۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82520022
T T
۰ نفر
اقتصاد در دام سیاست زدگی و عوام گرایی- دكتر فرشید پورشهابی*

با توجه به نزدیكی انتخابات ریاست جمهوری دلیل تشدید سیاست زدگی و عوام گرایی در موضوعات اقتصادی چیست؟

یكی از پیش نیازهای اصلی جهت دست یافتن به توسعه اقتصادی كشور حركت در مسیرهای كاملاً علمی و برنامه‌ ریزی شده است. با توجه به آنكه فراهم نمودن تحولات اقتصادی نیازمند دوره های زمانی بلندمدت می باشد، بنابراین برنامه ریزی های علمی كوتاه مدت و میان مدت كه زمینه ساز دستیابی به اهداف مورد نظر باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
حال اگر برنامه ریزی های فوق را كنار گذاشته و رویكردهای غیر علمی در اقتصاد در پیش گرفته شود، شاهد سیاست زدگی و عوام گرایی در اقتصاد خواهیم بود. متأسفانه علی رغم آنكه معیشت و به تبع آن اقتصاد به یكی از اولویت های اصلی جامعه در طی سال های اخیر تبدیل شده است، اما شاهد آن هستیم كه این موضوع سیاست زدگی و عوام گرایی را در اقتصاد تشدید نموده است و این مسأله می تواند حركت اقتصاد در مسیر درست را كاملاً تحت تأثیر قرار دهد. این موضوع در زمان‌های نزدیك به انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حساسیت آن بیشتر آشكار می‌شود.
نقش رسانه ها در شكل گیری افكار پوپولیستی چیست؟
طی سال های اخیر شاهد آن هستیم كه اثر 'داننینگ-كروگر' در اظهارنظرهای اقتصادی جامعه به شدت رسوخ پیدا كرده است. به گونه ای كه افرادی كه كمترین اطلاع و دانشی نسبت به علم اقتصاد ندارند، اقدام به اظهار نظرهای تخصصی اقتصاد نموده و ارائه راهكار می نمایند. اثر داننینگ-كروگر بیانگر آن است كه افرادی كه دانش بسیار سطحی در موضوعات تخصصی دارند، با اعتماد به نفس بالایی در این موضوعات اظهار نظر نموده و هر چقدر هم كمتر بدانند، فكر می كنند بیشتر می دانند. از نشانه های افراد فوق می توان به اظهار نظرهای غیر قابل استناد، كاملاً غیر علمی اشاره نمود. همچنین از دیگر ویژگی های افراد فوق می توان به غیر قابل سنجش بودن معیارهای مورد استفاده توسط آنها اشاره نمود.
متأسفانه در طی سال های اخیر با گسترش اثر داننینگ-كروگر در حوزه اقتصاد، اظهار نظرهای عوام گرایانه در جامعه رواج پیدا كرده است و در نتیجه آن تحلیل های علمی در انبوه اظهار نظرهای فاقد ارزش و كم اعتبار گم می شود. در چنین شرایطی رسانه ها تبدیل به باز منتشر كننده اطلاعات غلط در سطوح مختلف جامعه می شوند. نتیجه این موضوع شكل گیری ابهام و عدم شفافیت برای عوام می باشد. این موضوع علی‌رغم رسالت اصلی رسانه ها جهت ایجاد شفافیت و بر طرف نمودن ابهامات موجود در سطح جامعه، افكار ضد توسعه ای و پوپولیستی افراد غیر متخصص را به افكار عمومی جامعه منتقل می كند. در نتیجه این امر رسانه ها بجای كمك به توسعه اقتصادی كشور نقش بازدارنده توسعه را بر عهده خواهند گرفت.
راه حل جلوگیری از عوام گرایی و سیاست زدگی در حوزه اقتصادی چیست؟
در رابطه با اقتصاد با یك علم رو به رو می باشیم و هر گونه اظهار نظر بدون در نظر گرفتن پایه های علمی آن فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است. به عنوان مثال در این رابطه مشاهده می شود كه موضوعات بسیار مهمی مانند اقتصاد مقاومتی توسط افرادی كه حتی الفبای علم اقتصاد را هم نمی دانند مورد اظهار نظر تخصصی قرار می گیرد، در صورتی كه مبانی اقتصاد مقاومتی و بررسی های تخصصی در این رابطه بایستی از دانشگاه منشأ بگیرد. در این راستا بایستی سخن شهید چمران را مد نظر قرار داد كه افرادی كه تخصص انجام كاری را ندارد و آن را قبول می نماید تقوا ندارد. اهمیت این سخن از آنجا ناشی می شود كه افراد فاقد تخصص با اظهار نظرهای غیر علمی و دادن اطلاعات غلط به جامعه منجر به انحراف افكار عمومی جامعه به سمت نادرست خواهند شد، كه هزینه های بالای پوپولیسم را به جامعه تحمیل خواهد نمود.
با توجه به آنكه اظهارنظرهای فوق با اهداف منافع شخصی یا سیاسی صورت می گیرد و فاقد هرگونه مبنای علمی می باشد، بنابراین انتظارات افكار عمومی را هدف قرار داده و به دنبال جهت دادن به آنها می باشند. زمانی كه توده مردم بر اساس باز انتشار مطالب فوق توسط رسانه ها دچار افكار پوپولیستی شوند و انتظارهای غیر منطقی در آنها شكل گیرد، سیاست مداران مجبور خواهند شد تا خود را با افكار پوپولیستی القا شده به جامعه انطباق دهند و جهت كسب آرای مردم اقدام به ارائه شعارهای پوپولیستی نموده و این موضوع انتظارات مردم را غیر واقعی شكل خواهد داد. نتیجه این موضوع آن خواهد شد كه كاندیداهای ریاست جمهوری نسبت كمتری از افراد علمی را در دامنه اطرافیان خود نگاه داشته و پس از پیروزی در انتخابات نیز به همین ترتیب مدیران سیاسی و غیر متخصص جهت انجام امور انتخاب خواهند شد، كه در نتیجه آن پس از پایان دوره ریاست جمهوری شاهد آن خواهیم بود كه در دستیابی به اهداف اقتصادی خود ناكام بوده و منجر به بدبینی افراد جامعه نسبت به حاكمیت می گردد.
نقش مردم، كاندیداها، رسانه ها و دانشگاه ها در برابر عوام گرایی و سیاست زدگی اقتصادی چیست؟
راه حل برگرداندن اقتصاد كشور به مسیر درست و رهایی از دام سیاست زدگی و عوام گرایی آن است كه رسانه ها بایستی از انتشار اظهار نظرهای اقتصادی افراد غیر متخصص كه تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته اقتصاد ندارند و یا سابقه انجام هیچ گونه مطالعه علمی اقتصادی و انتشار مقاله های علمی و پژوهشی را ندارند به شدت خودداری نمایند. همچنین مردم نیز بایستی پیش از مطالعه هر گونه اظهار نظر اقتصادی ابتدا از تخصص اظهار نظر كننده اطمینان یافته و سپس نسبت به مطالعه آن اقدام نمایند. همچنین مردم نبایستی به هیچ عنوان رسانه هایی را كه از افراد فاقد تخصص در مطالب خود استفاده می نمایند را دنبال نمایند. دانشگاه ها نیز به عنوان نماد علم گرایی بایستی با استفاده از نقدهای علمی و مستند نقش خود را در جهت ارائه مطالب صحیح به جامعه بیش از پیش بر عهده گرفته و افكار عمومی جامعه را در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی به سمت عقل گرایی بجای پوپولیسم سوق دهند.
اصلاح افكار عمومی بر اساس عقل گرایی و منطق علمی به جای افكار پوپولیستی منجر به مهار پوپولیسم در جامعه شده و در نتیجه آن كاندیداهای ریاست جمهوری مجبور خواهند بود كه عقلگرایی و برنامه محوری در انتخابات را به عنوان بخش اصلی تبلیغات انتخاباتی خود قرار دهند. برنامه محوری منجر به ورود افراد علمی در دامنه اطراف كاندیداهای ریاست جمهوری شده و نیز منجر به خروج از سیاست زدگی در حوزه اقتصادی خواهد شد، كه این موضوع مسیر توسعه اقتصادی كشور را هموار خواهد نمود. كاندیداهای ریاست جمهوری نیز نبایستی وعده هایی را كه از نظر علمی در اقتصاد قابل انجام نیست،ارائه دهند و محدودیت های موجود در اقتصاد را همواره در نظر داشته باشند. در این راستا مردم بایستی به نظرهای متخصصان اقتصادی مراجعه نموده و نباید به كاندیداهایی رأی دهند كه وعده های آنها از نظر متخصصان رشته اقتصاد غیر قابل اجرا است تا زمینه برای رشد هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد.
---------------------------------------------------------------------------
* استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بجنورد
۰ نفر