۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 82534495
T T
۰ نفر

رشد 314 درصدی در ترانزیت ریلی در مسیر سرخس -رازی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 82534495
رشد 314 درصدی در ترانزیت ریلی در مسیر سرخس -رازی

مشهد-ایرنا- مدیر كل راه آهن خراسان گفت: جابه جایی بار در كریدور ترانزیتی از پایانه سرخس در مرز تركمنستان تا گمرك رازی در مرز تركیه از ابتدای سال جاری تا كنون نسبت به مدت مشابه پارسال 314 درصد رشد داشته است.

محمد هادی ضیایی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این بازه زمانی 9 هزار و708 تن كالا در كریدورریلی سرخس-رازی جابجا شده است كه در مدت مشابه سال قبل این مقدار دو هزار و 345تن بوده است.
وی اظهار كرد :از ابتدای سال 96 تا 18 اردیبهشت ماه جاری هشت هزار تن كود شیمیایی از تركمنستان به مقصد تركیه حمل شده است كه این رقم در مدت مشابه پارسال هزار و430 تن بوده است كه نشانگر رشد 458 درصدی است.
وی ادامه داد:از سوی دیگر در همین بازه زمانی هزار و 700 تن بار از تركیه به مقصد تركمنستان حمل شده كه نسبت به مدت مشابه 81 درصد رشد داشته كه عمده محموله های ترانزیتی آن شامل صفحات چوبی، كنجاله دانه های روغنی، تجهیزات سرد كننده و لوازم برقی است.
وی اعطای 50 درصد تخفیف در هزنیه حمل و نقل ریلی در مسیر سرخس- رازی را یادآور شد و گفت: اعطای این تخفیف به كلیه كالاها در این كریدور ترانزیتی،‌ موجب رشد چشم گیر حمل بار در این محور شده است.
مدیركل راه آهن خراسان ضمن بیان اهمیت كریدور ترانزیت ریلی سرخس- رازی گفت: كشور ما با توجه به قرار گرفتن در كریدور تراسیكا (آسیای مركزی و تركیه) نقطه اتصال كشورهای آسیای میانه به حاشیه دریای سیاه و منطقه قفقاز و در نتیجه به شرق اروپا می‌باشد كه می‌توان با سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی باعث رونق تجارت و افزایش درآمدهای ترانزیتی در كشور شد.
از مجموع 10 هزار كیلومتر ظرفیت شبكه ریلی ایران، هزار و 400 كیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
مطابق آمار 85 درصد ترانزیت ریلی كشور از ایستگاه بین المللی سرخس انجام می شود.
شهرستان سرخس واقع در شمال شرقی استان خراسان رضوی درر كنار مرز ایران و جمهوری تركمنستان واقع شده و مركز آن ۱۸۰ كیلومتر با مشهد فاصله دارد.
مرز رازی یا گمرك رازی خوی در بخش قطور شهرستان خوی در مرز ایران با تركیه واقع شده است.
3221/6012خبرنگار:ناصراسدزاده هروی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی