۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82548287
T T
۰ نفر
آغاز سفر' مودی'به چهار كشور اروپایی/برلین نخستین ایستگاه

دهلی نو-ایرنا- 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند روز دوشنبه سفر یك هفته ای خود را به چهار كشور اروپایی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش مبادلات تجاری از برلین پایتخت آلمان آغاز كرد.

به گزارش ایرنا،'مودی' پس از آلمان برای گفت وگو با مقامات عالیرتبه اسپانیا،فرانسه و روسیه راهی این كشورهای مهم و تاثیر گذار قاره سبز می شود.
نخست وزیر هند امروز -دوشنبه - قرار است در آلمان با 'آنگلا مركل' صدر اعظم و 'فرانك والتر اشتاین مایر' رئیس جمهوری آلمان دیدار كند.
'مودی' پیش از سفر به آلمان در دهلی نو اظهار كرد من و صدر اعظم آلمان یك نقشه راه برای گسترش همكاری های دو كشور در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، امنیت و مبارزه با تروریسم، نوآوری، علم و فن آوری، توسعه مهارت ها ، زیر ساخت های شهری، حمل و نقل هوایی و ریلی ، انرژی پاك، همكاری های توسعه ای، بهداشت و طب جایگزین ترسیم خواهیم كرد.
نخست وزیر هند از آلمان به عنوان یك همكار ارزشمند یاد كرد و افزود:مهارت ها و تجارب آلمان می تواند به هند در راستای دستیابی به رشد و توسعه پایدار كمك كند.
قرار است 'مودی' و 'مركل' با سران اقتصادی و تجاری دو كشور در برلین دیدار كنند.
نخست وزیر هند سه شنبه آلمان را به سوی مادرید برای گفت وگو با مقامات اسپانیا ترك می كند.این نخستین سفر نخست وزیر هند به اسپانیا در سه دهه گذشته محسوب می شود.
وی در این سفر با 'فیلیپ ششم' پادشاه و 'ماریانو راجوی' رئیس جمهوری اسپانیا دیدار و گفت و گو می كند.
نخست وزیر هند در خصوص سفر به اسپانیا خاطرنشان كرد هند و اسپانیا در این سفر، راههای گسترش و تعامل دوجانبه به خصوص در حوزه های اقتصادی ،مسائل بین المللی و نگرانی مشترك بویژه در زمینه تروریسم را بررسی خواهند كرد.
وی افزود: هند خواهان حضور فعال صاحبان صنایع اسپانیا در پروژه های مختلف هند از جمله زیرساخت ها، شهرهای هوشمند، اقتصاد دیجیتال، انرژی های تجدید پذیر، دفاع و گردشگری است.
'مودی'در سومین مرحله این سفر اروپایی 31 می/10 خرداد برای شركت در هجدهمین نشست سالانه هند و روسیه به سن پترزبورگ سفر می كند.
او در حاشیه این نشست با 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو می كند.
نخست وزیر هند در خصوص سفر به روسیه اظهار كرد من در دیدار با 'پوتین' رئیس جمهوری روسیه مذاكرات فشرده ای را در خصوص افزایش همكاری های دو كشور خواهم داشت.
وی تصریح كرد در این سفر در دیدار با مقامات مناطق مختلف روسیه زمینه افزایش تعامل دوجانبه و منطقه ای فراهم می شود.
روسیه بزرگترین شریك نظامی هند است. دو كشور در زمینه انرژی هسته ای دارای روابط گسترده ای هستند.
نخست وزیر هند در آخرین مرحله سفر اروپایی خود 2 ژوئن /12 خرداد برای گفت وگو با مقامات فرانسوی وارد پاریس می شود.
مودی،فرانسه را از همكاران راهبردی مهم هند دانست و تصریح كرد در دیدار با رئیس جمهوری جدید فرانسه در خصوص مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر می شود.
وی، اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل و عضویت دائم هند در این شورا، مبارزه با تروریسم، همكاری در خصوص پدیده گرمایش زمین و اتحاد بین المللی در زمینه انرژی خورشیدی را ازجمله محورهای گفت وگو با رئیس جمهوری فرانسه عنوان كرد.
فرانسه نهمین كشور بزرگ سرمایه گذار در هند است و همكاری گسترده ای با دهلی نو در زمینه های دفاعی ،فضا،انرژی هسته ای و تجدید پذیر، توسعه شهری و راه آهن دارد.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد