زنگنه: مخالفان قراردادهای جدید به مردم ضربه زدند

تهران- ایرنا - وزیر نفت از تداوم سیاست های نفتی كنونی در دولت دوازدهم با قدرت و استحكام بیشتر خبر داد و گفت: برخی افراد با مخالفت بدون علت و بیهوده با اجرای قراردادهای جدید نفتی، كشور را عقب انداختند و به مردم ضربه زدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بیژن زنگنه» امروز (چهارشنبه) در مراسم امضای قرارداد ساخت لوله‌های سی.آر.آ (لوله مقاوم در برابر خوردگی) افزود: زمان برگزاری انتخابات مشاهده كردم علت اینكه برخی تا این اندازه با اجرای این قراردادها مخالفت می كردند چه بود؛ آنها پیش از این با قراردادها مخالفت می كردند تا بتوانند در زمان انتخابات بگویند «دیدید هیچ كاری نكردید، دیدید برجام هیچ فایده ای نداشت».
وزیر نفت افزود: البته برخی دلسوزانه، نقدهایی را وارد می كردند كه آنها را پذیرفتیم و اصلاح كردیم كه نشان می دهد اهل لجبازی نیستیم.
زنگنه اضافه كرد: برخی گفتند 55 بار قراردادهای نفتی اصلاح شد؛ در حالی كه اینگونه نبود و شماره 55 مربوط به شماره گذاری پرونده بود نه شمار اصلاح این قراردادها.
وی گفت: ما پاسخ حرف هایی را كه زدند خواهیم داد تا در حافظه مردم باقی بماند. كسانی را كه حرف های خلاف زدند، رها نمی كنیم.
وزیر نفت تاكید كرد فهم و شعور مردم بزرگ ترین سرمایه ماست و مردم باید بدانند چه كسی به آنها راست و چه كسی دروغ می گوید.
زنگنه ادامه داد: وزارت نفت، اجرای قراردادهای ساخت داخل و توسعه میدان های نفت و گاز با اولویت میدان های مشترك را ادامه می دهد.
این مسوول با اشاره امضای قرارداد ساخت لوله‌های سی.آر.آ گفت: این قرارداد را می توانستیم حدود 10 روز پیش به امضا برسانیم اما به دلیل انتخابات به تاخیر افتاد.
وزیر نفت افزود: از یك سو، امضای چنین قرارداد مهمی در هیاهوی انتخابات، به حاشیه می رفت و از سوی دیگر امكان داشت برخی بگویند به سبب انتخابات و تبلیغات این قرارداد امضا شده است.
زنگنه به سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر، اشاره كرد و گفت: صدها هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم شد تا عزت ملت ایران حفظ شده و روی پای خود بایستیم.
وی تاكید كرد در انتخابات اخیر ملت ایران بار دیگر عزت خود را نشان داد و افزود: ملت ایران، انتخاب بزرگی را انجام داد كه فراتر از انتخاب رئیس جمهوری بود.
به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی (در چهار حوزه) بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار و از میان چهار نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، «حسن روحانی» 57 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
وزیر نفت اضافه كرد: ما هر روز از بركات برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) استفاده كرده و به دنبال تعامل با دنیا هستیم.
وی یادآور شد: بسیاری می گفتند پس از رفع تحریم ها، حمایت از ساخت داخل فراموش می شود اما ما پاسخ می دادیم داخلی سازی تجهیزات با رفع تحریم ها امكانپذیر است.
به گفته وی، با ساخت لوله های مغزی سی.آر.ای افزون بر تامین نیاز داخل، امكان صادرات این محصول به كشورهای منطقه نیز وجود دارد.
زنگنه به برنامه وزارت نفت برای تولید 10 گروه كالایی صنعت نفت اشاره كرد و بیان داشت: چند گروه دیگر هنوز باقی مانده است كه به داخلی سازی آنها اقدام كنیم.
وزیر نفت یادآوری كرد: در صنعت نفت كالاهای زیادی كاربرد دارد، اما وزارت نفت 10 گروه كالایی اصلی و پرمصرف را داخلی سازی كرده است.
وی تاكید كرد ما روی ساخت داخل، حساسیت داریم و افزود: باید از شرایط فراهم شده استفاده كنیم.
به گزارش ایرنا، قرارداد ساخت لوله‌های سی.آر.آ به ارزش تقریبی 550 میلیون یورو میان شركت ملی نفت ایران و كنسرسیوم اسپانیایی- ایرانی امروز (چهارشنبه) امضا شد.
این قرارداد با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شركت ملی نفت، سفیر اسپانیا در ایران و مدیران شركت «توباچك» اسپانیا امضا شد.
این قرارداد را «رامین قلمبر» مدیر پشتیبانی ساخت و تامین كالای شركت ملی نفت، «آنتونی آزلور » رییس هیات مدیره توباچك اسپانیا و «محمد جان نثاری» مدیرعامل فولاد اصفهان، امضا كردند.
قرارداد ساخت این لوله‎ها بخشی از طرح بومی سازی 10 گروه خانواده كالاهای صنعت نفت و پنجاه و سومین قراردادی است كه در قالب این طرح به امضا می‎رسد و زمینه انتقال فناوری ساخت این كالای راهبردی را در كشور فراهم می‎كند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود