۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82527800
T T
۰ نفر
كنفرانس بررسي آينده عراق در تركيه، بعد از نشست عربي – آمريكايي برگزار مي شود

بغداد-ايرنا- تركيه متعاقب نشست موسوم به 'عربي – اسلامي – آمريكايي' كه قرار است در 21 ماه مي جاري در رياض برگزار شود، مصمم است كنفرانس ديگري درباره آينده عراق بعد از داعش برگزار كند كه عراقي ها نسبت به نيات و اهداف آن ترديدهاي جدي دارند.

به گزارش ايرنا، 'رعد الدهلكي' از اعضاي فراكسيون اتحاد قواي اهل سنت در پارلمان عراق امروز شنبه به خبرگزاري 'المعلومه' عراق گفته است كه دومين كنفرانس بررسي آينده عراق در تركيه، بعد از كنفرانس عربي – اسلامي – آمريكايي در ماه جاري ميلادي برگزار مي شود.
وي اضافه كرد كه علاوه بر كنفرانس تركيه، قرار است متعاقب آن يك كنفرانس ديگر درباره آينده عراق در بروكسل بلژيك برگزار شود.
الدهلكي كه از نمايندگان اهل سنت در پارلمان و از منتقدان اين گونه كنفرانس هاي خارجي درباره آينده عراق است، تصريح كرده است كه هنوز جزييات كنفرانس تركيه و سازو كارها و حاميان آن مشخص نشده است.
اظهارات الدهلكي در حالي عنوان شده، كه گزارش هايي در بغداد امروز شنبه منتشر شد كه حاكي است رهبران سياسي اهل سنت در داخل فراكسيون اتحاد قوا به شدت بر سر كسب حمايت تركيه و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس (عربستان و قطر) با هم رقابت مي كنند.
براساس اين گزارش، 'سليم الجبوري' رييس پارلمان و 'اسامه النجيفي' معاون رييس جمهوري دو قطب اين رقابت درون گروهي را تشكيل مي دهند كه هر طرف تلاش مي كند خود را به عنوان رهبر سياسي اهل سنت عراق معرفي كرده تا حمايت عربي و تركيه اي را براي انتخابات آينده به دست بياورد.
اين درحالي است كه النجيفي در 21 آوريل 2017 اعلام كرده بود كه دو كنفرانس با حضور رهبران سياسي اهل سنت عراق قرار است در آينده در بغداد و آنكارا برگزار شود.
كنفرانس دوم تركيه ششمين كنفرانس، بعد از سلسله كنفرانس هايي است كه از 2014 تا به امروز با حمايت عربستان، قطر، اردن و تركيه براي سازماندهي سياسيون سني و نهادينه كردن قضيه ايجاد اقليم سني در عراق برگزار مي شود.
اين كنفرانس ها كه به شدت با مخالفت هاي داخلي مواجه شده، آخرين بار در هشتم مارس 2017 در تركيه و قبل از آن در ژنو سوييس در 16 فوريه 2017 برگزار شد.
برادران النجيفي (اسامه و اثيل استاندار سابق نينوا)، طارق الهاشمي معاون سابق رييس جمهور و متهم به تروريسم، رافع العيساوي وزير دارايي سابق و متهم به تروريسم، خميس الخنجر رييس پروژه عربي عراق و جمعي از سركرده هاي حزب منحله بعث و تعدادي از روحانيون تندرو سلفي عراق به همراه برخي نمايندگان اهل سنت در پارلمان عراق، از مهمترين چهره هاي حاضر در تمامي اين كنفرانس ها هستند.
پارلمان عراق در 30 آوريل 2017 طي مصوبه اي، هرگونه حضور شخصيت ها و مسوولان عراقي را در كنفرانس هاي خارجي كه به امنيت ملي عراق آسيب مي رساند، ممنوع اعلام كرده بود.
خاورم *4*353*1770*

سرخط اخبار جهان