۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82543280
T T
۰ نفر
اينوتكس 2017، نمايش شكوفايي درخت دانش بنيان

تهران– ايرنا– نمايشگاه اينوتكس (INOTEX) به عنوان يكي از مهمترين بسترهاي عرضه انواع و اقسام فناوري، نوآوري و اختراعات، از رويدادهاي سالانه اي است كه به طور حتم پنجره هاي جديدي را براي سرمايه گذاران گشوده و بازديد از آن خالي از لطف نخواهد بود، نمايشگاهي كه بيانگر شكوفايي نهال دانش بنيان در كشور است.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري(INOTEX2017) روز سه شنبه با حضور بيش از 300 شركت داخلي و خارجي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافت، نمايشگاهي كه به همت پارك فناوري پرديس و با پشتيباني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از دوم تا پنجم خردادماه جاري با هدف تعريف همكاري‌هاي بين‌المللي فناوري ‌و ارتقاي توان فناورانه شركت‌هاي ايراني و با حضور جمعي از صاحبان فناوري، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلي و خارجي داير خواهد بود.

**اينوتكس (INOTEX) چيست؟
نمايشگاه اينوتكس (INOTEX) در واقع بستري براي تبادل فناوري و سرمايه گذاري است و در طول برگزاري آن ابزارهاي مختلفي براي مذاكره و همكاري بين شركت هاي داخلي و خارجي به كار گرفته مي شود.
اينوتكس را مي توان محملي براي تعامل ميان صاحبان نوآوري و فناوري با سرمايه گذاران، تجاري سازي دستاوردهاي مبتكران و مخترعان و حلقه بين عرضه و تقاضا دانست.
بر اين اساس، فن بازار ملي ايران يكي از نقش هاي پررنگ در جريان برگزاري رويدادهاي داخلي نمايشگاه را عهده دار است؛ امسال در يك پاويون 45 اختراع منتخب آماده واگذاري به سرمايه گذاران عرضه مي شود و در رويدادي ديگر نيز 15 دانش فني ارائه شده از سوي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي به صنعتگران ارائه خواهد شد.

** فعالان حاضر در نمايشگاه اينوتكس (INOTEX2017)
بيش از 50 شركت دانش بنيان و نوآور داخلي، 17شركت نوآور از 10 كشور خارجي، 50 استارتاپ و 10شتاب دهنده در ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) حضو دارند.
پارك فناوري پرديس وابسته به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين دوره از نمايشگاه نسبت به دوره هاي پيشين تلاش كرده تا تجمع كاملي از اعضاي اكوسيستم نوآوري در كشور را گرد هم آورد، براي اين منظور در طبقه همكف سالن ميلاد 50 استارتاپ ايراني و 16 استارتاپ ايرانيان خارج از كشور جايگاه هاي ويژه اي را در اختيار دارند تا بتوانند در طول 4روز نمايشگاه علاوه بر معرفي خود به بازديدكنندگان و بازار، شانس خود براي يافتن سرمايه گذار را امتحان كنند.
در بخشي از نمايشگاه 10 غرفه نيز براي شتابدهنده هاي مطرح در نظر گرفته شده است و آنها با گفتگو با شركت كنندگان و ايده پردازان، درصدد جلب حمايت و همراهي افراد خلاق علاقمند به راه اندازي استارتاپ هستند.
اما در طبقه فوقاني ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) تعدادي از شركت هاي موفق دانش بنيان ايراني و خارجي دستاوردهاي نوآورانه خود براي توسعه اكوسيستم نوآوري كشور ارائه كرده اند.
در اين رويداد، 17شركت از كشورهاي مختلف دنيا مانند چين، اتريش، تركيه، روماني و روسيه به منظور مشاركت و همكاري با نوآوران ايراني حاضر شده اند.

**اختراعات و طرح هاي مبتكرانه منتخب آماده سرمايه گذاري
در كنار استارتاپ هايي كه براي بخش هاي مختلف خدمات رساني زندگي روزمره از جمله سرويس دهي حمل و نقل ماشين هاي سبك و سنگين و يا خدمات رساني امور منزل اپليكيشن هاي مختلفي طراحي كرده اند، يكي از بخش هاي مهم و جالب ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) پاويون عرضه مجموعه اي از ابتكارات و طرح هاي تحقيقاتي منتخب از سوي مجموعه فن بازار ملي ايران است كه به منظور بازاريابي و معرفي به سرمايه گذاران طراحي شده است.
در اين پاويون، قريب به 40 اختراع و طرح تحقيقاتي منتخب از ليست عرضه بازار دارايي فكري، طرح هاي منتخب مراكز رشد به منظور ترغيب سرمايه گذاران و حمايت مالي در معرض نمايش قرار گرفته است.

*ماشين دستي قالي بافي
روشي تازه براي بافت قالي و قاليچه دستي به وسيله قلم الكتروماكانيك، يكي از طرح هايي است كه براي سرمايه گذاري در اين نمايشگاه پيشنهاد شده است.
جمشيد ديوانگاهي مخترع اين دستگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، در خصوص ويژگي هاي اين طرح ابتكاري خود گفت: اين قلم به گونه اي است كه به راحتي در دست بافنده قرار مي گيرد، به برق شهري وصل است و توسط نخ هاي مخصوص و سوزن تعبيه شده، علاوه بر حك نمودن دقيق نقشه در بافت هم بسيار راحت تر و سريع تر از ساخته هاي سنتي كار را انجام مي دهد.
وي با بيان اين كه اين اختراع در داخل كشور مشابه ندارد، نزديك ترين دستگاه به اختراع خود را ماشين بافندگي شركت آلماني 'هافمن' دانست و گفت: اين محصول در داخل و خارج كشور داراي بازار بالقوه و قابل توجهي است.

*بالابر هيدروليكي مخصوص برداشت ميوه
يكي ديگر از طرح هاي ابتكاري است كه از سوي سيدمحسن روستا در پاويون عرضه مجموعه اي از ابتكارات و طرح هاي تحقيقاتي منتخب از سوي مجموعه فن بازار ملي ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) براي سرمايه گذاري پيشنهاد شده است.
به گفته روستا، اين بالابر به منظور برداشت انواع ميوه هاي درختي و هرس كردن شاخه درختان با ارتفاع زياد مانند درخت گردو يا درختان با ميوه هاي ريز مانند درخت زيتون و يا به منظور برداشت ميوه درختان داراي تيغ هاي برنده مانند درخت انار كه امكان دارد به انسان صدمه وارد كند و همچنين براي سهولت در سمپاشي طراحي شده است. اين بالابر به صورت دو ربع دايره روي سطح مستطيلي شكل قرار گرفته است و به تراكتور متصل مي شود.

*دستگاه تشخيص جعل در اسناد
يكي ديگر از انواع دستگاه هايي است كه براي تجاري سازي و سرمايه گذاري در اين نمايشگاه پيشنهاد شده است، اين دستگاه مدل vscr20 جهت بررسي اسناد مختلف مانند شناسنامه، گذرنامه، اسناد مالكيت، اسناد بانكي، گواهينامه، كارت ملي و اعتباري و چك ها و سفته ها به كار مي رود.
وحيد جهاني مخترع اين دستگاه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا، با بيان اين كه اين دستگاه تشخيص جعل داراي دو رقيب بسيار قدرتمند در دنيا است كه نخستين آن يك شركت انگليسي و دومين شركت نيز هلندي است، تصريح كرد: اين اختراع با برخي مدل هاي اين شركت ها قابل قياس و رقابت است.

*دستگاه جلوگيري و درمان زخم پاي ديابتي و آرتروز
يكي ديگر از ابتكاراتي است كه از سوي مجموعه فن بازار ملي ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) براي سرمايه گذاري پيشنهاد شده است.
فرهاد احدوند در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اين كه، ديابت امروز به يكي از مشكلات جوامع شهري تبديل شده است و عوارض مختص خود را به همراه دارد، افزود: يكي از شايع ترين اين عارضه ها زخم پاي ديابتي است كه سالانه هزاران بيمار ديابتي را با مشكل مواجه مي كند و بخش قابل توجهي از اين افراد ناگزير به قطع عضو مي شوند.
وي با بيان اين كه يكي از روش هاي جديد درمان زخم ديابتي روش وكيوم تراپي است، گفت: در اين روش با تسهيل خون رساني در پاها در درمان و جلوگيري از ايجاد زخم ديابتي مورد استفاده قرار مي گيرد و متاسفانه با وجود افزايش روزافزون مبتلايان به ديابت و نياز شديد بيماران به اين دستگاه، بازاري بكر و بسيار مناسب براي توليد اين دستگاه در كشور وجود دارد.

*برانكارد نيمه اتوماتيك با مكانيزم قفل شونده
اين برانكارد به منظور جابجايي بدون حركت بيماران و يكي ديگر از طرح هاي ابتكاري است كه از سوي آرمين احساني آملي در اين نمايشگاه براي سرمايه گذاري ارائه شده است.
احسان آملي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اين كه مكانيزم جمع شونده اين طرح شامل پنج پروفايل آلياژ آلمينيومي است كه براي نگهداي چهار قسمت پلاستيكي مورد استفاده قرار مي گيرد، افزود: در واقع قسمت فوقاني پلاستيك زير سر بيمار منتقل و در ادامه دو قسمت مياني از دو طرف با مكانيزم جمع شونده زير قفسه سينه و دست هاي بيمار قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: در نهايت نيز قسمت تحتاني از پايين پا تا زير لگن بيمار آمده و با يك حركت ساده توسط دستگيره ها مكانيزم قفل شده و برانكارد ثابت مي شود و استحكام بالاي پلاستيك و آلياژ آلومينيوم و وجود تسمه هايي براي محكم كردن بيمار روي برانكارد باعث جابجايي راحت و عدم تغيير شكل برانكارد مي شود.
به گفته اين مخترع جوان، جابجايي بيمار بدون نياز به حركت و بلند كردن او و جلوگيري از هرگونه وارد شدن آسيبي به بيمار، به علاوه سبك و تاشو بودن اين وسيله براي استفاده در نقاط صعب العبور و همچنين قابليت ارتقاي آن به يك تخت مراقبت، از جمله ويژگي هاي اصلي اين وسيله مبتكرانه مي باشد.

*پنجره اي با قابليت تبديل به بالكن
اين اختراع نيز در نوع خود جالب و ديدني است؛ اين طرح از سوي دو جوان دانشجوي دانشگاه بابل در مجموعه فن بازار ملي ششمين نمايشگاه فناوري و نوآوري (INOTEX2017) براي سرمايه گذاري پيشنهاد شده است.
فرزاد خان بابابي مخترع اين وسيله با بيان اين كه بسياري از منازل به دليل كمبود متراژ از داشتن بالكن محروم هستند، يادآور شد: با استفاده از اين وسيله اين مشكل برطرف خواهد شد چراكه با حذف قسمتي از ديوار اتاق و با استفاده از اين بالكن هاي متحرك حداقل دو متري مي توان از فضاي بيرون به راحتي استفاده كرد.
وي ادامه داد: در اين محصول از فولاد، نرده هاي استيل و شيشه هاي دوجداره و يك موتور استفاده شده است و هزينه ان در حالت فعلي به ازاي هر متر مربع 5 ميليون تومان است كه اگر صنعتي شود، به نصف تقليل پيدا خواهد كرد.
اين مخترع جوان گفت: اين محصول در حال حاضر در شهرهاي بابل، تهران و كيش مورد استفاده قرار گرفته است و حتي نمونه اي از اين كار براي كشور روسيه ارسال شده است.
خودرو نصب جاوه با قابليت آسان معلولان، توالت متناسب با فيزيولوژي بدن، نوشيدني انرژي زاي ارگانيك زعفراني، نانو كامپوزيت هاي پليمري پيشرفته در صنعت بسته بندي مواد غذايي، نانو فيلتر جهت تصفيه گاز ترش، پمپ آب رسان قابل نصب بر موتور سيكلت، كولر تبخيري هيدروژني، مولتي كود ارگانيك از ضايعات كشاورزي، شست و شو دهنده خودكار دهان و دندان معلولين، سيستم تغذيه برق موقت به وسيله پست هوايي سيار، دستگاه پردازنده بافتي و رنگ آميزي پاتولوژي، هماتولوژي و بافت شناسي با فناوري بازوي آزاد، تبديل تك مرحله اي متان به متانول در دما و فشار محيط و توربين آبي مجهز به ژنراتور داراي مكانيزم كاهنده سرعت سنكرون و اسپري و پانسمان تسريع كننده انعقاد خون، تنها بخشي از طرح هايي است كه در اين نمايشگاه براي سرمايه گذاري پيشنهاد شده است.
ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري (INOTEX2017) به همت پارك فناوري پرديس و با پشتيباني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از دوم الي پنجم خردادماه جاري با هدف تعريف همكاري‌هاي بين‌المللي فناوري ‌و ارتقاي توان فناورانه شركت‌هاي ايراني و با حضور جمعي از صاحبان فناوري، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلي و خارجي درحال برگزاري است.
علمي ** 1836 **
گزارش: يوسف درويشي* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر