۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82535062
T T
۰ نفر

بزرگداشت فردوسی در مادرید برگزار شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82535062
بزرگداشت فردوسی در مادرید برگزار شد

مادرید- ایرنا- مراسم بزرگداشت شاعر پارسی گو 'حكیم ابوالقاسم فردوسی' و پاسداشت زبان فارسی‌ امروز / پنجشنبه/ به همت رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و خانه آسیا، در مادرید برگزار شد .

به گزارش ایرنا ، در ابتدای این مراسم خانم «ترسا رودریگز دل آلامو» رئیس موسسه خانه آسیا در سخنانی گفت: ایرانیان خود را در اشعار فردوسی، در روایات و رویدادهای آن می‌ بینند و ما هیچ كشور دیگری را نمی‌ شناسیم كه مانند ایرانی ها به شعر عشق بورزند.
وی افزود :پس از سالها دوری از شعر ایران، معتقدم كه اكنون زمان آن رسیده كه به آن نزدیك شویم، زیرا در ایران این قطعه از پازل وجود دارد و وقتی‌ به كشورهای اطراف آن سفر می‌ كنیم، احساس می‌ كنیم كه این قطعه را كم داریم . من به تركیه و هند سفر كردم و در آنجا احساس كردم كه قطعه گمشده ما ایران است .
پس از آن «خواكین رودریگز وارگاس» استاد ایرانشناس و مترجم كتاب های مختلف ادبیات فارسی‌ به زبان اسپانیایی از اهمیت و جایگاه فردوسی در شعر و ادبیات فارسی سخن گفت .
وی اظهار داشت: فردوسی در ادبیات زبان فارسی جایگاه اساسی دارد به طوری كه او یكی‌ از چهار ستون اصلی‌ ادبیات فارسی‌ می‌ باشد و سه ستون دیگر آن سعدی، حافظ و مولانا می‌ باشند اما باید بدانیم كه نخستین ستون از این چهار ستون، خود فردوسی است .
وی تصریح كرد: از اشعار‌ قرن دهم بیشتر از دو هزار بیت باقی نمانده كه بیشتر آنها یا متعلق به رودكی است یا شهید بلخی و در مقایسه با 60 هزار بیتی كه از شاهنامه مانده، می‌ توانیم به اهمیت فردوسی پی ببریم، زیرا از طریق شاهنامه، لغات زیادی به زمان ما رسیده است.
این ایران شناس با اشاره به اهمیت شاهنامه برای سراینده آن خاطرنشان كرد: خود فردوسی از اهمیت اثر خودش آگاه بوده و آن را در خود شاهنامه نیز گنجانده است .
«خوآن آنتونیو آلوارز پدروسا» استاد زبانشناسی دانشگاه كومپلوتنسه مادرید و رئیس مركز مطالعات خاورمیانه نیز گفت: زمانی‌ كه یونانیان باستان كه منبع تمدن اروپای ما هستند با ایرانیان هخامنشی روبه رو شدند، این تلاقی به قدری مهم بود كه یونانیان از آن برای ایجاد هویت ملی‌ خود استفاده كردند .
وی افزود: در نتیجه این برخورد تمدن ها كه به عنوان یك نبرد بی‌ پایان بین شرق و غرب تعریف شده، یك فرصت طلایی به وجود آمد كه در آن دو جهان فرهنگی‌ ایجاد شدند و همدیگر را تكمیل كردند و همین موضوع موجب تولد فرهنگ غربی ما شد .
آلوارز پدروسا ادامه داد : شاهنامه، اثری است كه به هویت ملی‌ ایران پس از اسلام، معنی‌ می‌ بخشد و به گذشته ملی‌ باشكوه خود اشاره می‌ كند .
وی تصریح كرد: شاهنامه برای اهداف بسیاری به كار می‌ رود، از جمله برای پیكر بندی زبان جدید كه هویت ملی‌ را در مقابل زبان بیگانه حفظ می‌ كند، برای تقویت ایده گذشته امپراتوری و احیای داستان های اسطوره ای كه از سوی فرهنگ باستانی ایران در زمان هخامنشیان ایجاد و توسط طبقات روحانی حفظ شد.
«لائورا كاسترو» استاد مطالعات قرون وسطی دانشگاه كومپلوتنسه مادرید نیز در مورد مشروعیت قدرت در ایران از طریق شاهنامه و ادبیات به عنوان ابزار سیاسی صحبت كرد .
اروپام *4*491**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری