوی نیز دست كشیدن از این امور و بی تفاوتی نسبت به آنها افزایش فساد، ناامنی و رواج بی عدالتی ها در جامعه را به دنبال خواهد داشت.
البته دیدگاه‌ها و نظریه پردازی های بسیاری از مفسران، صاحبنظران و فقهای دینی در كنار تفسیرها و تحلیل های جامعه شناختی نیز بر این نكته حائز اهمیت تاكید دارد كه فریضه امر به معروف و نهی از منكر كه قیام خونین و حماسه كربلا با آن عظمت، شكوه و جاودانگی تاریخی بر پایه آن استوار است نباید در برخی حصارها و ظاهرگرایی ها و تلقی های بعضا غیرواقعی قرار گیرد و دچار خدشه و یا تحریف شود.
صاحبنظران و اندیشه ورزان دینی در برداشت هایی كه از فریضه امربه مروف ونهی از منكر آن هم از منظر و مصدر قرآن و احادیث بر آن تاكید دارند این است كه این فریضه الهی گر چه شكل گیری و اجرای آن تا حدودی باید مردم محور و بر پایه اجتماع باشد اما نباید از برخی خطرات و رفتارهایی كه در اثر عدم شناخت درست و آموزش های ناكافی محتوا و ماهیت این امر نجات بخش را تهدید می كند، نیز غفلت شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی كهگیلویه و بویراحمد با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی و در سلسله میزگردهای تخصصی خود به منظور ترویج، تبیین و اجرای صحیح فریضه الهی امر به معروف و نهی از منكر اقدام به بررسی و آسیب شناسی برخی چالش ها و ضرورت های این آرمان مهم دینی و اجتماعی و همچنین مصادیق و راهكارهای عملی آن با رویكرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری با حضور جمعی از صاحبنظران و كارشناسان این حوزه كرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی اصغر حسینی امام جمعه یاسوج و ریاست شورای امر به معروف ونهی از منكر در استان كهگیلویه و بویراحمد، عبدالصفانجاتی معاون مشاركت های مردمی ستاد، رضایت علیزاده مسئول حوزه طلایه داران، حجت الاسلام كمال فتاح زاده رئیس ستاد شهرستان بویراحمد، احمد غریبی كارشناس دینی و سیده فاطمه زهرا كریمی مسئول واحد خواهران ستاد امر به معروف بویراحمد مهمانان این میزگرد تخصصی بودند.
تاكید بر فراگیر بودن امر به معروف و نهی از منكر، مردم محوری، نقش آفرینی و پیش گام شدن مسئولان و خواص جامعه در احیای این فریضه الهی، آموزش بیش از پیش متولیان، لزوم ترویج این فریضه دینی در جامعه با رویكرد گفتمان سازی، پرهیز از رفتارهای خشن، استمرار یافتن تذكر لسانی همراه با نرمی، لطافت و مدارا و ضرورت حمایت های قضایی از جمله تاكیدها و راهكارهای مطرح شده توسط حاضران و مهمانان در این میزگرد تخصصی بود.

** فراگیر شدن شرط تاثیر گذاری امربه معروف و نهی از منكر
امام جمعه یاسوج گفت كه شرط تاثیرگذاری هر چه بیشتر، ترویج روز افزون و نهادینه كردن فریضه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه فراگیر شدن آن است.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی اظهار داشت: شرط مهم دیگر در این زمینه نیز عامل بودن آمران به معروف و ناهیان از منكر خواهد بود.
وی افزود كه فریضه امر به معروف و نهی از منكر اوجب واجبات بوده و تمامی پیامبران الهی نیز برای رواج خوبی ها و نهی از زشتی ها مبعوث شده اند.

** ضرورت رفتار ملایم و پرهیز از خشونت
امام جمعه یاسوج همچنین با ذكر مصادیقی از آیات و روایت قرآنی و احادیث احیای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منكر با تكیه بر زور و استفاده از خشونت را از آفت ها و آسیب های جدی فرا روی این امر الهی دانست.
وی تاكید كرد كه مهمترین اصل و پیش نیاز اساسی در احیای امر به معروف و نهی از منكرات در نخستین گام برخورد نرم، ملایم و همراه با رفق و مداراست.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان كرد: اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منكر به اندازه ای بالاست كه دیگر واجبات دینی و تمامی خوبی ها از جمله جهاد در راه خدا و شهادت نزد آن همچون قطره ای در برابر اقیانوس است.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه وبویراحمد تصریح كرد كه امر به معروف و نهی از منكر جامعه را در مقابل بدهی ها سالم نگه داشته و از گسترش زشتی ها نیز جلوگیری می كند و چنانچه به طور مطلوب اجرا نشود منكرها و فسادها ترویج خواهند یافت.
وی ابراز داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منكر تنها با تلاش یك عده یا گروه خاص
ترویج نمی یابد بلكه لازم است همه قشرهای جامعه در این راستا احساس تكلیف، وظیفه و مسئولیت كنند.
امام جمعه یاسوج گفت كه یكی از دلایل مهم برتری امت اسلام بر دیگر امت ها عمل كردن آنها به فریضه امر به معروف و نهی از منكر است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منكر یك واجب عمومی بوده و همه باید برای عمل به آن اقدام كنند.
امام جمعه یاسوج گفت كه امر به معروف و نهی از منكر در صورت همگانی شدن، تدوام، استفاده از زبان ملایم و پرهیز از لجاجت و سرسختی، خشونت و زور اثرگذار خواهد بود.

** آمر خود باید عامل باشد
امام جمعه یاسوج همچنین بر ضرورت آگاهی و شناخت آمران به معروف و ناهیان از منكر و متولیان امر در این راستا تاكید داشت و افزود: مهمترین اصل در اثرگذاری در تذكرات و توصیه های آمران آن است كه خود نیز باید عامل باشد و با عمل خویش ثابت كرده باشد كه چنین رفتاری در جامعه صحیح است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان كرد: نهی از منكر به منزله واكسینه كردن جامعه در مقابل بدی ها بوده و عامل پیشگیری از انواع مفاسد است و چنانچه به آن عمل نشود فساد جامعه را دربرمی گیرد.
وی عنوان كرد كه فریضه امر به معروف و نهی از منكر یك واجب عقلی بوده و علاوه بر آموزه های دینی بر اساس عقل نیز واجب و لازم است زیرا مانع سرایت بدی ها و گناهان خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی ابراز داشت: عمل به دیگر فرایض دینی وابسته به ترویج امر به معروف و نهی از منكر است و چنانچه به نحو مطلوب در جامعه پیاده شود آثار و بركات متعددی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی یادآور شد كه روزه خواری و تظاهر به آن به دلیل شكستن حرمت روزه و ماه رمضان یك اقدام حرام بوده و باید همگان اعم از پیر، جوان، زن، مرد، باسواد و بی سواد روزه خواری را نكوهش كنند تا در جامعه گسترش پیدا نكند.
وی اظهار داشت: مسئولان اجرایی، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان همواره در دید مردم بوده و به همین دلیل نیز توقع و انتظار بیشتری از آنها در زمینه تلاش برای ترویج امر به معروف و نهی از منكر می رود.
وی افزود كه عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منكر توسط مسئولان اجرایی سبب ترغیب هر چه بیشتر مردم در این زمینه خواهد شد.

**ایجاد امنیت رهاورد احیای امر به معروف
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت كه در مورد اهمیت چشمگیر امر به معروف و نهی از منكر همین بس كه برپایی دیگر فرایض دینی و وجود امنیت در جامعه به بركت عمل به این 2 فریضه دینی است.
حجت الاسلام سید عبدالرشید موسوی متین اظهار داشت: باید به نحو مطلوب و گسترده به این 2 فریضه مهم دینی عمل شده و مردم و مدیران اجرایی نسبت به آنها بی تفاوت نباشند زیرا تمامی قشرهای جامعه در این زمینه دارای مسئولیت هستند.
وی افزود: افرادی كه نسبت به مسائل دینی بی اعتنایی می كنند مغرض نیستند بلكه اینگونه رفتارهای آنها به دلیل كم آگاهی خودشان و یا كم كاری متولیان امر و به ویژه مسئولان فرهنگی است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه امر به معروف و نهی از منكر تنها در مسئله عفاف و حجاب خلاصه نمی شود، گفت كه برخی اختلاس های انجام شده در كشور جزء بزرگترین منكرها بوده و عامل بروز دیگر فسادهاست.
حجت الاسلام موسوی متین عنوان كرد كه انتظار می رود مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش در زمینه مقابله با منكرها و فسادها اقدام كرده و عزم جدی تری در این راستا داشته باشند.
وی ابراز داشت: احیای و ترویج روز افزون فریضه امر به معروف و نهی از منكر در كهگیلویه و بویراحمد نیازمند تلاش و همت عمومی بین مردم و به ویژه مسئولان استانی و شهرستانی، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان است.
وی گفت كه ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر باید در وهله نخست از مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی این استان آغاز شود.
حجت الاسلام موسوی متین اظهار داشت: بروكراسی های اداری و تاخیر در انجام امور مردم در دستگاه های اجرایی بدون هیچ دلیل خاصی بدترین نوع منكر بوده و رواج داشتن فسادهای اداری در كشور مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین می كند.
وی افزود كه از مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود برای احیای و ترویج هر چه بیشتر معروف ها و مقابله با منكرها در این استان پیشقدم شوند و در این صورت نیز آثار مطلوبی خواهد داشت.

**نقش آفرینی رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منكر
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به نقش چشمگیر رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منكر، گفت كه برای احیای هر چه بیشتر این 2 فریضه مهم دینی در جامعه و تاثیرگذاری مناسب تر تذكر لسانی باید خرد جمعی مورد پسند مردم و مورد حمایت قانون وجود داشته باشد.
رضایت علیزاده اظهار داشت: یكی از عوامل مؤثر درگسترش فریضه امر به معروف و نهی از منكر وجود قانون مدون برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منكر است.
وی افزود كه قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منكر 24 فروردین سال 1394 توسط مجلس شورای اسلامی و در 24 ماده و 19 تبصره مصوب و دوم اردیبهشت همان سال نیز پس از تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد.
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: حدود، اختیارات و وظایف در این قانون مشخص شده و بر اساس آن مسئولان اجرایی نیز ملزم به اقدام برای احیای امر به معروف و نهی از منكر در جامعه هستند.
علیزاده با اشاره به حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منكر بر اساس این قانون، عنوان كرد: تمامی افرادی كه در عرصه امر به معروف و نهی از منكر جذب، گزینش و آموزش دیده اند در صورت ضرب و شتم مشمول قانون ایثارگران قرار می گیرند.
وی ابراز داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد پس از تصویب این قانون وارد كار اجرایی شده و اقدام به تشكیل تعدادی معاونت و دبیرخانه كرد.
مسئول طلایه داران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد گفت كه 16 نفر از مسئولان اجرایی از جمله استاندار، فرمانده سپاه فتح، مدیركل تبلیغات اسلامی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیركل آموزش و پرورش عضو ستاد این استان هستند.
علیزاده اظهار داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد در سه بخش شامل تشكل های مردمی، دستگاه های اجرایی و نهادهای قضایی و نیروهای مسلح فعالیت می كند.

**تشكیل شورای امر به معروف در 80 درصد دستگاههای اجرایی
وی افزود كه تاكنون در حدود 80 درصد دستگاه های اجرایی، تشكل های مردمی، هیأت های مذهبی، نهادهای قضایی و نیروهای مسلح كهگیلویه و بویراحمد شورای امر به معروف و نهی از منكر با میانگین تعداد اعضای پنج تا هفت نفر تشكیل شده است.
علیزاده بیان كرد: گروه های 10 نفری تذكر لسانی نیز در كهگیلویه و بویراحمد فعال شده و اعضای این گروه ها دارای كارت شناسایی هستند.
وی عنوان كرد كه تاكنون 6 هزار نفر در كهگیلویه و بویراحمد جذب این گروه ها شده و چهار هزار نفر نیز آموزش داده شده اند كه بخش عمده ای از آنها كارت شناسایی دارند.
علیزاده ابراز داشت: اعضای تعدادی از این گروه ها در مناسبت های مختلف مذهبی اقدام به ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر می كنند.
وی گفت كه وجود منكرهای متعدد در لایه های مختلف جامعه سبب شده امر به معروف و نهی از منكر اثرگذاری لازم را نداشته باشد و به همین دلیل نیز برخی ها اعلام می كنند اقدام چندانی برای ترویج این 2 فریضه مهم دینی در سطح جامعه انجام نشده است.
علیزاده اظهار داشت: آنچه به ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه كمك می كند خردجمعی، هماهنگی و وحدت رویه به ویژه بین مسئولان اجرایی و نقش آفرینی رسانه هاست.

** مردم محوری؛ جوهره اصلی امر به معروف و نهی از منكر
معاون تشكل های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت كه جوهره اصلی امر به معروف و نهی از منكر بر عهده مردم بوده و در اصل هشتم قانون اساسی و ماده هشتم قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منكر نیز به نقش مردم در این راستا اشاره شده است.
سید عبدالصفا نجاتی اظهار داشت: مردم می توانند در ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر فعال بوده و اثرگذاری بیشتری داشته باشند و مانع گسترش منكرها در جامعه شوند.
وی با اشاره به اینكه امر به معروف و نهی از منكر عامل دفاع از خوبی ها و مقابله با بدی هاست، افزود كه مردم ایران همانگونه كه انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند باید با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منكر از این انقلاب پاسداری كنند زیرا گناه و فساد ارزش های نظام را آتش می زند و از بین خواهد برد.
نجاتی بیان كرد: 2 هزار نفر از اعضای هیأت های مذهبی، كانون های فرهنگی و هنری مساجد، تشكل های مردم نهاد، اصناف و بازاریان كهگیلویه و بویراحمد در قالب 170 گروه و شورا برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر در این استان ساماندهی شده و آموزش های لازم را فراگرفته اند.

**محدود نشدن امر به معروف تنها به مسایل عبادی و اعتقادی
معاون مشاركت های مردمی ستاد احیای امر به معروف ونهی از منكر كهگیلویه وبویراحمد تصریح كرد: محدودیت و محصور كردن این امر الهی و اجتماعی تنها به برخی مسایل عبادی و اعتقادی بزرگترین آفت و آسیب فرا روی آن است.
نجاتی محدود نگری و كم اطلاعی مردم نسبت به مبانی امر به معروف و نهی از منكر و روش های صحیح عمل به آن از مهمترین دلایل كمرنگ بودن پیامدهای مثبت تذكر لسانی در راستای احیای این فریضه دانست و ابراز داشت: عرصه امر به معروف و نهی از منكر گسترده بوده و نباید تنها مختص عفاف، حجاب و یا مسائل مذهبی و عبادی باشد زیرا چنین امری نوعی ظلم در حق این 2 فریضه مهم دینی خواهد بود.
وی تصریح كرد كه فریضه امر به معروف و نهی از منكر یكی از بنیانی ترین، باشكوه ترین و مترقی ترین آرمان های دینی و اجتماعی در جامعه است كه باید بتوان با رفع برخی آسیب ها و شناخت شیوه ها و راهبردهای عملی آن زمینه همگانی شدن و نهادینه كردن بیش از پیش آن را به ویژه در این دنیای پرآشوب كنونی فراهم كرد.
نجاتی عنوان كرد كه نا آگاهی مردم و كم كاری برخی مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیان اهمیت و ضرورت فریضه امر به معروف و نهی از منكر یكی از دلایل مهم تضعیف آثار و نتایج مثبت تذكر لسانی در این استان است.
وی گفت كه رعایت نشدن شرایط امر به معروف و نهی از منكر توسط مردم و یا مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد آثار مخرب و زیانباری به دنبال داشته و این 2 فریضه مهم دینی برای اثرگذاری هر چه بیشتر باید با روش های صحیح انجام شود.

** ضرورت حمایت های بیشتر قضایی از آمران
مسئول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان بویراحمد نیز گفت كه باید در كنار ترغیب مردم، مسئولان اجرایی و آمران به معروف و ناهیان از منكر برای ترویج این 2 فریضه مهم دینی موضوع تنبیه افراد خاطی و هنجارشكن نیز مدنظر باشد.
حجت الاسلام كمال فتاح زاده اظهار داشت: باید بیش از پیش زمینه و شرایط برای فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منكر در سطح كشور و استان كهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.
وی افزود كه هنوز اهمیت و ضرورت فریضه امر به معروف و نهی از منكر به طور كامل و به عنوان یك فرهنگ بین مردم و مسئولان اجرایی كهگیلویه وبویراحمد جا نیفتاده و نهادینه نشده است.

** ضروت ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منكر
حجت الاسلام فتاح زاده بیان كرد: برخی نهادهای فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه های علمیه در زمینه ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر در این استان باید بیشتر تلاش كنند.
وی عنوان كرد كه امام خمینی (ره) در اوایل پیروزی انقلاب دستور تشكیل وزارت امر به معروف و نهی از منكر را صادر كردند اما به دلیل مطرح شدن برخی مسائل بی پایه و اساس از جمله ترویج خشونت در جامعه تشكیل نشد.
حجت الاسلام فتاح زاده ابراز داشت: این وزارتخانه در صورت تشكیل و فعالیت همچون پلیس راهنمایی و رانندگی برای اجرای قوانین امر به معروف و نهی از منكر اقدام كرده و به طور عملی وارد عرصه می شد.
وی گفت كه باید حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منكر در كشور و استان كهگیلویه و بویراحمد بیشتر وملموس تر باشد و به همین دلیل نیز هم اینك نوعی ترس بین آنها برای عمل به این 2 فریضه مهم دینی وجود دارد.

** جذب 600 خواهر برای ترویج فریضه امر به معروف
مسئول واحد خواهران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان بویراحمد نیز گفت كه منكرهای متعددی در جامعه وجود دارد اما بدحجابی و بدپوششی از نمونه های بارز آنهاست و عامل بروز دیگر آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز به شمار می روند.
سید فاطمه زهرا كریمی اظهار داشت:حدود 600 خواهر در 2 سال گذشته تاكنون برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر در شهر یاسوج جذبشده كه از این تعداد 180 نفر آموزش های لازم را فرا گرفته و در گروه های 10 نفره ساماندهی شدند.
وی افزود كه سال 1394 تاكنون و در هر كدام از روزهای هفته 2 گروه از این گروه های 10 نفره با حضور در مكان های شلوغ و پرتردد شهر یاسوج اقدام به تذكر لسانی همراه با رعایت شرایط لازم می كنند.
كریمی بیان كرد: در مناسبت هایی از سال شامل دهه محرم فعالیت این گروه های 10 نفره در شهر یاسوج بیشتر می شود.
وی عنوان كرد كه تابستان سال گذشته نمایشگاه امر به معروف و نهی از منكر در پارك ساحلی یاسوج دایر شد و این گروه های 10 نفره نیز با حضور مستمر در آن اقدام به تذكر لسانی كردند.
كریمی ابراز داشت: تعدادی از اعضای این گروه های 10 نفره به طور نامحسوس در بازار شهر یاسوج حضور یافته و تخلفات صنفی از جمله فروش لباس های نامناسب را به مغازه داران تذكر می دهند.
گزارشگران: حمید جهان و منصور زرگر** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
3016/8005