۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82527634
T T
۰ نفر

بهره برداري 1350 طرح عمراني در البرز از سوي دولت يازدهم

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82527634
بهره برداري 1350 طرح عمراني در البرز از سوي دولت يازدهم

كرج –ايرنا – معاون هماهنگي امور عمراني استاندار البرز گفت كه يكهزار و 350 طرح عمراني از سوي دولت يازدهم در اين چند سال فعاليت در البرز به بهره برداري رسيده است.

به گزارش ايرنا، خسرو ارتقايي روز شنبه درنشست خبري با اصحاب رسانه استان، افزود: هزار ميليارد تومان در سفر رئيس جمهوري به طرح هاي مختلف اختصاص يافت و در اين چند سال فعاليت دولت يازدهم نيز بالغ بر هزار و 350 طرح با اعتبار سه هزار و 600ميليارد تومان دراين استان افتتاح شده است.
وي با اشاره به جمعيت بالا و محدوديت سرزميني اين استان ادامه داد: مسائل زيست محيطي در البرز بسيار حائز اهميت است و اين مهم مورد توجه دولت قرار گرفته است.
ارتقايي افزود: 408 ميليمتر درسال آبي گذشته يعني از مهر 95 تا كنون بارندگي داشتيم كه هنوز نسبت به سال قبل عقب تر هستيم، ولي نسبت به متوسط بلندمدت بارش ها 10 درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: سدهاي طالقان و اميركبير هر دو در مرز پرشدن هستند، در سد اميركبير (كرج) يك ماه است رهاسازي آغاز شده و براي كشاورزي و تغذيه پايين دست استفاده مي شود.
ارتقايي گفت: دو اقدام مهم حفظ و احياء باغ سيب و كاخ مرواريد صورت گرفته و در فهرست آثار ملي ثبت شده است. موضوع باغ سيب كرج به شوراي عالي شهرسازي براي تفكيك بين شهرداري و بنياد مستضعفان رفته بود و درسفر رئيس جمهوري با قاطعيت مورد بررسي قرار گرفت و نتيجه بخش هم بود.
وي اضافه كرد: اين موضوع يك حركت مهم در جهت حفظ فضاي سبز و محيط زيست بود و با تصميم شجاعانه، همكاري بنياد مستضعفان همراه با توافق دانشگاه علامه 340 هكتار به عنوان فضاي سبز ذخيره گاه حفظ طراوات و افزايش كيفيت هواي كلانشهر كرج شد.
معاون استاندار البرز ادامه داد: كاخ مرواريد كه مجوزهاي كميسيون ماده پنج و تغيير كاربري براي آن داده شده بود با پيگيري ها متوقف شد، البته مسائل حقوقي آن قابل پيگيري است و بايد دنبال كنيم، هرچند هر دو مورد به عنوان اثر ملي ثبت شده اند.
ارتقايي خاطرنشان كرد: دو حركت زيست محيطي درمناطق جنوبي كرج نيز داشتيم كه شامل هزار هكتار اراضي شمال غرب كرج براي درختكاري از منابع ملي در اختيار شهرداري قرار گرفت كه در 500 هكتار كاشت شده است كه در كيفيت آب و هوايي موثر است.
وي افزود: حركت ديگر كاهش دو ميليون تن مصرف مازوت نيروگاه منتظر قائم بود كه همراه با تلاش هايي كه از قبل انجام شده بود، در سفر رياست جمهوري براستفاده نشدن آن تاكيد شد.
معاون امور عمراني استاندار البرز يادآورشد: اقدامات اوليه را براي پسماند داشته ايم. 1700 تن زباله در حلقه دره به صورت نامناسب جمع آوري مي شود و با توجه به اين وضعيت نمي توان دفن بهداشتي را داشت چراكه بخشي كه كارخانه كمپوست تعطيل شده است.
وي افزود: اكنون 100هكتار براي زباله هاي صنعتي و خطرناك پيش بيني شده و با مكان يابي صورت گرفته به زودي سندي به عنوان مطالعات راهبردي در سند پسماند استان البرز را براي زباله هاي خطرناك و خانگي به تصويب مي رسانيم.
معاون استاندار البرز گفت: در حوزه مسكن مهر نيز 18 هزار واحد مسكن در ابتداي دولت يازدهم بهره برداري شده بود كه دراين دولت 45 هزار واحد آماده بهره برداري شده است.
وي ادامه داد: در واقع سه برابر در اين دولت آماده شده و در بخش آب 5 ميليون مترمكعب از سد طالقان براي شهر هشتگرد اختصاص يافت و دستگاه مجري آب منطقه اي موظف شده تا فصل گرما بتواند اين پنج ميليون مترمكعب را با ايجاد تصفيه خانه و خط انتقال به شهر جديد برساند.
ارتقايي گفت: به دنبال برگشت 100 ميليون متر مكعب پساب تهران بوديم كه با 30ميليون متر مكعب آن موافقت شد.
وي اضافه كرد: دربخش توسعه روستايي نيز 160 ميليارد تومان اعتباري به دهياري ها براي بهسازي، جدول كشي، فضاي سبز اختصاص يافت كه همراه با اين بخش توسعه روستايي طرح يكپارچه املاك كشور سيماك را در 227 دهياري راه اندازي كرديم تا ابتداي دولت 10هزار سند روستايي صادرشده بود كه امروز به 18 هزار تا رسيده است.
وي ادامه داد: اعتبارات قابل توجهي از طريق بانك سينا و پست بانك در استان بالغ يك ميليارد تومان كه درصدي محقق شده است در تلاش براي تسهيلات اشتغالزايي در روستاها هستيم.
معاون استاندار البرز گفت: در تعطيلات نوروزي 29ميليون تردد داشتيم. بيمارستان صحرايي در فرديس استقرار يافت. اقدام مهم ديگر هم استقرار خدمات هوايي در اورژاس استان البرز بود كه در جهت تقويت هرچه بيشتر بخش مديريت بحران بوده است.
ارتقايي درادامه به بحث مهم انتخابات پرداخت و افزود: 109 نفر اعضاي شورا در 17 شهر استان براي پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي انتخاب مي شوند و پيش بيني شده كه 13 نفر در شوراي شهر كرج خواهند بود .
وي افزود: در روستاها هم بالغ بر 261 روستا كه 800 نفر اعضاي شوراي اسلامي در پنجمين دوره انتخابات شوراها خواهيم داشت و فرديس نيز با 9 نفر نماينده شورا فعاليت خود را آغاز مي كند.
** تصويب طرح جامع حمل و نقل ترافيك شهري كرج پس از 10 سال
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار البرز با اشاره به اقدامات موثر دولت تدبير و اميد در حوزه هاي مختلف عمراني و اقتصادي دراين استان، گفت: طرح جامع حمل و نقل ترافيك شهري كرج پس از 10 سال در سال گذشته به تصويب رسيده است.
ارتقايي افزود: يكي از بخش هاي عمده استان درحوزه حمل و نقل اعم از درون شهري و برون شهري است كه اقدامات موثري را از جمله تصويب طرح جامع حمل و نقل ترافيك شهري كرج را شاهد بوديم.
وي ادامه داد: با پيگيري هاي به عمل آمده و در نشستي در هفته گذشته با رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور ادامه همت مورد بررسي قرار گرفت، قطعه يك و دو اين طرح با 96 درصد پيشرفت فيزيكي تقريبا تمام شده است.
ارتقايي گفت: قطعه سوم اين پروژه نيز مهم به پيشرفت فيزيكي 25 درصد رسيده كه حدود 4.7 كيلومتر است و هزار متر تونل دارد كه براساس بررسي ها حفاري اين تونل ها در قسمت فوقاني بيش از 50 درصد پيشرفت داشته است.
وي اضافه كرد: همزمان با سفر رييس جمهوري اعتبارات اين طرح تامين شده بود و اوراق مشاركت اختصاص يافته بود، اما اوراق چهار ساله بود و پيمانكار رغبتي به دريافت آن نداشت كه رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور قول داد اگر تلاش كنيد اين پروژه سر زمانبندي تمام شود، اين اوراق تبديل به اسناد خزانه يك ساله شود كه در پيشرفت كار بسيار تاثيرگذار بود.
ارتقايي گفت: درباره آزاد راه تهران – شمال كه 29 كيلومتر آن در البرز است، اميدواريم در شش ماه اول سال 96 به نتيجه نهايي برسد.
وي اضافه كرد: سرمايه گذاري شركت آزادراه ها فقط در البرز بالغ بر دو هزار و 500ميليارد تومان بوده، اكنون در تلاش هستند تا منطقه يك تا شهرستانك به اتمام برسانند و منطقه دو نيز نيمي از آن درالبرز است و جمعا 29 كيلومتر است.
معاون استاندار البرز خاطرنشان كرد: يكي از آرزوهاي مردم كشور و البرز استفاده از اين كريدور آزاد راه تهران – شمال بوده است كه با تدبير دولت به نتيجه مي رسد.
وي ادامه داد: اقدامات ديگري نيز در حوزه راه ها داشتيم كه شامل 158 كيلومتر آزادراه آبيك - چرمشهر در دست اجرا است كه بالغ بر 43 كيلومتر آن در البرز است و 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
ارتقايي گفت: سرمايه هاي گذاري هنگفت دولت چه در بخش ادامه همت، كمربند جنوبي آبيك – چرمشهر همه درصدي از اين بار ترافيكي را عهده دار خواهند شد.
وي اضافه كرد: علاوه براين نكاتي كه اشاره شد كارهايي خوب در كرج داريم كه شامل ادامه آزاد راه شهيد همت و كنارگذر شمالي كرج است كه توسط شهرداري با بيش از 20درصد پيشرفت فيزيكي و كمربند شمالي با 17.6 طول در حال اجرا است.
معاون استاندار البرز يادآورشد: پل بزرگ بر روي منطقه بليقان و رودخانه كرج توسط شهرداري در حال احداث است و مناقصه كمربند جنوبي هم 4.7 كيلومتر برگزار و پيمانكار انتخاب شده است.
وي افزود: پل آيت الله هاشمي، پل حصارك، ميدان سپاه در بخش احداث تقاطع ها و رو گذرها تاثير بسزايي در ترافيك و رفع مشكلات ناشي از آن در حوزه حمل و نقل درون شهري داشته است.
ارتقايي گفت: در بخش حمل و نقل ريلي كه شامل برون و درون شهري است، شاهد 4خطه كردن راه آهن تهران -كرج - تبريز هستيم كه تا كرج 4خطه و در ادامه دو خطه است.
وي افزود: 55 كيلومتر اين راه آهن درالبرز است كه با اعتباري بالغ بر 500ميليارد تومان در نيمه اول 96 به بهره برداري مي رسد. قطار برقي گلشهر به هشتگرد نيز با بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي با 650ميليارد تومان سرمايه گذاري و جابجايي روزانه 15 هزار نفر مسافر در پيك تردد درحال ساخت است.
ارتقايي گفت: دو تصميم اجرايي مهم در دولت يازدهم در حوزه حمل و نقل را شاهد هستيم، شامل راه اندازي اتوبوس ريلي تهران -كرج -هشتگرد، راه اندازي ايستگاه گرمدره كه از سال 87 اين ايستگاه ساخته شده بود ولي به دليل نداشتن دسترسي استفاده نمي شد.
8029 خبرنگار:حكيمه كشاورز** انتشاردهنده:داريوش غفاري