۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82548487
T T
۰ نفر
شوراي شهر شيشه‌اي!

كرمانشاه- ايرنا- شهر يك ميليون نفري كرمانشاه تاكنون چهار دوره شوراي شهر را تجربه كرده اما كارنامه اين 16 سال آنقدر اميدوار كننده نبوده كه برخي مدعي‌اند، شوراي شهر خودش به يكي از موانع پيشرفت و عمران كرمانشاه تبديل شده است.

هنوز اعتراض‌ها و حرف و حديث‌ها در باره نحوه ورود برخي منتخبان شوراي پنجم شهر كرمانشاه داغ است و كار آنقدر بالا گرفته كه فرمانداري همچنان در حال بازشماري آراست اما دغدغه شهروندان، مهمتر و ريشه‌اي از تخلفات انتخاباتي است.
اين اعتقاد در بين بخش زيادي از شهروندان كرمانشاه ريشه دوانده كه شوراي شهر، برنامه مدون و شفافي براي مديريت و عمران شهر ندارد و در نبود نظارت كافي و مستمر، زمينه زد و بند و پيگيري منافع شخصي و گروهي در آن كاملا مهياست.
گويا شوراي شهر به يك شركت سهامي و هيات مديره شهرداري تبديل شده و چون برنامه مدون و روشني هم براي اداره و توسعه شهر وجود ندارد، هر عضو آن براساس تشخيص شخصي و نه منافع عمومي، تصميم گيري مي كند.
شايد به همين دليل است كه با وجود حضور پرشور كرمانشاهي‌ها در انتخابات رياست جمهوري، 11 منتخب شوراي شهر با آراي 20 تا 40 هزار نفري مجوز ورود به شوراي شهر يك ميليوني كرمانشاه را كسب كرده اند و شهروندان بسياري يا راي نداده و يا ترجيح داده اند به يك يا 2 نفر بيشتر راي ندهند.
در اين شرايط ديگر تخصص، شناخت مشكلات و برنامه چندان مهم نيست و هر نامزدي كه شهرت، پايگاه قومي- قبيله اي و ثروت كافي داشته باشد، به راحتي بيشتر از 20 هزار راي لازم را براي ورود به شوراي شهر كسب خواهد كرد.
ريشه اين وضعيت نامطلوب را بايد در پايه و زيربناي نظام شورايي شهر جستجو كرد؛‌ جايي كه 'نظام شورايي' بدون هيچ مقدمه و كمترين آزمون و خطايي به يكباره و به صورت سراسري به اجرا گذاشته شد.
شايد دست كم اگر در پايان هر دوره شوراي شهر، ‌نواقص و موانع آن بررسي و اصلاح مي شد، ‌اكنون وضعيت به مراتب بهتر و شورا مردمي‌تر از مقطع كنوني بود.
انتظار انجام چنين كاري حتما نيازمند يك عزم ملي و ورود دولت و مجلس است و زمينه سازي براي آن نيز زمانبر است اما بي شك در كوتاه مدت هم مي توان به اصلاحاتي فوري و موثر دست زد و افق هاي روشن تري را مقابل شهر كرمانشاه گشود.
شايد مهمترين و ضروري ترين كارهاي قابل انجام را كه اكنون مي توان در شهر يك ميليوني كرمانشاه پيگيري كرد، بتوان ‌اينگونه برشمرد:
- برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي منتخبان با هدف اصلاح نگاه شخصي و تك بعدي سابق به شوراي شهر، قوانين پيرامون آن، انتظارات عمومي و لزوم پاسخگويي مستمر
- تشكيل تيمي از نخبگان مديريت شهري با هدف بررسي و تدوين نقاط قوت و اقدام هاي موثر شوراهاي نمونه كشور و بومي كردن آن براي استفاده در كرمانشاه. اين تيم به عنوان بازوي مشورتي در كنار شورا بماند و در تصميمات مهم ياري‌گر منتخبان باشد.
- نظرخواهي از مردم و نخبگان شهر در باره اولويت ها و مهمترين ‌آسيب هاي شهري، راهكار رفع آنها و شيوه هاي هم افزايي و جلب مشاركت شهروندان و ساير نهادهاي عمومي و دولتي و در نهايت تدوين و بكارگيري برنامه‌ريزي‌شده اين ديدگاه ها
- نظارت برنامه محور بر عملكرد شهرداري و الزام شهردار به پاسخگويي روشن و عمومي در قبال اقدامات شهرداري
-هماهنگي عملياتي با استانداري، فرمانداري و ساير ادارات دخيل در مديريت شهر كرمانشاه با هدف جلوگيري از موازي‌كاري و ايجاد يك وحدت رويه.
-اعمال نظارت دقيق استانداري بر عملكرد شورا، پايش دائمي تصميمات آن و ارائه گزارش هاي فصلي از عملكرد اعضا به مردم.
بي شك بدون نظارت و همكاري استانداري و فرمانداري كرمانشاه اين چند راهكار به جايي نخواهد رسيد و چه بسا نتيجه عكس هم بدهد.
اما در كنار اين اقدام هاي ضروري، اتاق جلسات اعضاي شوراي شهر در ساختمان آجري سبزه ميدان بايد به يك 'اتاق شيشه اي و شفاف' تبديل شود تا مردم در جريان كم و كيف هر آنچه در آن مي گذرد، باشند.
براي تحقق اين كار، پيشنهاد مي شود كه مشروح همه جلسات اعضاي شورا غير از جلساتي كه طبق قانون محرمانه است، به صورت عمومي منتشر شود.
طبعا وقتي اعضاي شورا بدانند مردم از ريز اظهارات و تصميمات آنان مطلع مي شوند، دقت و وسواس بيشتري در موضع گيري ها خواهند كرد.
استانداري و منتخبان دوره پنجم شوراي شهر اگر پيشرفت و عمران كرمانشاه را اولويت خود مي دانند، انتظار مي رود كه براي عملياتي كردن پيشنهادهاي مذكور گام هاي عملي بردارند و پيشقدم شوند.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسي ** انتشاردهنده:علي مولوي