۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82527409
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: آمریكا عامدانه پای روسیه را به افغانستان كشانده است

كابل - ایرنا - یك نماینده مجلس افغانستان گفت كه آمریكا بطور عمدی پای روسیه را به این كشور كشانده و اجازه می دهد تا بالگردهای روسی به طالبان و مخالفان مسلح سلاح و مهمات برسانند.

به گزارش ایرنا، «عبدالرحمان رحمانی» نماینده استان بلخ در مجلس افغانستان روز شنبه در نشست علنی افزود كه بالگردهائی كه در منطقه تحت كنترل طالبان در شهرستان «صیاد» استان سرپل فرود آمده اند، به احتمال زیاد روسی هستند.
رحمانی گفت كه فضای این كشور در حال حاضر تحت كنترل آمریكا است و بدون اجازه آنان هوپیماهای غیر نظامی افغان نیز نمی توانند در نقطه ای فرود بیایند، حال چگونه امكان دارد كه بالگردهای نظامی روسیه در منطقه تحت كنترل طالبان فرود آیند.
معاون فرمانده ارتش افغانستان نیز تائید كرده است كه 2 فروند بالگرد ناشناس در شهرستان «صیاد» استان سرپل در شمال این كشور در منطقه تحت كنترل طالبان فرود آمده اند.
پیش از این نیز چند بار در استان های «ننگرهار»، «بدخشان»، فاریاب» و برخی از استان های ادعاهای از فرود بالگردهای ناشناس و انتقال سلاح و مهمات، و جنگجویان داعش خبر داده بودند.
سال گذشته «ظاهر قدیر» نماینده استان ننگرهار و معاون اول پیشین مجلس افغانستان اعلام كرده بود كه بالگردهای آمریكایی جنگجویان داعش را در استان ننگرهار انتقال می دهد.
رحمانی تاكید كرد كه آمریكا برای گسترش ناامنی در افغانستان برنامه دارد كه باید جلوی آن گرفته شود؛ در غیر این صورت، وضعیت بسیار وخیم تر از امروز خواهد شد.
«نادرشاه بحر» نماینده استان «غور» نیز گفت كه مقامات آمریكا در باره اوضاع افغانستان دچار تناقض گوئی شده اند و در شرایطی كه چند روز پیش یكی از مقامات نظامی آمریكا اعلام كرد در سال 2017 داعش از این كشور پاكسازی می شود، اما به تازگی یك مقام اطلاعاتی واشنگتن گفته است كه با گذشت هر روز وضعیت امنیتی افغانستان وخیم خواهد شد.
شماری از آگاهان ابراز عقیده كرده اند كه آمریكا برای حضور درازمدت در افغانستان نیازمند تقویت تحركات گروه های مسلح مخالف در این كشور است.
آساق*291*1610