۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82527619
T T
۰ نفر
معاون وزير رفاه: فقرزدايي با يارانه هاي بي حساب حل نمي شود

تهران- ايرنا - معاون امور اقتصادي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تامين اجتماعي را سياست گذاري رفاه ناميد و افزود: درهيچ كجاي دنيا، فقرزدايي و از بين بردن نابرابري را با يارانه‌هاي بي حساب حل نمي‌كنند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از صندوق بازنشستگي كشوري، حجت الله ميرزايي در نخستين نشست هم انديشي با موضوع «جايگاه بازنشستگي در نظام رفاه و تامين اجتماعي كشور» در دانشگاه علامه طباطبايي خاطرنشان كرد: در دنيا براي فقر زدايي و رسيدن به برابري از طريق كارآمد كردن تامين اجتماعي به اين هدف مي‌رسند.
وي ادامه داد: حوادثي كه در كشور ما رخ داده است به خوبي نشان مي‌دهد كه اگر نظام اجتماعي قدرتمند نباشد، چگونه مي‌تواند تاثيرگذار باشد و فقرزدايي كند.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي به سابقه يكصد ساله تامين اجتماعي در كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه، تامين اجتماعي تبديل به يك نظام حمايتي شده است؛ اما در دنيا، اين نظام فراگير امدادي و بيمه‌اي است.
ميرزايي، نظام تامين اجتماعي را يك زير سيستم مهم اجتناب ناپذير دانست و خاطرنشان كرد:به اين موضوع كمتر توجه شده است. اگر به سوابق تامين اجتماعي نگاه كنيم مشاهده خواهيم كرد كه به چه دلايل تاريخي، شكل گرفته و روز به روز متحول‌تر شده است.
وي با بيان اينكه سرمايه‌داري براي تداوم و پويايي خود، تامين اجتماعي را به وجود آورده است، اظهار كرد: تامين اجتماعي اگر در جايي سقوط كند، فقط يك نهاد سقوط نمي‌كند؛ بلكه همه دستگاه‌ها آسيب مي‌بينند و توسعه را غيرممكن مي‌كنند.

**بازنشستگي زودرس از مشكلات صندوق هاست
معاون امور اقتصادي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش ديگري از سخنانش به بازنشستگي زودرس اشاره كرد و آن را از مشكلات صندوق هاي بازنشستگي بيان كرد.
وي ادامه داد: بازنشستگي زودرس باعث شده است، سن پرداخت حق بيمه كوتاه و سن دريافت زياد بشود.
ميرزايي به اين نكته تاكيد كرد كه سن بازنشستگي بايد تابع سن اميد به زندگي باشد؛ چرا كه بازنشستگي آن هم در 44 سالگي در دنيا بي سابقه است.
وي افزود: سن بازنشستگي در گذشته خيلي موضوعيت نداشت، اما در آينده مساله بسيار مهمي است. مهم ترين وجهي كه در صندوق‌ها وجود دارد اين است كه بايد در برخي از بندهاي اساسنامه‌هايشان همچون سن بازنشستگي تجديد نظر كنند.
وي سياست گذاري اجتماعي براي سالمندان را وجه ديگري برشمرد كه براي صندوق‌ها و همه كشور از اهميت بالايي برخوردار است.
ميرزايي افزود: در بسياري از كشورها تمهيداتي مانند بسترسازي شهري براي سالمندان انجام مي‌دهند ومحيط منزل و شهر را متناسب با آنها مي‌سازند كه ما براي تدارك آمادگي آن درچنين سطحي، راه زيادي پيش رو داريم.
وي با تاكيد بر اينكه صندوق‌هاي بازنشستگي چند كاركرد مهم دارند، تصريح كرد: پس‌انداز و ذخيره براي دوران پيري‌ از ساده‌ترين و مهم ترين كاركرد صندوق‌هاي بازنشستگي است.
ميرزايي ادامه داد: يكي ديگر از كاركردهاي صندوق‌هاي بازنشستگي، بيمه‌هاي اجتماعي است كه با ذخيره و پس انداز در دوران جواني براي دوران پيري، امنيت خاطر ايجاد مي‌كند. اين موضوع داراي قواعد خاص و برنامه‌ريزي‌هاي جامعي است كه صندوق‌هاي بازنشستگي بايد به اين دو مورد توجه داشته باشند.
وي اظهاركرد: كسب و كار درماني و خدمات اجتماعي از ديگر كاركردهاي صندوق‌هاي بازنشستگي محسوب مي‌شوند. از اين جهت صندوق‌ها، پيچيده‌ترين دستگاه‌ها نسبت به بانك‌ها هستند.
معاون امور اقتصادي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به نيازهاي سازمان‌هاي تامين اجتماعي، يادآور شد: بانك‌هاي اطلاعاتي، زير سيستم قدرتمند بيمه‌اي و آماري، زيرسيستم‌هاي مالي و حسابداري، نظام مديريت مشاركتي و تعاملي و مديريت با ثبات از جمله نيازهايي هستند كه مي‌توان براي اين سازمان‌ها برشمرد.
ميرزايي ادامه داد: يكي از ضرورت‌هايي كه صندوق‌ها نياز دارند، محيط مديريت كم نوسان و با ثبات است. در همه جاي دنيا صندوق‌ها نهادهاي پولداري هستند و تا جايي كه اقتصاد با ثبات باشد صندوق‌ها شرايط بهتري دارند.
وي ، همچنين ناپايداري صندوق‌هاي بازنشستگي، كفايت، جامعيت، فراگير نبودن و در نهايت نابرابري بين صندوق‌ها را از مشكلات عديده در ايران برشمرد.
اجتمام**9136** 1776
تنظيم كننده: فرزانه جلاليان** انتشار: ليلا خطيب زاده
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر